hoefkatrolonsteking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharonaollie

hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 21:06

Een vriendin van mij wil fokken met haar merrie.Maar die heeft hoefkatrolonsteking.En Er er zeiden een paar mensen dat dat erfelijk is?....Is dat nou waar of dikke onzin.Vraag ik mij af

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:19

Sommigen zeggen ja en anderen nee.
Binnen de natuurlijke bekappersstroming gaat men er vanuit dat HKO of te wel pijn in het achterste deel van de hoef een gevolg is van een verkeerde hoefvorm en stand. Zij stellen danook dat dit op te lossen is door de hoef de juiste vorm aan te laten nemen door correct bekappen en genoeg beweging.
Botstructuur is gedeeltelijk wel erfelijk, dus wat weet deze vriendin van de jeugd van deze merrie? Correct gevoerd in de opfokperiode? Genoeg beweging gehad toen, etc.
Als dit goed is kan je overwegen om met de merrie te gaan fokken. Het uitkiezen van een gezonde hengst is nl altijd belangrijk.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 21:25

Ze weet verder niks van die merrie.Ze heeft haar nog niet zo lang,Maar ze heeft schijnbaar altijd in de wei gestaan.En er is niet zoveel mee gedaan..

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:39

Ik heb al een paar keer gelezen dat de kans 25 % is dat het word doorgegeven.

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:07

Mijn paard had het, zijn vader had het en een andere nakomeling van deze hengst heeft het.
Niet doen dus!!

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 11:14

Oke bedankt voor jullie reactie´s.Ik zal het tegen haar zeggen...

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:59

heb ook vernomen dat het erfelijk is

roxiie

Re: hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:00

Ik ken ook een merrie die het heeft, maar haar veulens hebben ( nog) nergens last van, de oudste is 11, dus dan had daar al wat aan moeten mankeren

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 20:40

Ik denk dat het er ook aan ligt welke hengst je erop zet.Maar daar heb ik geen verstand van

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:00

Even een paar vragen: is er wat op de foto te zien? Indien ja, aan een been of meerdere benen, en in wat voor graad. Hoe oud is de merrie, wat is er in het verleden mee gedaan?
Indien nee, is het geen HKO.

De wetenschap is er nog steeds niet helemaal over uit of HKO het gevolg is van erfelijkheid, of een samenloop van omstandigheden (voeding, opfok en gebruik). Maar al met al kun je wel stellen dat de botkwaliteit van de merrie hoe dan ook niet zo best is. Ik zou er persoonlijk een veulen mee fokken voor mezelf, en niet in eerste instantie voor de verkoop.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:50

Ja er is wat aan de foto te zien.Het was een prok keuring.Dus dat gaat ook naar het kwpn.Beide voorbenen heeft ze het.En ze dachten aan een 2 of 3tje.De merrie is 6 jr.En het verleden weten ze niet zo goed.Wel dat erg weinig mee gedaan was..