Wie??? Rugprobleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verrox

Wie??? Rugprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:04

Ik heb mijn paard nu een maand of drie en ongeveer 6 weken geleden begon hij achter onregelmatig te lopen en werd erg lastig in de mond, niet meer nageeflijk enz. Inmiddels heeft een Osteopaat hem behandeld maar dit heeft niets geholpen, het is zelfs erger geworden. Hij is links scheef en rechts, als ik hem rond probeer te rijden, erg kreupel en stijf. Zijn rugwervel ligt ook een beetje bovenop zn rug. Er is inmiddels bloed afgenomen door een dierenarts maar ook niets in te vinden. Wie herkent deze klachten en heeft iemand een idee wie mijn paard zou kunnen behandelen?
Moet er nog even bij vermelden dat hij al iets stijf was toen ik hem kreeg.....

Verrox

Re: Wie??? Rugprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:11

Vergeten te vermelden, sinds een paar dagen slaat hij tijdens het aansingelen naar de singel en gedraagt zich een beetje "Zuur'' in zijn box

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:13

Hmm jeetje... Dat klinkt wel echt als een ernstig rugprobleem. Wat raar en vervelend dat de osteopaat niks heeft geholpen. Heeft bij mijn paard echt goed gedaan. Mag ik vrahen waar je woont, want ik ken wel een heel goede osteopaat (Wolfheze). En anders toch echt een andere (second opinion) fysio of manueel therapeut erbij halen, lijkt me...
Misschien een paar weken rust...

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:39

Ga eerst eens foto's laten maken voordat je iets (laat) doet want het klinkt alsof je paard idd veel pijn heeft. Kan iets heel simpels zijn maar foto's vertellen je meer.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:04

Heb je die osteopaat die je paard behandeld heeft niet meer gebeld? Ik zou toch eens vragen of die terug wil komen en nog eens wil kijken. Over het algemeen doet een osteopaat alleen maar wonderen voor een paard...

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 16:24

De Osteopaat komt binnen twee weken voor een nabehandeling....hopen dat het dan beter wordt en ik moet gewoon rijden, lichte training.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:31

Misschien is het slim om voordat je foto's laat maken en artsen gaat bellen even iemand heel kritisch naar je zadel laat kijken. Ook omdat hij met qansingelen zuur is.

Is je zadel regelmatif opgevuld? Misschien ben je een heel eind geholpen als je het zadel weer laat vullen en vlak laat maken. Een osteopaat kan namelijk veel behandelen maar als de oorzaak elders ligt dan heeft dat geen zin.

En ik zou ook naasr een ostheopaat een reguliere paardenarts laten komen. Rugproblemen kunnen namelijk ook gemakkelijk voortkomen uit de benen of andere pijntjes.

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:45

Misschien een goede zadelmaker naar je paard EN zadel laten kijken.

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 19:26

Ik heb het zadel al na laten kijken, niks mis mee.
er is ook een dierenarts bijgeweest. ik wacht eerst de tweede behandeling af en als dat niet helpt laat ik foto's maken van zijn rug. Volgens de Osteopaat gebeurt het wel vaker dat ze eerst minder worden voordat ze beter worden....Iemand hier ervaring mee??

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:32

wie is je osteopaat? En ik zou voor je paard en je zadel een second opinion doen als het na het tweede bezoek van je osteopaat niet beter wordt.

verder klinkt het alsof je paard gewoon scheef loopt en daardoor ook problemen krijgt, dus misschien heb je ook wat aan: www.paardenbegrijpen.nl

