Harde bult op been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

Harde bult op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 20:26

Hallo!

Even een vraagje van mij...

Ik rijd de afgelopen 8 jaar het paard van iemand anders... paar dagen per week. Ken het paard dus aardig goed.

De afgelopen 2 jaar heeft zij een harde bobbel op haar been. We hebben er geen dierenarts naar laten kijken, want ze schijnt er geen last van te hebben. Ze is niet slechter gaan lopen, het doet niet pijn als we erop drukken en het wordt niet groter.
Het zat er ook opeens, het was me nooit echt opgevallen. Komt ook omdat ze zwart is denk ik. Als je haar ziet, zie je de bobbel ook niet.

Het is ongeveer 8 cm. groot en zit in het midden van de pijp.
Het is even hard als gewoon bot en het zit ook tussen het bot en de pees in, je kan het niet bewegen, dus ik denk dat het aan het bot vastzit.
Ik dacht eerst zelf aan spat, maar hoorde dat dit niet op die plek kon zitten...

Wie weet wat het wel is??

Ik hoor het graag!

Groetjes!!

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:40

Het is een schieffel en dat is een botwoekering door een trauma van buitenaf. bv door het aantikken met de hoef.

zie ook de zoekfunctie......schieffel.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:46

Een gal is vocht en kan je dus indrukken, deze vind je meestal net boven de kogel en niet op het midden van het pijpbeen.
Een schieffel is hard en is bot.
dus............geen gal, maar schieffel

LindsyImmie

Re: Harde bult op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 20:48

En dat is een???

LindsyImmie

Re: Harde bult op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 20:54

Oké... ben ondertussen gaan googlen

Weet nu wat het is...

Gelukkig maar dat het geen probleem is als het niet op gewrichten of pezen zit.... schrok toch wel even.
Hoewel het na 2 jaar natuurlijk raar zou zijn, als het nu blijkt dat ze er wel last van kan hebben...

Dom eigenlijk dat ik er nooit eerder naar heb gevraagd...
Maar ja, omdat ze er nooit last van had, heb ik er nooit aan gedacht... dank je... was er zelf niet op gekomen.

Hij mag een slotje hoor!!!