Ongeënte pony kopen.... even wachten i.v.m Rhino ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Ongeënte pony kopen.... even wachten i.v.m Rhino ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 23:48

Ik ben bezig met het kopen van een nieuwe pony, we zjin nog aan het onderhandelen over de prijs maar behalve dat is alles rond.
Echter is deze pony niet geënt, geen rhino-enting maar ook geen influenza/tatanus enting. Die laatste zal hij bij mij krijgen.
Hij staat in Zuidhorn, Groningen. Daar is de rhino nog niet uitgebroken maar het is wel een aanliggende provincie.
Het lijkt mij verstandig eigenlijk, dat wanneer de koop rond is, toch even te wachten het diertje op te halen. Tot de ergste paniek weer voorbij is...
Hij is laatst nog op een keuring geweest met meerdere paarden uit het noorden.

Is dit verstandig, of is het overdreven voorzorg ?
Wat zouden jullie doen ?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:49

Het is wel een heel eind van Meppel af, ik zou me er geen zorgen over maken.

Karl66

Re: Ongeënte pony kopen.... even wachten i.v.m Rhino ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:52

Dat is ongeveer 100km bij Meppel vandaan.

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:57

Maar er is nu ook Rhino in Peize geconstateerd zag ik op Medisch, dus dat is al een heel eind dichterbij (Zuidhorn is trouwens vlakbij waar ik woon, Oostwold)

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:00

Ullwinn schreef:
Maar er is nu ook Rhino in Peize geconstateerd zag ik op Medisch, dus dat is al een heel eind dichterbij (Zuidhorn is trouwens vlakbij waar ik woon, Oostwold)

Dat is helemaal niet zeker!!

*zeg het maar even voordat iedereen weer verder gaat denken*

Er is een stal gesloten, maar niet zeker of het daar is, dus misschien gewoon uit voorzorg gesloten

ontopic:
Ik zou ook even een beetje opletten met net nu een paardje te kopen,
Ik zou Persoonlijk ook even wachten tot het meeste onder controle is.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:02

Voor zover ik weet is het zelfs niet gebruikelijk dat een pony ingeënt wordt. En tegen rhino zeker niet.
Ik zou me niet laten meedrijven door de Rhinogekte alsof het de zwarte pest is. Als ze op keuring is geweest en binnen de 10 dagen geen verschijnselen heeft, dan is ze niet besmet. Waarom zou je wachten als de koop rond is? Rijden door Nederland is toch geen risico voor rhino?
Als je hem nog wil inenten, doe dit dan als hij goed is aangepast aan zijn nieuwe omgeving. Als hij gestresseerd is en je ent hem in, dan heb je net een grotere kans dat hij de ziekte krijgt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:10

SANEX schreef:

Eeeuuhhh, ik dacht dat paarden en ponies al maar volledig geënt en gechipt aan keuringen e.d. mogen deelnemen. Volledig geënt tegen influenza bedoel ik dan.

Ik denk dat je hem wel op kunt halen, als er geen rhino in ZW drenthe had je hem ook opgehaald, alleen omdat je het nu weet dat het DAAR is, ga je twijfelen. Misschien wel een beetje simpele theorie, maar wel zinnig.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:13

Rhino is niet heel erg besmettelijk, paarden moeten een neus aan neus contact hebben. Daardoor blijft het meestal ook binnen 1 stal. Ik heb het gevoel dat er op dit moment heel erg paniek gezaaid wordt.

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:21

magic_lover schreef:
Ullwinn schreef:

Dat is helemaal niet zeker!!

*zeg het maar even voordat iedereen weer verder gaat denken*

Er is een stal gesloten, maar niet zeker of het daar is, dus misschien gewoon uit voorzorg gesloten

ontopic:
Ik zou ook even een beetje opletten met net nu een paardje te kopen,
Ik zou Persoonlijk ook even wachten tot het meeste onder controle is.

Waarom staat het dan wel bij Medisch? (geplaatst door een Mod)

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:22

Er staat dat er een melding is, niet dat het bevestigd is.

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:52

Billy schreef:

Okee, sorry, ben gewoon een beetje ongerust, omdat het wel erg dichtbij en in ik dus een drachtige merrie heb.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 07:50

Afgelopen zomer was er Rhino in Emmen. Ik woon ook in de gemeente Emmen.
Juist in die tijd had ik twee hengstveulens gekocht elders in Drenthe en Groningen.

