hoefzweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__inge__

hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:17

hey,, mn paardje is gister geholpen aan hoefzweer. vandaag had hij zo`n pijn ( teminste,, dat lijkt me) dat hij zn box nieteens uit kwam.
khad niet verwacht dat hij weer vrolijk rond zou gaan huppelen maar zo erg had ik het nou ook weer niet verwacht.
en waneer kun je weer gaan rijden ( hoe kun je zien dat hij er weer klaar voor is ) of moet je dat gewoon een beetje aanvoelen,,
tips welkom!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:31

Je kan pas weer rijden als het paard wer helemaal lekker en zuiver loopt. Dit kan je het beste dien door op het harde even te draven aan de hand en wat te longeren.

Als de hoefzweer behandels is (uitgesneden ?) dan moet er eigenlijk wel meteen verlichting izjn bij het paard. Misschien voor de zekerheid nog even de DA bellen voor wat pijstillers.

shaneen

Re: hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:03

een paard hoort na het uitsnijden weer bijna normaal te lopen, is dat de volgende dag weer niet zo, moet ie verder open gesneden worden.. staat je paard wel in verband? hoefsmeden doen dit vaak niet...

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:37

hallo,
ik heb momenteel een beetje hetzelfde probleem, mijn paardje zijn hoefzweer is zaterdag uitgesneden en het kreupel lopen is veel verbeterd maar nu is het nog altijd niet helemaal weg,met name de draf is nog steeds onregelmatig. Ik heb de hoefsmid al gebeld en die zegt dat dat kan zijn maar ik maak me toch ongerust omdat bij een ander paard je er na 2 dagen niks meer van zag?
Hij staat niet in een verband en ik heb dat nog nooit weten doen (ook niet dr da), dient dat om het vuil eruit te houden?

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:40

Mijn paard heeft ze regelmatig en voor en na het hoefsmidbezoek zet ik hem in een biotex emmertje (de groene) en dan 10 min. Als nabehandeling 2x. Mijn paard is meestal in een dag of 2 3 weer wel goed. Maar als het diep zat duurt het soms wat langer

Bij twijfel kun je natuurlijk ook je smid nog even bellen voor meer duidelijkheid.

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:55

groene leem schijnt ook goed te helpen. die trekt de zweer eruit als het ware (heb dit nog nooit meegemaakt dus heb het van horen zeggen)
navragen kan je het altijd

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:15

wachten tot je paard weer helemaal goed loopt, eerder zeker niet gaan rijden.

Elke dag goed laten weken in een oplossing met biotex, soda of badedas zorgt ervoor dat het goed schoon blijft en dat eventueel achtergebleven zweer eruit komt.

Als je paard met een dag of 3 nog niet beter loopt, haal de DA er dan weer bij, grote kans dat nog niet alle zweer is weggesneden.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:03

van dat weken ben ik niet zo een fan, op de kliniek waar ik werk zetten we een paard eerst in een nat betadine scrub verband, hierdoor word de hoef zacht (makkelijker om uit te sijden) en het terkt te "pus"ook meer naar buiten, als de zweer is weg gesneden en het paard loopt goed in een droog betadine oplossing verband (dit hard de hoef weer uit) is het paard nog niet helemaal goed dan gaat ie nog in een nat betadine scrub verband en word de zweer verder opengesneden... de reden van het verband lijkt mij duidelijk, je zit met een open gat waar het dicht hoort te zijn, dit is dus om erger te voorkomen en ook dat er opnieuw weer vuil in kan, het paard staat toch in zijn eigen stront en pis te draaien?!?!?! dat weken in de biotex werkt tijdelijk!

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:45

Ewalda kreeg ijzers om de boel bij elkaar te houden. Eerst moest ze 2 dagen in een spoelschoen met een antibiotica oplossing, wat ik 2x per dag moest vervangen, en daarna moest ik nog een poos watten met betadine in de hoefstoppen, met een bandage er om heen.
Raar dat sommige hoefsmeden de boel opensnijden en daarna gewoon laten staan. :S

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:48

shaneen schreef:
een paard hoort na het uitsnijden weer bijna normaal te lopen, is dat de volgende dag weer niet zo, moet ie verder open gesneden worden.. staat je paard wel in verband? hoefsmeden doen dit vaak niet...

idd, en ik heb helaas veel ervaring met hoefzweren. Tenzij....het opengesneden is tot aan de lederhuid, want dan komt de lederhuid door het gat wat de hoefsmid gemaakt heeft (is duidelijk te zien) maar dan hoort daar wel een drukverband om te zitten ! Ik zou de hoefsmid weer eens bellen !

@ mystica, dat ligt eraan hoe diep en waar de zweer zat, ik heb ze al in alle vormen en maten gehad bij mijn grote bruine, maar in alle gevallen liep mijn paard weer 80% beter nadat mijn smid was geweest.

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:53

Dat was bij mij idd ook zo.
Maar bij Ewalda was dan ook de hele toon zowat weggesneden.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:33

Bij het weken hoort idd wel het schoonhouden van de hoef. Ik gebruikte daar een droge hoefzak voor, en er gingen watjes met betadine in het gat van de hoefzweer. Voor het weken gebruikte ik een andere hoefzak, eentje waar ik de oplossing met soda in deed.