OCD, maar geen last?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orange

OCD, maar geen last?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 13:53

Hoe denken jullie over een paardje met OCD?

in dit geval gaat het om een gezonde 10jarige ruin
waarvan het niet bekend was.Dit kwam er bij het keuren uit.
Hij heeft er geen last van en doet gewoon alles (springen,dressuur, longeren) Het gaat om 1 achterbeen, de DA zei dat hij er waarschijnlijk
ook nooit last van zal krijgen omdat hij met zn 10 jaar er nog
nooit last van heeft gehad.

Het is de bedoeling het beestje gewoon te gaan rijden
ook wedstrijden etc.

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:55

Het kan dat hij er geen last van krijgt, maar je weet t nie zeker, maar ik neem aan dat de da weer wat hij doet, kan je t niet laten opereren?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:01

Misschien geen vergelijking, maar ik heb een hond met ocd in de schouder. Hij is een tijdje kreupel geweest en ik wilde hem laten opereren, maar hij werd beter, operatie afgezegd en hij is nooit meer kreupel geweest. We zijn nu 7 jaar verder... ik zou zeggen, er is goede kans dat hij er nooit wat aan krijgt.
Maar, je moet er wel rekening mee houden dat je dit paard daarvoor dus niet kunt verzekeren (wel voor de rest, maar problemen veroorzaakt door ocd in dat been wordt dan buitengesloten), dus mocht hij er kreupel op raken krijg je geen onkosten vergoed.

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:04

Misschien is het handig om je keuzes aan de DA voor te leggen en advies te vragen.

Ik zou met hem bespreken wat je doelen zijn met het paard en dan zijn advies vragen; opereren of niet opereren.

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:05

Hmm slechte herinneringen aan.
Mijn verzorgpaard had OCD. De Va had gezegd dat hij er nooit last van hoefde te krijgen, en zeker niet op korte termijn. 2 Maanden later liep hij op 3 benen en is tie afgespoten..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:07

een 3 jarige met ocd oid, krijgt een zeer negatief advies bij een aankoop keuring.
een 10 jarige veel minder
Dit omdat hij "bewezen" heeft hier nooit last van gehad te hebben.
De kans is dan ook veel kleiner dat hij hier last van gaat krijgen, dan de 3 jarige, omdat die nog niet aan het werk is geweest en je niet weet wat de ocd gaat doen bij belasting.

Verder ligt het er ook enorm aan waar de ocd zit
je da kan je het beste vertellen wat voor kans hij heeft op verslechtering in de toekomst

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:09

ocd is echt een modeverschijnsel van de laatste jaren. Er zijn tig paarden met ocd (vroeger) geweest en die hebben ook gewoon op hoog niveau gelopen en niemand die dat ooit heeft geweten.

En andere paarden werden (tijdelijk) kreupel zonder dat ze er ergens een vinger op konden leggen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:11

Mijn paard had op 3 jarige leeftijd ook een ocd.
Ik heb haar toch gekocht.
De DA dacht dat ze er geen last van zou krijgen, helaas na 2 maanden had ze er al last van.
Na de operatie heeft ze er nooit meer last van gehad.
Ik heb er geen spijt van!
Het kost wel wat extra natuurlijk. Maar voor die mooie merrie met een geweldig karakter had ik dat zeker over.
Bij een merie is het zelfs "erger"omdat je dat door kan fokken. Bij een ruin natuurlijk niet.

grid

Re: OCD, maar geen last?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:19

Heb begrepen dat als het 1 mooi los glad/rond stukje is en paard er op latere leeftijd (als al aantal jaren bereden wordt) er geen last van heeft hij/ zij er vrijwel nooit last van zal krijgen. Meestal is het stukje dan ingekapseld en komt t niet van zijn plaats. Kan ontstaan zijn door (te) snel groeien en wild spelen/ rennen (stukje afgebroken en ingekapseld), waarbij er verder niks mis is met de botten.
--> ontstaat vaak bij te goed/ rijk voeren van jonge dieren...

OCD waarbij meerdere stukjes zichtbaar zijn of een heel kartelig stukje is een OCD waarbij er veel sneller problemen kunnen optreden --> dan is het bot vaak ook zichtbaar kartelig en kun je meer stukjes verwachten en/ of gaat t langs elkaar schuren. Hier ontstaat het dus echt vanuit t bot.

DA heeft dit zo uitgelegd. paard waar t over ging had ook maar 1 los stukje mooi gaaf en rond --> dit is met kijkoperatie verwijderd (sneetje ca 1 cm) --> was €500
stukje zat mooi ingekapseld en verder geen beschadigingen zichtbaar aan bot, dus had er waarschijnlijk nooit last van gekregen, maar nu is het mooi helemaal weg.

Niffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:40

Mijn paard is nu 12 en heeft ook OCD, maar heeft er nog nooit last van gehad in de 7 jaar dat we 'm hebben

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:12

Mijn paard had OCD en kreeg er op 6-jarige leeftijd last van. We wisten overigens niet dat ze het had hoor
We hebben haar laten opereren en ze heeft er nooit meer last van gestaan.

Ooit heeft er een artikel in Bit gestaan dat in 80% van de gevallen de operatie volledig slaagt en het paard er nooit meer last van heeft.

