Geen ijzers meer... hoe lang gevoelig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Geen ijzers meer... hoe lang gevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 11:50

Hallo allemaal,

Ik heb mijn merrie nu voor het eerst sinds 7 jaar van de ijzers afgehaald. Dit omdat de hoeven het afgelopen jaar sterk leken te verbeteren en daarnaast krijgt ze aankomend voorjaar een veulen en dan wilde ik haar zowiezo van de ijzers af hebben.

Nu had ik wel wat gevoeligheid verwacht aangezien ze een dunne zool heeft, maar kan iemand mij vertellen hoe lang dat ongeveer zou kunnen gaan duren. Ze staat nu 2 weken blootsvoets en is er niet blij mee

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:55

Dat is heel verschillend! Meestal is het na 3 weken wel over. Er zijn ook paarden die er een jaar over doen voordat ze niet meer gevoelig lopen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:56

Heb je haar door dezelfde smid laten bekappen als waar je de ijzers van had?
Het kan best eevn duren. Overleg dit anders met je hoefsmid. Het ene paard is er gevoeliger voor dan de ander.
Ik weet niet precies wat normaal is maar als je paard er erg ongelukkig van wordt dan zul je toch maatregelen moeten nemen. loopt ze gevoelig of is ze ook echt kreupel? Ik zou het zeker niet langer laten duren dan een maand. Maar nogmaals ik heb er geen ervaring mee!!
Er zijn mensen, natuurlijk bekappers, die het normaal vinden dat een paard 2 jaar onregelmatig loopt. Hier wil ik mij dan ook geheel van distantiëren!!

kebie

Re: Geen ijzers meer... hoe lang gevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 12:06

Ze loopt echt heel kort op zand en op de kale stenen met je haar zowat vooruit duwen. Het zijn wel met name de voorhoeven. Achter lijkt ze er minder last van te hebben.

Ze is inderdaad bekapt door dezelfde smid die haar ook beslaat. Die heeft op mijn verzoek er achter niets afgehaald en voor alleen de teen weggeknipt omdat anders de beenstand te slecht wordt.

Pfff, Antheman, een jaar krijgt ze niet van mij. Ze mag best gevoelig op de stenen blijven zolang ze in de bak en op de wei maar gelukkig is. Rijden doe ik toch voorlopig even niet omdat ik eerst zelf even moet zwangeren en bevallen.
In principe had ik bedacht haar nu zo'n 7 a 8 maanden te geven om te kijken of de verbeterde hoefkwaliteit zich doorzet.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:14

Enig idee waardoor de verbetering is opgetreden?
Je moet vooral goed opletten dat de rest van de gezondheid er niet door achteruit gaat!! Als je merrie er heel erg ongelukkig van wordt gaat ze waarschijnlijk slechter eten en zal haar humeur achteruit gaan. Je kan zelf bepalen tot hoever je hierin kan gaan.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:21

het verschild heel erg. Een stalgenootje heeft ook de ijzers er onder uitgehaald en haar paardje had na een maandje of vier bijna geen last meer. Ze heeft wel speciale schoenen aangeschaft die je om doet en dan moet oppompen. (daar ging ze mee buitenrijden) Daar moest paard ook aan wennen, eerste keer mogen ze maar 5 minuten aan en dat moet je gaan uitbouwen. Inmiddels heeft ze die ook niet meer nodig.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:31

oosterhoff schreef:
Er zijn mensen, natuurlijk bekappers, die het normaal vinden dat een paard 2 jaar onregelmatig loopt. Hier wil ik mij dan ook geheel van distantiëren!!

Na een jaar kan in principe de gehele hoefwand 'vervangen' zijn door groei, dus een jaar zou ik zelf als maximale termijn geven, ook als natuurlijk bekapper.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:33

wendytjeG schreef:
oosterhoff schreef:

Na een jaar kan in principe de gehele hoefwand 'vervangen' zijn door groei, dus een jaar zou ik zelf als maximale termijn geven, ook als natuurlijk bekapper.

