Rhino enting, zin of onzin??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mijn paard krijgt de rhino enting

Wel
Geen stemmen
Niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

sas00

Rhino enting, zin of onzin??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 12:41

Omdat ik in januari ga verhuizen naar een manege met mijn paard ben ik erover aan het denken een rhino enting aan mijn paard te gaan geven.
Omdat daar natuurlijk wedstrijden zijn er dus veel verschillende paarden komen.
Nou hoor ik verschillende verhalen over de enting voor rhino.
De ene zegt dat het eigenlijk helemaal geen zin heeft en de andere zegt dat het alleen zin heeft als je elke 3 maanden de enting geeft.
De volgende geeft aan dat de enting duur is en de werking niet duidelijk..?
Wie kan me meer vertellen?
Echt alles maar dan ook echt alles is heel erg welkom
Zijn er veel mensen die deze enting geven?
Laatst bijgewerkt door sas00 op 21-12-05 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

sas00

Re: Rhino enting, zin of onzin (met poll)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 12:44

Beetje raar... in me voorbeeld doet de poll het wel maar als ik hem verstuur niet
Jammer.

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:47

Ik vraag me het ook af ?

Aman__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:00

De staleigenaar vertelde dat het nog nooit is bewezen dat die enting echt helpt.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:05

Ik had begrepen dat de enting alleen de "griep"vorm voorkomt. Dus niet de andere 2 vormen. Waaronder dus de "verlammings"vorm die nu in drenthe is geconstateerd.
Verder schijnt t alleen nu te hebben als de hele stal ent. En het zou idd meerdere keren per jaar moeten.
Maar als je het zeker wilt weten zou ik ff een DA bellen.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:07

Ik heb gisteren begrepen dat een eenmalige enting onvoldoende bescherming biedt. Geadviseerd wordt om 4 x per jaar te enten. Ik heb geen idee wat dat gaat kosten. Ons paard gaat volgende maand van pensionstal verhuizen. Om te doen wat je kunt doen, zullen we 'm wel laten enten tegen Rhino... Als je de kosten afzet tegen de waarde van het paard, is de beslissing wellicht snel genomen.

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:10

ik vraag het me ook af of het nut heeft. mijn pony staat namelijk op een manege in noorddrente en daar worden alle manegepaarden/pony's niet ingeent mar de eigen enzo wel. heeft het dan wel nut? ik rij trouwens wel officielewedstrijden

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:12

Needje schreef:
Ik had begrepen dat de enting alleen de "griep"vorm voorkomt. Dus niet de andere 2 vormen. Waaronder dus de "verlammings"vorm die nu in drenthe is geconstateerd.
Verder schijnt t alleen nu te hebben als de hele stal ent. En het zou idd meerdere keren per jaar moeten.
Maar als je het zeker wilt weten zou ik ff een DA bellen.

ja zoiets heb ik ook begrepen,

De enting zelf brengt al risico`s mee want je spuit als het ware de ziekte stof in, als je dan een paard hebt wat al drager is van het virus dan maak je het alleen erger, en de enting werkt alleen tegen de varianten die niet dodelijk zijn, de ergste met die verlammingen daar werkt de enting al niet tegen.
tenminste zo heb ik het ook begrepen.

Waar ik me aan stoor is dat mensen zo egoistisch zijn en gewoon toch met hun paard op pad gaan in besmette gebieden en zo alles verspreiden, enkel en alleen omdat ze overal schijt aan hebben.

Zulke mensen verspreiden her rhino virus en vormen een gevaar voor ons mensen die wel veilig hun paarden zoveel mogelijk op eigen terrein houd en die wel netjes hun verenigings lessen en wedstrijden afzeggen enz.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:22

Pas geleden hebben Sjors en Sjimmie nog een rhino gekregen. Was €60 per paard. En ze krijgen hem om het half jaar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:23

Rhino heeft enkel zin als je het periodiek en regelmatig doet + alle paarden van de stal moeten tegelijk geënt worden, anders heeft het nog niet veel zin als niet iedereen ent.

Gerrie

Re: Rhino enting, zin of onzin??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:42

Ik heb het nooit gedaan en ga het ook niet in de toekomst doen.

Mijn buurvrouw doet het wel, maar zit nu ook niet rustig omdat haar paarden in contact zijn geweest met een dier die op stal stond waar een paard bezweken is
En de neurologische vorm heerst hier en daar is geen remedie voor..

Dus zekerheid kun je niet kopen in de vorm van entingen.

Vertrouwen in de gezondheid van je paard wel!

Dus maak het niet enger dan nodig is.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:11

VMR -> MD

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:11