Na hoefbevangenheid te mager..hoe weer op gewicht krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Na hoefbevangenheid te mager..hoe weer op gewicht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 10:57

Hallo!

Mijn vorige bijrijdrijpaard (nu mijn eigen.. ) heeft dit voorjaar een ernstige hoefbevangenheid gehad.
Het duurt enige tijd voordat dat weer over is en de DA en mijn hoefsmid waren er bang voor dat het chronisch zou zijn.
Sinds september staat ze samen met een ander paard op een vrij magere weide en het gaat goed. Er is geen sprake meer van hoefbevangenheidstoestanden en "het" groeit mooi uit, te zien aan de hoeven.

Echter, nu begint het afvallen door te slaan naar te mager worden. Ondanks dat ze wel wat hooi en kuil bijgevoerd krijgen. En ze krijgt 1 pavo summerfit blok per dag voor de mineralen e.d.

Maar hoe kun je nou een (hopelijk) voormalig hoefbevangen paard weer wat dikker krijgen/ op gewicht houden?

Heeft iemand hier ervaring mee?

p.s.: haar weidemaatje heeft overigens nergens last van. Hij valt niet af zoals zij wel doet. Heb wel gedacht dat hij het bijgevoerde voor zichzelf opeist zodat er voor haar niks overschiet om te eten..

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:08

Mijn ex-bevangen paard voer ik weer normaal. En dat gaat prima.

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:14

Brok geven met zeer weinig eiwit erin vraag waar je je brokken haalt om raad

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:26

gujik schreef:
Brok geven met zeer weinig eiwit erin vraag waar je je brokken haalt om raad

Van brok wordt een paard niet dik!
Bietenpulp is wat meer werk, maar daar zit geen energie in en ze worden er echt voller van.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:21

Bietenpulp bevat ongeveer evenveel energie als haver, nl. 11-12 Mj/kilo
Gelukkig wel, want anders kunnen ze er ook niet van groeien

Houdt bij het voeren van bietenpulp wel rekening met het feit dat de calcium:fosfaat ratio uit balans is.

Olie is ook een goed middel om je paard wat te helpen, dit kan eventueel prima door de geweekte bietenpulp heen. De hoeveelheid olie langzaam opbouwen, tot maximaal 300ml per dag.

Of je kunt denken aan een vetrijke muesli.

En als je bang bent dat het weidemaatje gezellig mee-eet, dan is er maar 1 oplossing: apart zetten tijdens het eten!

Vickelientje

Re: Na hoefbevangenheid te mager..hoe weer op gewicht krijge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:12

femskie schreef:

p.s.: haar weidemaatje heeft overigens nergens last van. Hij valt niet af zoals zij wel doet. Heb wel gedacht dat hij het bijgevoerde voor zichzelf opeist zodat er voor haar niks overschiet om te eten..

Geeft je het hooi op 1 hoop? Anders kun je (in het geval van opeisen) misschien beter het hooi op 2 hopen een eind uit elkaar geven.
En weet je zeker dat ze niet andere problemen heeft zoals bv wormen, of last van haar gebit?
Ik zou voorzichtig zijn met vet- en eiwitrijk voedsel. Eventueel wat meer hooi voeren, dat kan geen kwaad. En anders misschien toch je da raadplegen. Die weet vast ook wel meer
Succes

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:40

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn chronische bevabgen paard. Ik ben Muesli zonder haver gaan voeren en toen ik weer met har ben begonnen te werken ben ik heel voorzichtig weer begonnen met conditiebrok. Zij had heel veel tekorten aan vitaminen en dergelijke. Daar kwam ik achter na een bloedonderzoek die ben ik aan gan vullen en na een aantal weken was ze een stuk dikker en heel wat fitter. En zoveel hooi geven als ze lust. Ik ben Biotine, Viatamine E + seleen, volledige voedingssupplement en Ijslands zeewier bij gan voeren.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:22

Ik denk wel dat het belangrijk is te achterhalen waardoor je paard hoefbevangen is geraakt. Mijn merrie is nl. hoefbevangen geworden door insuline resistentie. Zij krijgt nu geen brok en muesli meer want daar zit meestal veel toegevoegde suiker in, naast suiker en zetmeel uit granen. Bijv. Havens onderhoudsbrok bevat 30% suiker. Voor gezonde paarden geen probleem. Zou ik nu haar weer (gewoon) krachtvoer gaan geven dan stijgt haar bloedsuikerspiegel veel te veel, wat haar lichaam dan weer niet kan verwerken.
Ik voer speciaal voer van Dodson and Horrel, Safe and Sound speciaal voor hoefbevangen paarden en veel hooi.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 23:20

xox en romeorowan: hebben jullie een gericht bloedonderzoek laten doen?