Eindelijk een natuurlijkbekapper die een goed onderbouwd argument heeft en die het dus blijkbaar ook niet normaal vind dat een paard 2 jaar pijn moet lijden!!
Super!!!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:49

oosterhoff schreef:

Hier distantieer ik mij dan ook van! Ben ook NB er .
Maar onregelmatig lopen mogen ze beslist niet ! Dan heb ik echt iets verkeerd gedaan. Ze hebben echter wel 2 jaar gekregen om op blote voeten 250 kilometer in een week tijd af te leggen ,over asfalt en door bos.

En gevoelig lopen is NOOIT goed! Ook niet als je aan NB doet.
Dan doe je een schoen aan, of je zet je paard op rust in de wei. Gevoelig laten lopen is een kwelling.

Zo, ik heb gesproken

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:58

mijn paard is ook sinds een aantal weken van de ijzers af, nog wel voor, omdat ze altijd zooltjes heeft gehad (10 jaar lang), ze staat nu ook zonder zooltjes en ze heeft geen een keer slecht of gevoelig gelopen, ik hebt het wel rustig aan opgebouwd.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:02

een paardje moet wennen, wij hebben van de zomer de ijzers eronder vandaan gehaald en eigenlijk viel het gevoelig lopen erg mee!..eigenlijk helemaal niet(NB, misschien daar verschil in, ik weet het niet!)....hij stond dan 24/7 in de wei en ik ben elke dag 10 minuutjes gaan stappen om hem te laten wennen aan het harde...nu hoor je het verschil ook, eerst waren het van die sompige stapjes, nu hoor je echt dat zn hoeven harder worden..ik weet niet waar je paardje op staat????....de hoef kan ook gewoon nog te snel slijten, zeker als de nagelgaten er nog niet zijn uitgegroeid, dan brokkelen e stukjes vanaf, dus wat toch ook gevoeligheid kan opleveren, raakt haar straal al de grond???...ook dat is een belangrijk punt...de straal geeft door wanneer de hoef moet gaan groeien, en als die de grond niet raakt geeft ie dat niet door...veel buiten staan/lopen is echt een pre!...omdat door beweging de hoef sneller gaat groeien, staat een paardje teveel stil zal ze misschien zelfs wel mank de stal uitkomen, hoeven slijten dan wel door dat even beweging maar groeien niet bij door stilstand..nu is het zlfs zo dat Guito de gehele dag op zand staat en snacht een inloopstal heeft met stenen tegels en hij slijt ze perfect zelf af..na 8 weken lijkt het net of die gisteren is bekapt!

Ik ben het er helemaal mee eens dat je geen twee jaar moet wachten voordat je paardje een keer goed loopt....maar gun het wel wat tijd...kijk anders toch eens naar een andere manier van bekappen maar misschien vind je dit allemaal te ver gaan!..ik heb zelf een paardje staan die op NBekappen staat en eentje op ijzers, elk paard is anders en daar moet jij je weg in zien te vinden..Biotine heeft bij ons ook baat gehad!..misschien een idee!

succes hoor, ben benieuwd!

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:10

Hoi allemaal,

Ik ben nu een jaar als natuurlijk bekapper aan de slag. Heb inmiddels aardig wat paarden van de ijzers gehaald en over het algemeen valt de gevoeligheid erg mee. Hoe dan ook, het is de bedoeling dat het paard beter gaat lopen zonder ijzers, dus een lange periode van gevoeligheid accepteren als normaal, is niet mijn idee.
Het verschilt wel erg per paard. Ik heb pas een 29 jarig paard met slechte oeven van de ijzers gehaald en die had helemaal geen last, terwijl er ook prachtige hoeven zijn, die gevoelig worden.
Ik denk wel dat de manier van bekappen van grote invloed kan zijn. Maar vaak komt dat ook door het te snel laten zaken van de achterkant van de hoef.