Ik heb met de eigenaren afgesproken ze bij hen te laten enten, ook voor Rhino. Deze entingen heb ik uiteraard zelf betaald.
Zo kwamen de veulens niet onbeschermd bij ons op stal.

Ze mochten iets langer bij de eigenaren blijven totdat alle entingen waren gedaan.

Veel succes met je nieuwe pony!

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 07:51

Heb je je paardje al ingeent Ullwinn ?
En uhm, ik zou ook nog even wachten als ik de TS was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 07:55

Kan er met een bloedmonster gezien worden of er antistoffen in het lichaam zitten? Dan weet je of hij besmet is geraakt. Hoeft nog niet te zeggen dat hij ziek wordt. Als ik goed geinformeerd ben, zijn er varianten, toch? 1 soort brengt verlamming en de andere soort zorgt voor spontane abortus?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 08:39

de gewone entingen kan je toch geven?

de mijne wordt in mei en nov geent

ik las hierboven nl dat dit niet de goede tijd is om te enten,gewone enting en rhino!

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:29

tienus63 schreef:
SANEX schreef:

Eeeuuhhh, ik dacht dat paarden en ponies al maar volledig geënt en gechipt aan keuringen e.d. mogen deelnemen. Volledig geënt tegen influenza bedoel ik dan.

Ik denk dat je hem wel op kunt halen, als er geen rhino in ZW drenthe had je hem ook opgehaald, alleen omdat je het nu weet dat het DAAR is, ga je twijfelen. Misschien wel een beetje simpele theorie, maar wel zinnig.

Mijn haflinger komt van een grote stal die regelmatig deelnemen aan evenementen en keuringen. Ze hebben nooit een pony ingeënt, zeiden ze tegen me toen ik vroeg of ze ingeënt was. Misschien is dit ander in België?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:56

Zou met de eigenaar afspreken dat de pony daar geent worden. In ieder geval tegen influenza en tetanus (evt rhino ook). Is niet handig om dat bij jou op stal te doen, omdat ze dan door stress minder weerstand hebben. Vind eigenlijk wel dat de eigenaar ervoor moet zorgen dat het beestje correct geent is voor influenza en tetanus.

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:35

Jaduuh schreef:

Dat wel, maar ik weet niet hoe lang geleden dat was, in ieder geval voordat ze drachtig werd. Drachtige merries kan je zowiezo niet enten tegen Rhino volgens mij.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:41

Ullwinn schreef:
Jaduuh schreef:

Dat wel, maar ik weet niet hoe lang geleden dat was, in ieder geval voordat ze drachtig werd. Drachtige merries kan je zowiezo niet enten tegen Rhino volgens mij.

drachtige paarden worden gewoon geent hoor.

bij mij op stal staan 2 merries en die zijn geent voor rhino!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:14

Ullwinn schreef:
Billy schreef:

Okee, sorry, ben gewoon een beetje ongerust, omdat het wel erg dichtbij en in ik dus een drachtige merrie heb.

geeft niet, ik snap het zelf ook wel een beetje, onze paarden staan er ook maar zo'n 4/5 km van weg...

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 11:45

Whoe wat een reacties alweer :

@Kris_ Niet gebruikelijk dat pony's geënt worden ?En waarom niet ? Ik laat alles enten, klein en groot. Alleen niet tegen Rhino, maar influenza/tetanus zeker wel.

Tienus63: Het was geen officiële keuring, maar voor spek en bonen met allerlei paarden en pony's.

@Kyona: Het is niet aan de eigenaar denk ik, ieder moet voor zich weten of hij zn paard of pony laat enten, het is geen verplichting.

Daar laten enten is idd een goede tip, was ik zelf nog niet opgekomen.

Ik weet wel dat er door neus-op-neus contact het meeste besmettingsgevaar is, maar ook kan het door kleding. Als handelaar Pietje eerst bij besmette stal A komt, waar het nog niet tot uiting is gekomen maar al wel heerst, en hij gaat vervolgens naar stal B...
Jantje komt bij stal B en gaat daarna naar stal C....

Dat idee een beetje, je weet nooit wie waar is geweest etc. Daarom vind ik het ook een goede zaak dat ze nu stallen sluiten voor paarden en publiek van buitenaf.
Als je kijkt hoe snel het soms met schimmel kan gaan, dan kan dat ook met Rhino