Mijn paardje heeft jarenlang op een enorm weiland gestaan, in d'r eentje. Ze was altijd veel te dik en het was naar mijn idee gewoon wachten totdat het een keer zou komen.
Tja, je bent "maar" de verzorgster dus je kan wel zeggen dat het niet zo'n goed idee is om een paard zo rijk te houden maar ja..

Is maismeel+ slobber van Pavo voeren ook een idee?

Gebit wordt half januari nagekeken. Dan komt de tandarts weer op het eiland. Maar ik merk nergens aan dat ze last van d'r tanden of kiezen heeft.

Ontwormen doe ik regelmatig met verschillende stoffen dus ik heb het idee dat het daar niet aan kan liggen...maar goed, dat is misschien niet 100% uit te sluiten?!

Ik heb de eigenaar van haar weidemaatje gevraagd ze voortaan te voeren op twee plaatsen zodat ze elk hun eigen hoop kuil/hooi hebben.

Het is wat...eerst te dik en nu te dun...Niet zoveel aan!

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:54

Maismeel zou ik persoonlijk niet snel doen, mais bevat erg veel koolhydraten en dat is toch een risico voor hoefbevangenheid.

Vervelend hoor, vooral als het idd niet je eigen paard is, dan kun je alleen maar zeggen wat jij denkt en hopen dat de eigenaar wil luisteren.

Succes iig.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:10

Femskie: Mijn merrie is te dik uit Amerika gekomen 9,5 jaar geleden. In het begin heb ik gedacht dat ze gewoon op dieet moest. Dat lukte echter nooit en toch kreeg ze weinig (duidelijk minder als de anderen) voer. Helaas kreeg ze niet veel beweging door mijn spierziekte. In maart ging ze gevoelig lopen. In het begin nog gedacht dat ze tekort bekapt was. Na 2 weken was dat niet beter, toen foto's laten maken. In juni/juli heeft ze 3 keer een enorme terugval gehad. 2 weken in de kliniek gestaan en daar is haar bloed 2 keer onderzocht. Wat betreft de insuline test, daarvoor is haar bloed 2 keer naar Engeland gegaan.
Nu is haar lichaam perfect in model, maar haar speknek en spekbillen gaan maar niet weg.
Vandaag ga ik beginnen met Magnesium, want volgens de website van paardnatuurlijk hebben veel paarden met haar verschijnselen een magnesium tekort.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:40

Ik heb een groot bloedonderzoek laten doen. Daar zit eigenlijk alles in wat je maar kan onderzoeken. het koste wel wat maar het reslutaat was er naar. beter als elke keer maar de DA erbij.
Mais (meel) zou ik niet voeren. Er zitten te veel koolhydraten in. Die van mij heeft het ook een paar dagen gaat en stond gelijk weer bevangen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:18

Xox: wat kwam eruit bij dat groot bloedonderzoek?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:24

Ik heb tijdens het hele bevangenheid proces meerdere bloedonderzoeken gedaan. Daarin waren de volgende dingen opvalend.
Te hoog: Kalium, LDH
Te laag: magnesium en anorg. Phosfaat