Ook heeft er een heel jong en goed paard bij ons op stal gestaan. 3 á 4 jaar en er nog geen last van. De kopers hebben toen gezegd dat het paard geopereerd moest worden (risico en kosten voor verkoper), na operatie en revalidatie hebben ze het paard gekocht. Dit vind ik zeker een goede optie! Natuurlijk wel alles vast leggen in een contract
In principe zou ik niet opereren als een paard er geen last van heeft en je hebt 'm al gekocht. Maar als ik het van te voren zou weten laat ik, denk ik, preventief opereren.

joycje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:13

Ik heb ook een OCD paard... Ik heb het na de keuring met een onpartijdige dierenarts overlegd en hij advieseerde me het paard te kopen en hem pas te laten helpen wanneer hij er last van kan krijgen...

Al met al ben je een jaar bezig om hem te laten opereren en daarna te laten revalideren. Het kost ong. €1000,--

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:32

VMR -> MD

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:52

Ligt er ook aan waar de OCD zit! Sommige paarden krijgen er inderdaad nooit last van.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:38

ik heb er een site over gemaakt, pb maar voor de link!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:27

runningkawa schreef:
een 3 jarige met ocd oid, krijgt een zeer negatief advies bij een aankoop keuring.
een 10 jarige veel minder
Dit omdat hij "bewezen" heeft hier nooit last van gehad te hebben.
De kans is dan ook veel kleiner dat hij hier last van gaat krijgen, dan de 3 jarige, omdat die nog niet aan het werk is geweest en je niet weet wat de ocd gaat doen bij belasting.

Verder ligt het er ook enorm aan waar de ocd zit
je da kan je het beste vertellen wat voor kans hij heeft op verslechtering in de toekomst

Gel*l, als een driejarige OCD heeft, dan word er aanbevolen om te opereren. Als de OCD minimaal is, dan word er zelfs aangeraden om niet te opereren. JE krijgt een positief verkoopadvies met een bemerking.

Er zijn zoveel paarden met OCD, en als je ze opereert heb je er geen last van.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:28

joycje schreef:
Ik heb ook een OCD paard... Ik heb het na de keuring met een onpartijdige dierenarts overlegd en hij advieseerde me het paard te kopen en hem pas te laten helpen wanneer hij er last van kan krijgen...

Al met al ben je een jaar bezig om hem te laten opereren en daarna te laten revalideren. Het kost ong. €1000,--

Een jaar? Die van mij liep met 6 weken weer gewoon........

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 08:00

Pipo schreef:

Idd, van ons is er ook 1 aan OCD geopereerd en die liep ook na 6 weken weer.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:09

Pipo schreef:
joycje schreef:

Volgens mij is dat ook per dierenarts verschillend.

Galupy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:02

Bij mijn paard (3,5 jaar) ontdekte ik gisteren een overvulling van het spronggewricht, wat lijkt op bolspat en nu denk ik natuurlijk ook zou hij soms OCD hebben?

Hoe was dat bij jullie paarden, hadden die ook overvulling van het gewricht of was er niets aan te zien?

Mijn paard loopt overigens niet kreupel, hij is wel onlangs naar een andere stal verhuist en staat daar langer op stal en krijgt ander voer.

Zit nu te denken moet ik meteen actie ondernemen en foto's laten maken of niet zolang hij er schijnbaar geen last van heeft.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:10

Die van ons had er geen last van (knie), kwam toevallig aan het licht tijdens een keuring. Ze is preventief geholpen, na 6 weken mocht ze weer aan het werk. Een paard hier op stal had idd een wat overvulde sprong en liep niet helemaal zuiver. Foto's lieten OCD zien, paard is geopereerd en 6 weken later liep ze weer vrolijk rond.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:16

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je onder revalideren verstaat. Wij konden inderdaad ook met 6 weken weer rijden. Maar voordat je paard de bespiering en conditie weer terug heeft ben je wel iets langer bezig, maar geen jaar

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:37

Natuurlijk, de bovenstaande merrie (de stalgenoot) was een springpaard, daar zijn ze na 6 weken ook niet gelijk parcoursen mee gaan springen, maar een jaar zijn ze er zeker niet aan kwijt geweest. Na 3 maanden sprong ze gewoon weer op wedstrijden.

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:41

Volgens mij is het heel erg verschillend. Denk dat je dierenarts je hier het beste in kan adviseren. En desnoods vraag je nog een second opinion bij een andere arts als je het niet helemaal vertrouwt..

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:59

Valencio schreef:
Bij mijn paard (3,5 jaar) ontdekte ik gisteren een overvulling van het spronggewricht, wat lijkt op bolspat en nu denk ik natuurlijk ook zou hij soms OCD hebben?

Hoe was dat bij jullie paarden, hadden die ook overvulling van het gewricht of was er niets aan te zien?

Mijn paard loopt overigens niet kreupel, hij is wel onlangs naar een andere stal verhuist en staat daar langer op stal en krijgt ander voer.

Zit nu te denken moet ik meteen actie ondernemen en foto's laten maken of niet zolang hij er schijnbaar geen last van heeft.

Bij dit soort gevallen zou ik gelijk actie ondernemen. De kans dat hij er gevoelig op wordt is groot namelijk!