Verkouden paard!!! Wat te doen??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkels

Verkouden paard!!! Wat te doen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 17:18

Mijn paard is verkouden! Hij heeft een snotneus enzo.
Heb hem gister een vitaminenstoot gegeven.

Wie o wie heeft tips
- Doorrijden/lichtebeweging ofniet
- wie weet hoe het snel overgaat
- wie weet hoelang het duurt?

Alvast bedankt voor de reakties!

Groeten Thommiegirl

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:26

Verkoudheid kan lang of kort duren net als bij mensen. Ik zou rustig aan doorrijden maar je paard niet cwzweet laten worden en als dat wel gebeurd goed uitstappen en droogwrijven.

Lekker in de frisse lucht in beweging zijn kan geen kwaad alleen niet super intensief.
Als je paard ook begint te hoesten en dat ook onder het rijden veel doet kan je wel beter even de DA laten kijken of er geen sprake is van een luchtweginfectie.

Doorgaans gaat het vanzelf weer over hoor. Heel goed dat je vitaminen hebt gegeven. Verder rustig aan doen en niet op de tocht zetten en met een week of twee moe hij wel weer opkanappen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:27

Niet in het zweet rijden en idd wel naar buitende wei op! Bij het ene paard duurt het een week, bij de ander twee weken. Is geen pijl op te trekken...

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:05

watvoor een kleur snot heeft ie???

aisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:11

Als ie ook koorts heeft kun je er beter niet op rijden. Ik had vorige week 2 paarden grieperig en koortsig. Ik heb er alleen mee aan de hand gestapt en ze lekker verwend met slobber en wortels. Ze zijn nu weer helemaal beter.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:25

wat dacht je van een DA er bij halen ????

geeek

Re: Verkouden paard!!! Wat te doen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:07

een verkoudheid is niet zo erg, maar hou wel de temp. in de gaten is het 2 dagen of langer hoger dan 38,3 dan zou ik de dierenarts er even bijhalen.

mijn haf had het 2 weken geleden ook, heb gewoon een beetje gestapt in de bos en verder niet veel gedaan, zij had ook 2 dagen koorts maar dat ging dus weer weg, toen heb ik haar weer heel langzaam opgepakt en nu rij ik weer gewoon.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:10

En als hij hoest, vooral niet aan het werk zetten! Buitenlucht is zeker goed, alles is al gezegd verder...

Sterkte!

noby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:35

ik gebruik paarde snoepjes met mint.
gaan ze even flink van snotteren en na twee dagen zijn ze alles kwijt.
ben ik ook per toeval achter gekomen

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:50

Mist schreef:

Bij een gewone verkoudheid (die ieder paard en mens wel ieder jaar krijgt) hoef je er echt geen dierenarts bij te halen.
Als een paard echter gaat hoesten en langer blijft hoesten is het verstandig om de dierenarts erbij te halen.
Ik zou echiniaforce halen (druppels of pillen) en deze door het voer mengen (druppels op een stukje brood, ongeveer 15 druppels 2 x per dag). Dit anderhalve week volhouden en dan moet de verkoudheid over zijn. Verder je paard zoveel mogelijk in de frisse lucht zetten, dit is veel beter als op stal (waar onzichtbare stofdeeltjes hangen die het kunnen verergeren). Zorg uiteraard wel dat hij niet in de regen of tocht staat buiten, maar dit spreekt voor zich. Succes!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:42

foenegriek voeren, dat werkt echt supergoed en tast de weerstand niet aan. het zijn gemalen kruiden, dus en écht natuurproduct. het heeft bij onze paarden altijd goed geholpen, ook bij ernstiger dingen zoals droes. ik doe dagelijks een beetje door het voer, en mijn paarden zijn nooit verkouden... ik zou het gewoon proberen, baat het niet dan schaadt het niet!

Annelies_vd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:44

Nou zou er wel effe een DA bij halen hoor, die van mij was ook alleen verkouden, een beetje snotneus enzo, en die heeft geen koorts, maar toch een voorhoofdsholteonsteking.
Ze heeft er 10 dagen Cubramix voor gekregen! Zou er wel heel voorzichtig mee zijn hoor, een verwaarloosde verkoudheid kan in de toekomst veel grotere problemen geven!

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:19

Ik zou niet rijden

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:39

ArabStables schreef:
Mist schreef:

Bij een gewone verkoudheid (die ieder paard en mens wel ieder jaar krijgt) hoef je er echt geen dierenarts bij te halen.
Als een paard echter gaat hoesten en langer blijft hoesten is het verstandig om de dierenarts erbij te halen.
Ik zou echiniaforce halen (druppels of pillen) en deze door het voer mengen (druppels op een stukje brood, ongeveer 15 druppels 2 x per dag). Dit anderhalve week volhouden en dan moet de verkoudheid over zijn. Verder je paard zoveel mogelijk in de frisse lucht zetten, dit is veel beter als op stal (waar onzichtbare stofdeeltjes hangen die het kunnen verergeren). Zorg uiteraard wel dat hij niet in de regen of tocht staat buiten, maar dit spreekt voor zich. Succes!

daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, en vele DA's met mij! elke keer dat een paard hoest beschadigen er longblaasjes, die zich niet kunnen herstellen. Een paardenverkoudheid is niet te vergelijken met een mensenverkoudheid !

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:34

Mist schreef:

Heb ik ook gedaan ja. Hij had gezegd dat het maar een verkoudheid was. Evengoed heeft hij me duur spul gegeven wat bij een gewone verkoudheid niet nodig is. Ik was er zelf niet bij, maar de mensen bij wie ze gestald staat. Die vonden het ook belachelijk waarom het zo duur moest zijn. Ze hoeste nog niet eens, en alles was goed volgens de dierenarts. Als ze echt veel hoest okey, maar voor een klein verkoudheidje?

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:25

Ik weet niet wat je gekregen hebt van de DA..
Ik heb ook een verkouden pony en die kreeg, ondanks dat ze niet hoestte, ventipulmin omdat ze wel benauwd etc was.
INmiddels is ze gelukkig weer redelijk opgeknapt.

Tinkels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 09:26

Hallo allemaal!!!!!!
Bedankt voor alle tips!.
Mijn paardje had een beetje wittige snot, niet groenig ofzo.
Heb hem vanaf zaterdag op rust gezet( toen kwam ik erachter)
En gister weer even gelongeerd. Heel lichtjes. Hij hoeste 1 keertje en daarna helemaal niet meer. Toen we terug waren op de stal begon hij te briesen maar er kwam niet snot uit. Ik denk dat hij dan wel weer aan het opknappen is!!!! YEAH!!
Zelf vind ik er een veearts bijhalen wel gelijk een beetje te.

Allemaal bedankt!

Tinkels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 09:28

noby Bericht Onderwerp: Re:Geplaatst: 21 Dec 2005 21:35

Graag zou ik willen weten waar je deze snoepjes kunt halen!!!
Alvast bedankt!
gaan ze even flink van snotteren en na twee dagen zijn ze alles kwijt.
ben ik ook per toeval achter gekomen

Sev_0ack

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:41

en anderss kan je hem ook brood met honing geven : dat helpp 00k g0ed

Tinkels

Re: Verkouden paard!!! Wat te doen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 11:05

hier kan eenslotje