Mijn merrie al heel lang niet hengstig!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goldflower

Mijn merrie al heel lang niet hengstig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:05

Ik wilde even vragen of het kwaad kan ,dat mijn merrie al vrij lang niet meer hengstig is geweest???
Ik weet vd zomer toen stond ze met een andere merrie in de wei,en toen werd ze wel heel even hengstig.
Maar dat was misschien maar een uurtje,voor de rest is ze al maanden niet meer hengstig geweest.
Ze heeft in mei/juni wel op de 24/7 wei gestaan ,en in het begin stond er een hengstveulentje bij ,maar kan me niet herinnenerren dat die ooit wat heeft gedaan bij haar.
En die stond ook alleen maar bij der overdag als ze in het zicht waren.
Achteraf klinkt het wel dommig,maar ik besef t me nu eigenlijk pas allemaal!!
Zijn er miss meer mensen waarvan hun paard bijna nooit/of al een hele tijd niet meer hengstig zijn geweest??
Mn paard is wel iets dikker aan geworden,maar volgens mij komt dat door t eten,ze heeft echt een beetje strobuikje.
Hoelang is een paard precies drachtig (nooit zo bij na gedacht eigenlijk)
thnx

suziehj

Re: Mijn merrie al heel lang niet hengstig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:27

een merrie is 11 maanden drachtig. maar het kan heel goed dat de merrie in de winter helemaal geen hengstigheidsverschijnselen vertoont, dit heeft te maken met de daglengte, de temperatuur enz.
tegen het voorjaar, wanneer de dagen weer langer worden en de temperatuur stijgt, neemt de producie van een bepaald hormoon weer toe, waardoor de merrie weer hengstig wordt.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:30

Okeej,nou iig bedankt dan weet ik al iets meer

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:30

Ach, mijn merrie is op een gegeven moment in 4 jaar niet (duidelijk) hengstig geweest, totdat dit jaar er een ruintje een paar maanden op het land kwam, toen ineens weer wel

suziehj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:34

goldflower schreef:
Okeej,nou iig bedankt dan weet ik al iets meer

graag gedaan hoor en succes met je merrie

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:49

Niemand meer tips,of iets dergelijks meegemaakt ???

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:51

Mijn merrie toont ook alleen hengstig als er een ruin of hengst in de buurt is, en nu in de winter alleen tijdens het snuffelen met een ruin. Dat zou bij die van jouw ook best zo kunnen zijn gezien ze met een merrie loopt.

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:11

als je het echt helemaal zeker wilt weten zou ik een scan laten maken.
heb ik bij mijn merrie ook laten doen voor de zekerheid. ze stond bij een shetland hengstje in de wei en op stal. het zou onwaarschijnlijk zijn maar ze werd niet meer hengstig (zichtbaar althans). ze is bijna altijd het hele jaar door hengstig er hoeft maar een zonnetje te schijnen of een leuke ruin te zien en bingo het loopt er uit.
ze bleek toen gelukkig niet dragend te zijn.

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:21

is normaal hoor in deze tijd van het jaar. zo gauw het weer mooi weer wordt en de zon schijn is ze zo weer hengstig.
in de natuur zijn er namelijk niet van die lekkere warme stallen om je vroeg in het seizoen geboren veulen in warm te houden, gewoon een handigheidje van de natuur dus, zodat er pas veulentjes komen als het weer goed is
en dat ze drachtig is van een veulen kan ik me haast niet voorstellen, van een enter daarentegen kan het weer wel, hoe oud was dat hengstje precies?

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:29

Ik wilde die van mij het afgelopen voorjaar laten dekken. Maar ze toonde gewoon geen henstigheid. Uiteindelijk was ze het waarschijnlijk wel gewoon geweest. We hebben haar in mei hormonen laten geven waardoor ze hengstig zou worden. Ook toen toonde ze het niet, maar er kwam wel een ei! De DA was er nog maar net op tijd bij, zodat ze nog dezelfde dag kon worden ge-insemineerd.
Dus jou merrie kan best gewoon hengstig zijn, maar het dan niet tonen. Als het een jaarling hengstje is geweest dat erbij liep, zou ik idd maar even het zekere voor het onzekere nemen en de merrie laten scannen of op een andere manier door de DA laten bepalen of ze wel of niet drachtig is. Want een jaarling hengst kan al vruchtbaar zijn.