Hoe dan ook succes,

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 13:22

Het probleem bij Kebie was en is eigenlijk dat ze te weinig verzenen heeft waardoor ze juist met de straal de grond raakt en de teen te lang wordt. Achter gaat beter dan voor, maar ook dat schijnt normaal te zijn omdat er achter minder gewicht op drukt. Maar omdat ze dus op elk grindje gevoelig was heb ik haar indertijd op ijzers laten zetten. Alleen voor ijzers werkte niet omdat ze ze dan onmiddelijk weer aftrapt.

Ons andere paard staat wel blootvoets, maar die ontwikkeld keurig "holle"voeten en daarvan worden de verzenen juist wel bekapt om het te laten zakken.

Afgelopen jaar leken de verzenen volgens mijn hoefsmid juist steviger van structuur te worden (zijn woorden: minder sponzig ) en kwam er ook structuur in de zool (steunsels??). Vandaar deze poging om haar weer eens blootvoets te laten lopen.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:37

Ik heb het afgelopen jaar alle paarden bij mij die op ijzers stonden er om de beurt van af geholpen. Voorheen met een andere smid kon een paard geen dag lopen zonder ijzers. Nu heb ik een nieuwe smid die niet natuurlijk bekapt, maar wel erg voorzichtig is. Voorheen sloeg het mes er onder door, nu enkel wordt er wat los zittend hoorn weggehaald. Hij houdt de verzenen er wel onder, en gebruikt erg veel de vijl. Ik heb een paard eerst hoefschoenen aan gehad, maar dit is niet meer nodig. Alle andere paarden hebben max. 3 maand nodig gehad om helemaal goed te lopen. Bij sommigen merkt ik geen verschil.
Het enigste wat ik bij een aantal paarden merkte was dat er heel lang een hoefzweer was. Twee paarden hadden 3 maanden lang last van een ontsteking. Voor mij een teken dat hoefijzers echt slecht zijn. De doorbloeding is weg, allerlei afvalstoffen hopen zich op in de voet. Nu de ijzers weg zijn, kan het hoefmechanisme weer zijn werk doen, en promt komt er weer een goede doorbloeding. Daardoor kunnen de afvalstoffen eruit, en dat gaat dan soms via de zolen eruit. Erg vervelend, maar ik ben er blij om. De meeste paarden gaan zo jaren langer mee. Het is niet voor niets dat er zoveel paarden onder de tien al afgekeurd zijn. Wij als mensen zouden ook niet blij zijn met twee maten te kleine schoenen. Ik heb zelfs een paard van 21 die de afgelopen jaren chronisch onregelmatig is. Arthrose, hoefcatrol etc. Vorig jaar dacht ik ze gaat met pensioen. Ik heb de ijzers eraf laten halen en met drie maanden was ze weer helemaal rad. Nu een jaar later nog steeds, en ze heeft prachtige hoeven gekregen.
Voor mij zijn ijzers echt alleen nog te gebruiken in een paar zomermaanden in de springsport. Verder is het voor mij een taboe geworden.

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:45

Mijn paard heb ik in maart 2004 van de ijzers afgehaald. Na ruim een jaar er weer voorijzers onder laten zetten omdat ze gewoon gevoelig bleef lopen op grind en op het harde. Na het bekappen was ze zelfs op het zachte wel een week gevoelig!

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:47

mijn paard heeft elke keer 1 week na het bekappen last gehad.....nu na een half jaar is het bijna over de gevoeligheid. op stenen (losliggende) loopt hij nogsteeds gevoelig.......gaat vanzelf over.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:49

Mijn paard met ijzers loopt ook wel eens gevoelig als ie een steentje tegen komt. Lijkt me niet meer dan normaal

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:04

We hebben net weer een pony van de ijzers ontdaan.
Geen centje pijn, volgens mji ligt het er heel erg aan welke smid erbij is. Je moet bijna niets van de zool halen, zodat die zo sterk mogelijk blijft.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:35

mijn paard liep na de ijzers 1 maand erg gevoelig daarna niet meer..moeten ze even aan wennen maar komt goed

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:43

ik hou dit even in de gaate

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:23

Oud topic. Slotje