Advies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadowboy

Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:57

Hallo, zoals velen van jullie wel weten heeft mijn shadow deze zomer al zijn manen met zijn achterbenen eraf geschuurd. in de zomer heeft hij altijd veel last van jeuk. Nu wil ik hem volgend jaar laten enten tegen vliegjes. Dat kan bij onze veearts. Ik wou vragen of er ook mensen zijn die dit ook bij hun paard/pony gedaan hebben en of het ook hielp. Ook wil ik een vliegendeken aanschaffen en nu wou ik eigenlijk weten wanneer je zo'n deken op moet doen. Welke maand het beste is. Moet je zo'n deken eigenlijk ook s'nachts ophouden als hij op stal staat. Alle advies is welkom. Alvast bedankt. Ik ben al bij veel dierenartsen geweest, en ze weten het allemaal niet, en het lijkt me zo lastig als je de hele dag jeuk hebt, maar ik weet het ook niet meer. Dus dit wou ik gaan proberen volgend jaar. Ik wacht jullie reacties af.

Groetjes Marja en Shadow

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:00

bij veel pony helpt een boett deken.
deze kan je ook dag en nacht om laten zitten.

Shadowboy

Re: Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 23:04

Wat is dat een boett deken nooit van gehoort.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:24

Hoi,

Mijn pony heeft in de zomer het zelfde. Bij haar helpt idd een Boett deken dit is eigelijk gewoon een heel fijnmazige vliegendeken. Zal kijken of ik de site voor je kan vinden. Heb zelf ook z'on deken het is er wel een met een hele dichte hals je hebt er ook hoofdstukken van.

Deze deken kan je het beste rond Maart op doen, De vliegjes die de jeuk veroorzaken zijn er al bij een temp. van rond de 10 graden.

Verder heb ik veel middeltjes geprobeerd maar niks hielp. Heb weleens gehoord van iemand die voerde zijn paard elke dag een donker bruin biertje en dat werkte heel goed, schijnt tekomen door de gerst die ze gebruiken voor het bier. Ik ga dit ,dit jaar uitproberen bij mijn pony.

Heb ook weleens die entingen overwogen maar de gene die mij werden aangeboden door de dierenarts, gaven wel een hoger risico op hoefbevangenheid.

Hoop dat je hier wat aan hebt, Succes

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:27

het schijnt dat de vliegjes voornamelijk actief zijn in de schemering dus je paard in die periode binnen halen zou ook helpen.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:31

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:33

Ja, je pony voor zonsondergang binnen halen en na zonsopgang pas naar buiten brengen kan ook helpen.

Yorel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:02

probeer het anders ook eens op het haflingerforum (weet niet of ik de link hier mag zetten dus voor de link kun je me pben) daar zijn veel meer mensen met dit probleem, ik hoor daar inderdaad goede dingen over de boett deken

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:19

Da's goed dat ik dat weet van die hoefbevangenheid lesleymoos, dan valt die optie voor mij dus af!

Mijn merrie kreeg deze zomer voor het eerst last van zomerexceem omdat ze op een wei aan de bosrand staat. Ik ben toen Cojosol producten gaan gebruiken en die hielpen bij consequent gebruik wel goed. Maar da's veel werk en erg duur! Ik wil dus ook kijken of ik het komend seizoen kan voorkomen, maar dan krijgt mijn merrie een veulen, dus is inpakken geen optie. Ik heb het met mijn da (Laarakker) over gehad en die zei dat ik in Februari al moest beginnen met het versterken van haar weerstand. Ik krijg dan spul (druppels) van hem, waarvan ik de naam effe kwijt ben . Maar het is dus idd een kwestie van vroeg beginnen als je het voor wilt zijn!

Yorel, zou je mij dat haffieforum willen pm-en? Ben ook wel geinteresseerd naar ervaringsverhalen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:34

Yorel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:35

@ Mac: je hebt een PB

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:51

Een Boett-deken staat ook wel bekend als "IJslanderdeken" omdat vrij veel IJslanders ook erg last van zomerexceem hebben. Het is een deken die het paard echt totaal inpakt.
Een pony hier een paar straten vandaan (overigens geen IJslander) heeft het nog extremer dan jouw Shadow. Hij trekt echt zijn huid kapot met zijn tanden als hij zijn deken niet op heeft. Dag en nacht, zomer en winter. Hij mag alleen elke dag even lekker in het zand rollen, daarna goed poetsen en dan de deken weer op.

De pony van mijn buurmeisje heeft het ook heel erg gehad maar alleen aan staart en manen. Zij hebben het dier behandeld met Aloe Vera, zowel smeren als iets in z'n voer. Ik kan wel even navragen wat dat precies was, wat de kosten zijn en hoe lang het duurt voor daar resultaat van zichtbaar is?
(Of heb je kerstvakantie volgende week? Kom anders effe een keer een bakkie doen. Maken we een buitenrit op de berg, schuiven we daar effe naar binnen voor info en kunnen we lekker bijbeppen. Je bent van harte welkom!)

Groetjes en knuf voor Shadow,

Sonja

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:00

WN -> MD

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:08

Heb je het boekje van Marielle de Vries gelezen over Zomereczeem? Daar staan een heleboel interessante nieuwe inzichten in en dus ook alternatieve maatregelen zoals bijvoorbeeld minder vaccineren (tegen de gebruikelijke paardenziekten). Een heleboel middelen worden op hun werking geanaliseerd.

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 16:33

Hee sonja shadow had zijn huid ook stuk gebeten vorig jaar. Weet je dat niet meer. Bij zijn buik. Ik ga zo'n deken zo gauw mogelijk aanschaffen en dan in maart maar opdoen. Op stal kan zo'n deken wel af toch. Bedankt voor jullie advies allemaal trouwens. Mooi dat jullie zo meedenken.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:53

Zou zijn deken wel op houden op stal hoor, er hoeven maar een paar vliegjes op stal tezijn en zijn huid kan al weer gaan jeuken en dan ben je telaat.

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:35

Seven heeft gelukkig geen last van zomereczeem. Ze schuurt wel meer in de zomer. Ik heb haar een harde bezem aan de stalmuur gemaakt. Ze vindt het heerlijk om daar tegen aan te schuren en zo houdt ze tenminste haar manen en staart heel.

Groetjes aan Shadow

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:39

He mar, ik zou als ik jou was ook zo'n deken kopen.
Maar laat je wel goed informeren bij de winkel.

En natuurlijk van harte gefeliciteerd met het behalen van je diploma(even off topic, sorry)

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:41

kijk eens op www.napro.nl

werkt echt,
je moet hun even bellen , het staat niet op hun website, gr liannes

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 08:09

He dank je San. Zal ik zeker doen in de winkel. Heb al 1 gezien van zweet itch. Die zal voor die 200 euro wat de deken kosten moet vast wel goed zijn hoop ik. Ga het zeker proberen.

Groetjes Marja