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:35

weet niet hoe lang het is geleden, maar als het een paar dagen/week is, kan het natuurlijk zijn dat hij vreselijke spierpijn heeft. Hij moet ineens heel anders gaan lopen, dat is natuurlijk heel belastent voor spieren. Bij een kraker krijgen ze pijnstillers mee, die je een paar weken moet geven. Dit zegt genoeg lijkt me. Ik weet het niet, maar ik zou lekker een paar dagen gaan stappen aan de hand en hem niet rijden, want een paard met zoveel pijn kan je beter aan de hand stappen. Misschien krijg je anders dadelijk onnodig verzet in de vorm van steigeren.
Mijn paard is vorige week ook aan zijn rug geholpen en heeft ook enorme spierpijn. Zij had vastgelegen in een deken, waardoor de rug scheef was gaan staan. Vanmorgen was ze heel slecht, maar vanmiddag was ze alweer wat vrolijker. Ik denk dat het gewoon wat meer tijd nodig heeft.
veel sterkte ermee

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 20:49

Nee mijn paard liep voor de behandeling niet scheef!! na de behandeling gekomen en dat hij last kreeg van vermoedelijk zn rug is van de één op de andere dag ontstaan.....en mijn zadel ligt goed op mijn paard en mijn zadel is goed!!!!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:56

Mijn paard liep een half jaar geleden ook niet goed. Ze was stijf, wilde niet fijn lopen en bij het van hand veranderen af en toe ook onregelmatig.
Ook de ruggegraat was tamelijk duidelijk te zien.

Nadat de dierenarts niets duidelijks kon vinden, heb ik er een fysio bijgehad.
Het bleek dat de rugspier tekort geworden was.
Ik heb haar 2 weken heel laag moeten longeren met behulp van een slofteugel. Daarna een combinatie van eerst longeren en eventjes rijden.
(onder begeleiding van fysio). Dit moest ook 2 weken.

Vervolgens wel blijven longeren en meer oppakken.
Mijn paard is super in orde nu en de ruggegraat zie ik ook niet meer.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:39

Loop nu zelf ook met mijn paard te tobben met rug en onregelmatig lopen stijf kortom gewoon niet willen lopen onder het zadel. . Ze gaat nu eerst op de foto voordat ik er iemand bij haal voor haar rug . Dan kun je eerst het 1 uitsluiten voordat je met het andere begint. Rugproblemen kunnen komen door idd de rug waardoor ze onregematig en stijf gaan lopen maar ook doordat er bv in de benen iets fout zit waardoor ze dus hun lijf vastzetten en dus rupproblemen gaan krijgen. Die van mij loopt dus ook niet helemaal rad mist voor af en toe een pas en was op de buigproef niet dramatisch maar reden genoeg om dat eerst uit te sluiten en dan verder te kijken. Mijn vorige paard had ook veel last van zijn rug eerst een fysio erbij gehad werd beter maar kwam toch weer terug liep niet kreupel . Uiteindelijk toch helemaal laten onderzoeken bleek hij hoefgewrichtsatrose te hebben hierbij had hij ook een rugprobleem maar dit verergerde dus doordat hij zijn been probeerde te ontlasten. Voeg dit even toe om aan te geven waarom ik nu eerst wil weten of het in haar benen wel goed zit soms houdt het 1 verbinding met het andere heel veel succes!!

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:53

Mischien heeft je paard op stal wel gewoon lekker liggen rollen en even een moment vast gelegen ?? Dat kan dan problemen geven in het lichaam van je paard. Dat is dan een probleem die van de 1 op de andere dag kan ontstaan.

Succes ermee

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 02:49

als je met je vingers over zijn rug wrijft (langs de wervel heen zeg maar) drukt hij dan ook ernorm weg?

paarden uiten rugproblemen in de mond, dit is bij jou dus ook het geval.

Ik zou eerst foto's laten maken en al helemaal niet meer gaan rijden. Na dat er foto's gemaakt zijn kan er een diagnose gesteld worden en kun je verder denken aan een behandel plan.
De fysio erbij lijkt me dan geen overbodige luxe.

Mijn paard heeft kissing spines, en dit is pas heel laat ondenkt (al lang voor dat ik der kocht had ze dit dus al) doordat ze er zo lang mee door is gereden is het probleem alleen maar vergroot van lichamelijk tot psychish. dus sluit alles uit zou ik zeggen