Bij de laatste grote het volgende: MCV te hoog, MCHC te laag. Lymphozyen en Eosinophile beide heel laag. Verder was alles nog in het normale bereik maar alles aan de lage kant. Onze DA was van mening dat de algehele weerstand heel slecht was. Het ging haar op dat moment ook heel slecht. Daarna toen het wat beter ging weer gekeken naar het bloed en daar kwam ook uit dat ze zwaar vitaminegebrek hadt. Voor de bevabgenheid ook ooit eens een bloedonderzoek gedaan. Toen was dat allemaal normaal. Onze DA heeft zelf ook een bevangenpaard en die had hetzelfde probleem. We kwamen daardoor en door medische stukken over dit onderwerp erop dat bevangen paarden een zwaar tekort aan vitaminen en sporenelementen hebben. Daardoor wordt de weerstand minder worden ze mager en weer ziek op het laatst. De mijne is een paar keer gigantisch opgeknapt van haemolytan 4000 van Equistro. Dat bevat hel veel vitamine en sporenelementen. Dat hielp beter dan de medicijnen. Nu weten we dat em kunnen direct ingrijpen bij problemen. maar het laatste half jaar gaat het super. Ze is nu helemaal ingestelt op de vodingssupplementen. En heb weer een gelukkig paard dat straalt als een driejarige. Enne ze ziet er zeer goed uit.Ik zal even kijken of ik twee vergelijkings foto's heb

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:38

Afbeelding
Zo zag de merrie eruit voor dat ze dragend werdt en later bevangen als gevolg van geboorteproblemen

Afbeelding
Zo zag ze eruit toen ze al enigzins herstelt was van de bevangenheid.

Afbeelding
Zo ziet ze er nu uit. Vrolijk en weer enigzins rond. Ik had helaas geen standfoto van nu.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:49

Ik ga vanavond beginnen met Betamag forte van Equistro. Dat is een magnesium suppl. zonder calcium.
Maar Indiana heeft dus een ander probleem als jullie paarden, zij wordt niet te mager (lijf ziet er perfect uit) maar zij komt niet van die speknek en spekbillen af.
Ik hoop zo ontzettend dat ik na een week of 6 verandering kan zien in de omtrek van haar nek. Dat zeggen ze op de site van paardnatuurlijk.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:12

@Xox; medebedankt voor dat superinteressante verhaal Ook al is het dan niet mijn topic
En duidelijke foto's. Ze ziet er weer goed uit zeg!

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 21:44

Wat een info! Duidelijk en mooie foto's..wat is jouw merrie opgeknapt zeg! Prachtig!

We voeren nu op twee plaatsen in het weiland (4x per dag kuil/hooi) en ik heb haar toch een beetje slobber en maismeel gedaan. Daarnaast krijgt ze dus per dag die Pavo Summerfit (1 blok) voor de mineralen en vitaminen.

Tender: jij zegt dat olie door het voer ook kan helpen? Maar welke soort olie (zonnebloemolie?) en waar voer jij het doorheen?

Zal ook eens kijken of ik foto's heb van Dikkie Dik voorheen en zoals ze er nu uit ziet! Hebben jullie ook een beeld..

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:10

femskie schreef:
Tender: jij zegt dat olie door het voer ook kan helpen? Maar welke soort olie (zonnebloemolie?) en waar voer jij het doorheen?

Ik gebruik zelf maïskiemolie (overigens gebruik ik het niet standaard hoor, dat hebben die van ons helemaal niet nodig, maar we hebben onlangs een paardje gekocht dat o.a. door ziekte ernstig vermagerd was), vanwege het laagste gehalte verzadigde vetzuren, maar je kunt eventueel ook zonnebloemolie doen.
Of Omega-3-6-9-olie, of lijnzaadolie, olieën speciaal voor paardengebruik.
Voer wel heel langzaam toe aan het dieet hoor, want anders gaat ze aan de dunne en dat moet je nu juist helemaal niet hebben!
Beginnen met iets van 50cc per dag, en dat eens een weekje aanzien, goed kijken hoe haar mest is. En zolang het goed gaat kun je per week of om de week verhogen met 50cc. Maar niet meer doen dan 300cc hoor, ervan uitgaande dat het een groot paard is. Die van ons is een arabiertje en die verdraagt niet meer dan 200cc, dus daar laat ik het bij voor hem. Ik zelf gooi de olie door zijn muesli en hij eet het zonder enig probleem op!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:51

@ Xox jeetje wat zag jouw paard eruit zeg! Wel weer goed opgeknapt.

