paard drinkt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gigondas

paard drinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:45

mijn paard heeft sinds maandag avond niets meer gedronken.
Er staat een cementbak in de stal met water en die had ik maandagaaf gevuld tot bijna aan de rand. Maar dinsdag aaf was die nog net zo vol. Heb zelf van het water gedronken en er is niets mis mee. In de wei staat een badkuip die zichzelf vult en daar drinkt ze meteen uit zodra je haar erin zet maar dat deed ze nu ook niet. De huid veert nog wel terug als je eraan trekt. Haar hooi wil ze ook niet eten en ze mag niets anders ivm een allergie. Heb wel een handje kuil geprobeerd en dat wilde ze wel graag. Vanochtend heeft ze wel weer wat hooi gegeten en in de wei eet ze ook gras. Maar ze mest ook een heel stuk minder ze staat op vlas en haal daar gemiddeld 2x daags 2 1/2 emmer met mest uit en nu net 1. Met da overlegd die wil vanaaf wel komen als ze nog niet heeft gedronken. Hoop dat er niets beschadigd is kwa organen. Ze is momenteel ook weer ataxtisch sinds een week. misschien heeft het een en ander met elkaar te maken. Hebben jullie hier ervaring mee?

Gigondas

Re: paard drinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:47

o'ja heb vanochtend wel het water ververst.

Juliekeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:45

Je kan misschien een zoutblok in de stal hangen, dat bevorderd het drinken. Zelf heb ik het nog niet meegemaakt maar al wel vele andere dingen zoals mijn shet hengst die al van begin september op de paddock staat omdat hij diarree heeft waar hij neit vanaf geraakt.

mvg
Julie

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:47

Ik ben erg benieuwd naar wat de DA zegt. heeft je paardje koorts, of is hij lekker levendig?

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:03

een emmer met appelsap neerzetten vinden ze lekker...
en dan weet je zeker dat ze drinkt..

shronaingmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:09

ja, appelsap kan ook, maar van de appelsap kun je toch beter een scheut van in de waterbak doen, tenminste dat heb ik gelezen. je kunt er ook een schep appelmoes of een scheut ranja in gooien.

ik ben erg benieuwt wat er aan de hand is,
laat het ons weten

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:41

als ze dorst hebben komen ze vanzelf wel achter dat er water is zit, en gaan ze vanzelf wel een keer drinken.
Maar voor de zekerheid kan je de temperatuur opnemen, en als hij erg verhoogd is misschien de VA bellen.

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 08:38

Er hangt een zoutblok en een mineraalblok in de stal maar dat doet ze niets mee.
Appelsap e.d. mag ze niet hebben ivm een allergie ze moet het echt alleen met hooi doen en water.
De temp is goed 37,5 en dat is voor haar normaal. Verder is ze levendig en doet ze voor haar doen normaal.
Gisteraaf at ze gelukkig van haar hooi en had ze een btje gedronken.
Vanochtend was de bak verder leeg dus ze drinkt en eet weer redelijk.
Ze had nu ook weer meer gemest en heb haar zien plassen.
Morgen komen de osteopaat vanwege de ataxie en de da komt ook om te enten. De huid veert mooi terug.
Ben benieuwd wat ze morgen zeggen. en of ze een oorzaak kunnen vinden.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:35

Als je paard niet eet of drinkt, zou ik als ik jou was heeel snel de DA bellen...

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:08

wij hebben met ariba ook 3 dagen gewacht, en toen dronk ie gewoon, maar dat is gewoon ene kieskeur, zelfde als met het nieuwe hooi! eet ie ook amper, nouja krijgt vanzelf wel honger.. int land eet en drinkt ie wel namelijk

succes met je paardje en laat je het ons nog even horen?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:09

Slobber maken zodat hij wel wat vocht binnen krijgt naast dat uit het gras? Hoop dat je paard snel weer beter word en uit zich zelf weer gaat drinken.

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:12

Appelsap jah of limonadesiroop door het drinken heen (of in een emmer)

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:14

ze zei een paar berichten hierboven dat het paard een allergie heeft en alleen water en hooi mag!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:15

Lees het nu ook, overheengelezen . Tja dan word het lastig. Je kunt er moeilijk een trechter instoppen.

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:20

Ow sorry is had erook overheen gelezen!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:27

Gigondas schreef:
en de da komt ook om te enten. De huid veert mooi terug.
Ben benieuwd wat ze morgen zeggen. en of ze een oorzaak kunnen vinden.

Ik neem aan dat dit paard niet geënt is? Enten doe je alleen in gezonde dieren staat in de bijsluiter van alle entingen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:53

Je kan in iedere geval het hooi nat maken. Een speciekuip met water en daar een plak hooi in weken. Krijgt ie in ieder geval vocht binnen. Maar dat is een tijdelijk redmiddel, je moet de oorzaak zien te achterhalen. Ben benieuwd wat de osteopaat heeft gezegd!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:29

En wat suiker door het water? Daar is ie vast niet allergisch voor?

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:32

hier hetzelfde probleem. wij hebben zo van die waterbakke waar water uit komt als ze er met haar snuit tegen komt. Tja, mevrouw heeft blijkbaar enorm veel schrik van het watermonster en weigert te drinken. dus gaven we haar elke avond een grote emmer water voor 's nachts op stal waar ze daarna nog mee voetbalde. Wil ze sinds een paar dagen alleen nog maar echt gezuiverd water hebben en geen "kraantjeswater". Ze heeft dus gwn kuren. In haar eten is ze ook zo vies trouwens, als ze iets verdacht ruikt laat ze het liggen. Nu geef ik haar geen emmer water meer, ze zal wel drinken als ze dorst heeft. en tot nu toe heeft dat nog geen problemen opgeleverd.

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:19

Hier een stalgenoot.
Zoals al gezegd, de merrie eet en drinkt weer goed.
Ook de osteopaat is geweest. Gigondas zal daar zelf vast nog wel over schrijven. \Wat uiteindelijk de oorzaak is dat de merrie niet dronk/at, dat zal wel altijd een raadsel blijven.
Ook mijn paard vond het hooi een paar dagen niet echt om op aan te vallen, alleen mag hij wel andere dingen (kuil, krachtvoer etc.) dus voor hem was het niet zo'n probleem.
De DA was wel degelijk in kennis gesteld en had ook gezegd dat als de merrie woensdagavond nog niet had gedronken, dat hij direct zou komen. Het enten is even uitgesteld.

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 12:11

Da heeft niet geent komt in januari. Osteopaat vond dat niet verstandig ivm met de corto spuit die ze had gehad.
Ze drinkt als een nieuwe maar met eten blijft ze kieskeurig. Af en toe vindt ze het hooi nog vies zoek dus alles voor haar uit.
De da zei ook hooi nat maken maar daar stonk ze niet in. De oorzaak van het niet drinken is niet bekend. We denken dat dat met het niet eten te maken heeft gehad.
De oteopaat vond een probleem bij haar atlas wat de ataxie ditmaal veroorzaakte. Ze knapt nu weer heel snel op. Het lopen gaat steeds beter en ze wil weer draven. Hou alles goed in de gaten en als de da is geweest volgend jaar dan gaan we ook over het voer overleggen. Want ze is tot nu toe helemaal bult vrij en dat al 2 wkn.