dik en warm been, hoefzweer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

dik en warm been, hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 09:01

Zaterdag is de hoefsmid voor mijn paard geweest en sindsdien heeft ze een dikke pees en is haar been (boven haar hoef tot kogel) warm. De ene dag meer dan de andere. Als ik gestapt heb, wordt het wel minder (voornamelijk de warmte), maar het gaat niet helemaal over. Zou het een hoefzweer kunnen zijn? Of heeft misschien iemand een ander idee.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:10

Bij een hoefzweer is de hoef zelf ook erg warm. Loopt je paard goed op het warme been?

RZDLover

Re: dik en warm been, hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:13

bij een hoefzweer loopt je paard eerst niet helemaal rad en de volgende dag staat hij op drie benen. Heb je al afspuiten met koud water (koelen) geprobeerd?

Esther_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 09:22

in stap loopt ze volgens mij goed. Draf niet helemaal.
Ik zal vanavond eens voelen of de hoef ook warm is. Koelen had ik gisteren willen doen, maar ik had problemen met de slang. Na een half uur stappen, was het been niet meer zo warm.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:24

Als ze op het been loopt, is het geen hoefzweer. Ik zou gaan koelen, 3 keer per dag minstens 20 minuten en na het koelen 15 minuten stappen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:29

Als ze beslagen is kan het een vernageling zijn. Ik zou je hoefmid even bellen !

Esther_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 08:15

Ze heeft geen ijzers. Gisteren was het been wel nog wat dik, maar niet meer warm. Misschien gaan we dus vooruit.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 08:21

Wieweet heeft hij de stand iets verandert en heeft het paard nu iets een overbelasting op een pees.
Of stom toeval: beslagen en daarna zich verstapt of verdraaid op stal of in de paddock...kan ook nog natuurlijk...

Esther_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 08:42

ElCamino schreef:
Wieweet heeft hij de stand iets verandert en heeft het paard nu iets een overbelasting op een pees.
Of stom toeval: beslagen en daarna zich verstapt of verdraaid op stal of in de paddock...kan ook nog natuurlijk...

Aan die verandering dacht ik ook al. Normaal ben ik er altijd zelf bij, behalve deze keer.
Of ze heeft zich de dag ervoor met longeren geraakt. Maar zaterdag was er niets te zien.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:29

Een hoefzweer is gemakkelijk te ontdekken door met een hamertje tegen de hoef te tikken. Als je paard ineens stijl overeind staat weet je genoeg...

of misschien heeft je paard een rare beweging gemaakt bij de smit?? en is er dus een spier of pees raar belast?