@ femskie, ik vind dit echt iets om ook even aan de da te vragen. Werk je alweer met haar? Zo ja, misschien moet je dat ook even minderen om haar op krachten te laten komen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:44

Xox: was ik vorige keer vergeten te schrijven, maar wat een mooi paard en wat ziet ze er weer goed uit.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:29

Ja, daar ben ik zelf ook super blij mee. we stonden toen op het punt haar in te laten slapen. Ben nu super blij dat ik zelf aan het studeren ben gegaan op hoefbevangenheid. Ik heb nu weer een redelijk gezond paard die weer zin in het leven heeft. Het is wel altijd oppassen gebalzen maar dat heb ik er graag voor over. Alleen al als ik in een paar dankbare ogen kijk.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:40

Xox, had je merrie te lang aan de nageboorte gestaan?
Dat was bij mijn merrie afgelopen zomer wel het geval, maar die heeft er niet zo slecht uit gezien. Kan het ook niet zijn, dat het niet direct met de bevangenheid te maken had, maar met het veulen die haar "leegzoog" op dat moment?
Nu is mijn merrie ook te dun, je ziet de ribben, maar dat heeft met haar veulen te maken.

Ik ben geadviseerd om Hoof Mender te gaan voeren van het merk "Equimins", om de hoeven een 'extraatje' te geven. Zij had al slechte hoeven voor ze bevangen werd, en dat is er nu niet beter op geworden . Ik heb dit alleen nog niet geprobeerd (ongeveer 50 euro voor 3 kilo, flink aan de prijs dus... Iemand anders ervaring mee?)
Mijn paard is ook helemaal happy en ik weet hoeveel geluk ik gehad heb...

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:04

Tinne schreef:
Xox, had je merrie te lang aan de nageboorte gestaan?
Dat was bij mijn merrie afgelopen zomer wel het geval, maar die heeft er niet zo slecht uit gezien. Kan het ook niet zijn, dat het niet direct met de bevangenheid te maken had, maar met het veulen die haar "leegzoog" op dat moment?
Nu is mijn merrie ook te dun, je ziet de ribben, maar dat heeft met haar veulen te maken.

Ik ben geadviseerd om Hoof Mender te gaan voeren van het merk "Equimins", om de hoeven een 'extraatje' te geven. Zij had al slechte hoeven voor ze bevangen werd, en dat is er nu niet beter op geworden . Ik heb dit alleen nog niet geprobeerd (ongeveer 50 euro voor 3 kilo, flink aan de prijs dus... Iemand anders ervaring mee?)
Mijn paard is ook helemaal happy en ik weet hoeveel geluk ik gehad heb...

De merrie deedt tijdens de bavaling niks meer. Was compleet in schock. We hebben het veulen er uit moeten trekken daar de merrie gevaar liep. We gingen er van uit dat het veulen dood was. Bleek toch nog te leven en gaat het inmiddels heel goed mee. De merrie had de baarmoeder op meerdere pplekken gescheurt. Waardoor bloed terug in de baarmoeder kwam. De nageboorte kwam er normaal en compleet af. door al deze stress, ontsteking endergelijke onstond na twee dagen de bevangenheid. Hierdoor gaf ze ook niet voldoende melk en hebben we het veulen deels zelf groot gebracht. De merrie werd toen heel ziek. Ze was eerst nog magerder dan op die foto maar daar heb ik geen foto van durven makken. We hadden haar toen ook in willen laten slapen daar DA's ook niet meer wisten van hoe verder. Ik wou haar nog een kans geven en ben aan het spitten geslagen op internet en boeken bij de DA en artikelen uit veterinaire tijdschriften. Die kans heeft ze aangenomen met goed resultaat

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:19

Hartstikke goed dat ze het gered heeft. Mijn paard heeft in juni/juli een aantal keren een enorme terugval gehad terwijl ze op dat moment vol aan de medicijnen was. Ik had toen ook het voornemen dat als het weer mis zou gaan ik haar zou laten inslapen. Gelukkig is me die beslissing gespaard gebleven. Met Indiana gaat het nu weer (heel) erg goed maar ik blijf allert en toch ook wel angstig.