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:33

zou het niet kunnen dat het hengsten veulen haar gedekt heeft?ze zijn na een paar maanden al vruchtbaar...

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 20:44

Ja t hengstjes was een maand of 7 a 8.
De stal eigenaresse zei dat t nog geen kwaad kon.
Dus zo oud was hij nog niet.

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:48

volgens mij is een hengst pas vruchtbaar met 1 jaar dus als t goed is kan het dat niet zijn

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 22:35

dat dacht en hoop ik dus ook

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:45

suziehj schreef:
volgens mij is een hengst pas vruchtbaar met 1 jaar dus als t goed is kan het dat niet zijn

dat verschilt per hengsten veulen hoor.. volgens mij zit het tussen de 8 en 14 maanden..
maar normaal zijn hengsten pas als jaarlingen of twenters, geslachtsrijp
Laatst bijgewerkt door esperance op 21-12-05 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:47

In de winter is het zowieso niet tot amper dacht ik...
maar er zijn altijd uitzonderingen.
Dit weet ik echter niet zeker.

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:55

Er zijn ook meisjes van acht die ongesteld worden, terwijl ze "nog niet oud genoeg zijn" . Dus merrie + hengst (tenzij 't om 't veulen van de merrie gaat) is altijd 'n risico. Alleen is 't risico wat groter als beide paarden volwassen zijn.

Verder merk je ook op dat je merrie wat dikker is geworden. Overgewicht kan een oorzaak van verminderde vruchtbaarheid zijn. Net als weet ik hoeveel andere factoren overigens. Voeding, huisvesting en training bijvoorbeeld.

En natuurlijk is 't geen voortplantingsseizoen. In de lente bevallen, een maand later weer gedekt worden, en je bevalt weer in de lente. "The circle of life"

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 18:25

Ze gaan er vrijdag ff bij een hengstje zetten om te kijken of ze hengstig word
We blijven erbij dus ze worden goed in de gaten gehouden,en het is maar een heel klein hengstje dus die kan er nie 123 op

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:14

Schouw dan gewoon met het hengstje aan een touw. Hoe klein ze ook zijn, als ze willen klimmen doen ze het wel. Als je merrie niet hengstig is of nog niet genoeg mept ze de kleine misschien wel hard voor zn donder met alle gevolgen van dien.
Ik zou dus gewoon even met beiden aan het touw schouwen, dan weet je het ook snel genoeg en heb je geen gestress.
Ik heb een keer een a-pony hengst met veel moeite van een friese merrie af moeten meppen, was geen pretje

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:32

Een hele tijd geleden stond er een advertentie op marktplaats, jaarling te koop: minishet x tinker .

Tinker was hengstig en stond met minihengst op 't land, ooh, daar kan ie toch niet bij, dachten ze. Je wil echt niet weten hoe lelijk dat arme beest was... Volledig verkeerd in verhouding natuurlijk (slechte kruising + jaarling) en nog 'n appaloosa ook.
Gelukkig merken paarden daar zelf niets van.

Als de merrie hengstig is, en er komt 'n hengst bij, dan zullen ze proberen te dekken. Shire x shet kan ook best, geloof me.

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:36

goldflower schreef:
Ja t hengstjes was een maand of 7 a 8.
De stal eigenaresse zei dat t nog geen kwaad kon.
Dus zo oud was hij nog niet.

Dat kan wel kwaad hoor maarre t wil niet zeggen dat ze drachtig is, meeste merrie s zie je in de winter niet veel, en sommige paaden laten t iid
slecht zien, laat er anders ff de da naar kijken als je twijfelt.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 13:16

Het word onder begeleiding van de staleigenaresse gedaan ,en die man waar de hengst van is houd hem vast,t klinkt heel blond,maar volgens mij komt t wel goed
Maar ik laat haar indd scannen als ze nie hengstig word!!!
groetjes

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 13:18

Ok ze word nu nagekeken in bijzijn van de (nieuwe )staleigenaresse en hengstje enz.
Ja de verhalen zn heel uiteen ,de 1 zegt t kon kwaad de ander weer nie enz,maar goed ik hou haar dus in de gaten en vrijdag weet ik hoop ik meer .
Anders gaan we alsnog ff scannen

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:56

mijn hengstje moest met zeven maanden afgespeend worden,omdat ze dan al vruchtbaar kunnen zijn.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 15:16

Ja zo hoor je indd maar weer,de 1 is sneller vruchtbaar dan de ander