staart wortel gebroken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

santos

staart wortel gebroken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 23:34

De titel zegt het al, ik denk dat mijn paard zijnstaartwortel gebroken heeft gehad.

Ik heb hem in jan. 3 jaar. Nooit is me opgevallen dat het laatste stukje van zijn staartwortel krom is. Ik heb het dan over een cm. of 20 dat werkelijk de andere kant opsteekt. Je ziet het niet aan de staart, maar voelt het wel als je zijn staart dus hoog vasthoud bij het borstelen.

Hij heeft van het voorjaar, bij het proberen weer in te spannen voor de wagen, zich erg misdragen en heeft toen regelmatig op de grond liggen spartelen, soms met en soms zonder wagen. (klinkt niet aardig, vond het ook helemaal niet leuk en heb het maar opgegeven).

Nu denk ik achteraf, dat het toen gebeurt moet zijn, want het was me anders nooit opgevallen.

Hij heeft er nu geen last van, maar is naar zijn laatste val met wagen behoorlijk in de kreukels geweest en ik denk nu dat hij het toen opgelopen moe thebben.

Iemand ervaring met zo'n staart????

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:36

Geen ervarind mee.Mischien even een dierenarts bellen.Om advies.
Ik denk niet dat ze er veel aan kunnen doen?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:13

Sommige veulens breken het laatste stukje van de staartwortel al heel jong. daar is niets aan te doen, behalve dan wanneer je er meteen bij bent en spalkt. Je hoeft je geen zorgen te maken, want zoals ik het begrijp heeft je paard hier geen last van. Een optie is om de fractuur opnieuw te breken en alsnog te spalken, maar denk niet dat je paard daar gelukkiger van wordt

santos

Re: staart wortel gebroken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 22:49

he gat nee, lijkt me ook niets, opnieuw breken.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:06

Ik denkadt je het moet kunnen voelen. Als je nou in het onderste stukkie van de staart knijpt en hij reageerd daar niet op dan is de kans groot dat ie gebroken geweest is. maarja het kan net zo goed zijn dat ie wel reageerd en gebroken geweest is!!
Ik ken wel een paard die zijn staart gebroken had. Die kon nog prima sporten. Alleen droeg die de staart altijd scheef en nauwelijks omhoog. Die had de staart echter dicht aan het begin gebroken!!!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 00:42

Heb echt niet het idee dat ie er enig last van heeft. Toevallig liep ie vanmiddag in de (modder) bak nog lekker met zijn staart omhoog.

Vind het eigenlijk best heel l......lig dat ik er na het"ongeluk" geen erg in heb gehad. Hij had toen een enorme bult op zijn bil, waarbij het vocht naar beneden zakte en hij dus een enorm dik been kreeg(heeft wel 5 weken aangehouden, voor het weer dun was), waar hij gelukkig niet kreupel van was. Het meest opvallende voor mij was dat hij wel 2 maanden lang niet ging rollen of liggen, terwijl hij dat dagelijks deed en gelukkig weer doet.

Nu denk ik eigenlijk dat hij dat dus niet deed omdat hij misschien wel pijn in zijn staart had, want in de bil en been was dat nauwelijks te merken(bij aanraken en drukken, dan)

Nog l...liger is het dat ik in die weken, nooit iets aan de staart gemerkt heb, zou ik die dan toevallig niet zo uit gebreidt geborstelt hebben???

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:15

Om je heel eerlijk te bekennen vroeg ik me al wel af hoe het kwam dat je dat nog nooit gemerkt had. Sommige mensen borstelen de staart niet iedere dag, maar ik loop wel als ik mijn paard uit de wei haal (dagelijks dus) zijn hele lijf na.
Wanneer je paardje er nu geen last meer aan heeft is er niets aan de hand en moet je het lekker laten zitten zo...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 00:01

Als de paarden buiten lopen, kijk ik er wel na of alles goed is, verder niet. Ik borstel alleen als ik ga rijden ong. 3x per week.
Borstel dus in ieder geval 3x per week zijn staart. Heb daarbij nooit gemerkt dat de staartwortel krom was en nu dus wel .

Bedenk me opeens dat ik zijn staart verschillende malen gewassen heb voor een wedstrijd en echt nooit iets gemerkt hebt, zal dus echt na het laaste ongeluk gebeurt moeten zijn, want nu merk ik het al gewoon bij elke poetsbeurt

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:22

Op het moment dat je het een keer hebt gemerkt valt het je altijd op.
Wij hebben op de manege ook een paard gehad die zijn staartwortel gebroken had. Maar dat was al voordat hij bij ons kwam. Hij heeft er nooit last van gehad en kon super lopen ondanks dat het scheef was. Alleen zag het er een beetje raar uit.
Mijn hond heeft het trouwens ook en die is er alleen niet blij mee als je eraan zit maar heeft er verder geen last van. Maar dat is nogal een zeurpietje bij het idee al trekt ze weg want je mag het wel gewoon borstelen.