Paard heeft allemaal bultjes op zijn lijf...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BiancUgo

Paard heeft allemaal bultjes op zijn lijf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 16:33

Volgens mij heeft mijn paard last van te veel eiwitten in het kuil of in de muesli van cavalor is er iemand die hier ervaring mee heeft?

De bultjes zaten eerst alleen onder het gedeelte waar het zadel ligt en hield het al in de gaten maar nu heeft hij sinds deze week ook in zijn hals zitten en langs zijn kaak gedeelte.

Kan het van het kuil komen wat hij altijd al kreeg en afgelopen week een nw baal opengemaakt is of is het de muesli die ik sinds 1 mnd voer? Hij heeft de bultjes nu 2 wkn kan het zijn dat het ff duurt voordat hij een reactie geeft op teveel eiwit ivm met de nw zak muesli?

Ik stop nu maar even met voeren van de muesli om te kijken of het daar van komt of van het kuil.

Als jullie ideeen of reacties hebben zijn ze graag welkom.

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:46

het lijkt me dan eerder van de nieuwe kuil dan van de muesli te komen.
Jeukt het ook?

BiancUgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 16:58

nee hij heeft er verder geen last van en het is ook geen schimmel voor zover ik kan zien.

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:22

Mijn pony had ook te last van teveel eiwitten. Het was in de zomer toen het gras 2x gezaaid was ipv. 1 keer. Beetje te veel van het goeie. Heb toen de dierenarts gebeld en hij zei dat dat het begin was van hoefbevangenheid. Mijn pony had ook beultjes en zijn manenkam was hard en zijn nek ook. Heb mijn pony toen 2 weken op zand gezet en kreeg van de dierenarts musli voorgeschreven. Weet niet of dit het was maar dat kreeg mijn pony van teveel eiwit. Ook was zijn ene hoef warmer dan de andere..

ellepel

Re: Paard heeft allemaal bultjes op zijn lijf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 08:02

kan op zich wel van de muesli komen hoor, bij een paard duurt het een week of twee voor ze aan nieuw voer gewent zijn en je verteld dat de bultjes na 2 weken kwamen.

in muesli zit vaak meer suiker( melasse) sommige paarden reageren daar op.

maar van de nieuwe kuil kan het natuurlijk ook komen, komt die van een ander stuk land?
dan zou daar ook wel teveel eiwit of iets anders in zitten waar je paard op reageerd..

misschien nog even afwachten of het alsnog wegtrekt en anders 1 van de twee voedingsmiddelen weglaten?

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:30

Welke muesli heb je? Mijn paard had dit ook en dit kwam door te eiwitrijk gras. De bultjes trokken helaas niet helemaal weg nadat we verhuisd waren naar een andere stal, dus ben ik op zoek gegaan naar een andere muesli.

Eerst voerde ik de muesli van de Boerenbond/ Welkoop, ben nu overgestapt op een muesli met minder suiker e.d.
Ook bij ons wordt kuil gevoerd echter is dit meer hooi. Niet dat natte eiwitrijke. Op de stal waar ik eerst stond zijn alle paarden aan de dunne ontlasting en zijn diverse paarden compleet niet zichzelf.

TEveel eiwitten en TEveel suiker kunnen indien paarden hiervoor overgevoelig zijn veeeeeel consequenties hebben.

Als de pas geopende baal niet meer of minder eiwitrijk is naar jou idee dan normaal, dan zou ik het bij de muesli zoeken.
Als de mogelijkheid tot het voeren van hooi er is, zou ik 50/50 voeren. Dat doe ik nu ook, helft hooi en helft kuil.

Succes!

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:01

Ik had volgens mij, musli wat niet in een zak zat, maar in een emmer waar ook vaak paardensnoepjes in zaten. Pavo (sorry moet even)..

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:03

Die van ons heeft het ook en er is niets veranderd in zijn voer. Ben benieuwd wat hier nog op geantwoord gaat worden. Vorig jaar had hij het ook in de wintermaanden...

