Artrose erfelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Artrose erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:11

Hey iedereen,

Ik heb altijd gedacht dat artrose (of arthrose? weet niet hoe je het schrijft) niet erfelijk is, maar iets wat je paard dus kan krijgen door ... Maar nu heb ik op een forum gelezen dat er ergens een hele foklijn in de arabierenwereld is geweest die allemaal artrose hadden.

Dus nu vroeg ik me af, mensen die er meer van weten? En hebben de veulens dan al dadelijk artrose of uit zich dat pas op latere leeftijd?

Ik zou ook wel op internet kunnen zoeken, maar zou iemand mij even eenvoudig kunnen uitleggen wat artrose is? Ik weet wel een afwijken aan een been (of benen) waardoor in ernstige mate je paard niet meer bereden kan worden enzo ... Maar wat is er dan precies verkeerd en wat kunnen de oorzaken zijn?

Alvast bedankt.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:59

Artrose is bij mensen erfelijk,maar of het bij paarden zo is weet ik niet.
Artrose zijn vergroeiingen aan je beenderen,er groeien als het ware haken,dit doet zodanig zeer dat je niet/weinig kan stappen(zoals een paard weinig nog bereden kan worden).De artrose verergert altijd.
Je kan het wel minder pijnlijk maken(weet niet of je het zo kan stoppen)door glucosamine te voeren of hyaluronzuur in te spuiten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:08

Ok, merci

Misschien dat anderen wel al meer gehoord hebben van het al dan niet erfelijk zijn? (bij paarden dus )

BailyKarlos

Re: Artrose erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:57

Atrose is er in "2 vormen" atrose van ouderdom (slijtage) en inderdaad erfelijke vorm.
Mijn paard heeft atrose. Het gewrichtssmeer word dan nauwelijks is er nauwelijks en nogal taai waardoor de 2 botten van een gewricht bij elke beweging tegen elkaar schuiven waardoor er overmatig slijtage en uiteindelijk haken komen. Door lichte beweging worden de gewrichten soepelel
Rust roest bij atrose paarden.
Mijn paard heeft speciaal beslag en fysiotherapie en daarmee gaat t redelijk. Mijn nieuwe VA gaat nu kijken of er een mogelijkheid is het een en ander in te spuiten (dan doen ze met een soort kunstmatig gewrichtssmeer).
Glucosamine en Chrondioitine (als ik het goed schrijf) helpen heel goed de gewrichten gezond te houden en atrose te remmen/stabiliseren.
T gaat nooit meer over het word alleen maar slechter.

Mijn paard heeft aanleg voor atrose maar omdat haar afstammeling sterk is en het dus geen ergstam is van atrose fok ik gewoon een veulentje van haar. Ik heb dit bewust gedaan met een hengst met sterke benen en heel ander bloed (duits: Trakhener) zijzelf is een kwpner met heel veel engels volbloed en hele ranke benen.
Tevens ga ik haar glucose/chrondiotine voeren tijdens de dracht ter verkoming van. En dit zal t veulen ook krijgen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:21

Artrose is een aandoening waarbij het kraakbeen in het gewricht vervalt. Artrose kan voorkomen in ieder gewricht. Voor enkele gewrichten heeft de aandoening een specifieke naam, zoals spat (spronggewricht), lage- en hoge overhoef en hoefkatrolontsteking. Volledig herstel van artrose is niet mogelijk, wel kan verslechtering voorkomen dan wel vertraagd worden. Veelal is aangepaste arbeid (op een lager niveau) noodzakelijk.

Volgens mij is vooral de stand van de benen en de manier van rijden een van de grootste oorzaken van artrose. De bouw van een paard is natuurlijk erfelijk. Is dit nou net de bouw die gevoelig is voor artrose dan zou je kunnen uitleggen dat eht erfelijk is.

Als je het fijne er van wilt weten kan je als je dat leuk vind naar de informatie dag van Equi Info komen. Zie onderschrift.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:06

Ik had ook nog eens gehoord dat je artrose bij een paard kan wegschrapen?Misschien dat je zo het beter kan maken voor een paard?
Maar ik ben niet zeker,geloof dat het ooit op bokt kwam?