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:52

Rashida heeft dit ook en het komt van het kuilvoer.. Ik geef haar nog maar gewoon kuil, want ze breekt de boel af als ze niks krijgt en er staat ook nog een shetlander..

vanaf dinsdag gaan we naar een andere stal en daar krijgt ze hooi..

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:15

pablo heeft het ook, haar voer is wel vernadert eerst hooi nu kuil maar ook toen ze gewoon hooi kreeg had ze het al, en wat het is??geen idee..
volgende week komt de dierenarts!!

BiancUgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 23:20

Nou ik kijk het nog ff aan of het erger of minder wordt deze week en na de feestdagen en dan haal ik er wel ff een dierenarts bij.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:22

Mijn paardje kreeg vroeger Cavalor. Hij kwam bij ons en hij had overal bultjes. Toen zijn we naar Pavo overgestapt en verdwenen de bultjes. Ik weet wel niet echt of het iets met die voeding te maken had of dat het gewoon toeval was...

BiancUgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 23:23

Laverne schreef:
Welke muesli heb je? Mijn paard had dit ook en dit kwam door te eiwitrijk gras. De bultjes trokken helaas niet helemaal weg nadat we verhuisd waren naar een andere stal, dus ben ik op zoek gegaan naar een andere muesli.

Eerst voerde ik de muesli van de Boerenbond/ Welkoop, ben nu overgestapt op een muesli met minder suiker e.d.
Ook bij ons wordt kuil gevoerd echter is dit meer hooi. Niet dat natte eiwitrijke. Op de stal waar ik eerst stond zijn alle paarden aan de dunne ontlasting en zijn diverse paarden compleet niet zichzelf.

TEveel eiwitten en TEveel suiker kunnen indien paarden hiervoor overgevoelig zijn veeeeeel consequenties hebben.

Als de pas geopende baal niet meer of minder eiwitrijk is naar jou idee dan normaal, dan zou ik het bij de muesli zoeken.
Als de mogelijkheid tot het voeren van hooi er is, zou ik 50/50 voeren. Dat doe ik nu ook, helft hooi en helft kuil.

Succes!

Ik voerde altijd subli van de welkoop dus en had daar nooit problemen mee nu heb ik cavalor me moeder wees me op de suikers die ook in het voer zaten.
En ons kuil is ook bijna hooi!
Nou we kijken het ff aan tot na de feestdagen hij heeft er geen last van gelukkig en is nog steeds fris zat hahah

branki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:46

Hoe zien die bultjes er uit?
Mijn paard kreeg eerst op zijn achterhand (en later op nog meer plekken) eerst redelijk grote bulten. Het was te vergelijken met een muggenbult bij mensen. Als je net gestoken bent, dan is zo'n bult vaak groot en rond. En later krimpt hij a.h.w. in en wordt wat "scherp". Zo is het bij mijn paard ook. Eerst groot en rond en later krimpen ze in en voelt het aan als een klein scherp korstje. Hij heeft er geen last.
Exact (bijna op de dag af) 2 jaar geleden heeft hij dit ook gehad. Toen trok het na een poosje gewoon weer weg. Hij heeft het nu sinds 20 november en de bultjes die er nu nog zitten zijn eigenlijk kleine korstjes die er af te krabben zijn.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:50

idem hier

BiancUgo

Re: Paard heeft allemaal bultjes op zijn lijf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 23:41

Nou ik denk dat het toch een soort eiwit of te veel suikers geweest is want ik voer nu 2 weken al geen muesli meer en ze trekken langzaam weg. Vorige week had hij ineens een hele plakkaat zitten met allemaal bultjes op één gehoopt en dat baarde me wel zorgen maar de dag erna waren ze al weer weg..

ik denk dat ik maar weer op de muesli van subli over stapt en kijken of hij het dan weer krijgt.