Kolieken van te lange stilstaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Kolieken van te lange stilstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:05

Ik vroeg me gewoon af:kan je kolieken krijgen van te lange stilstaan?Dus volledige boxrust met een kilo krachtvoer en (redelijk)veel hooi.
Ik vraag dit omdat:
Mijn vzpaard al 2x kolieken heeft gehad in 2maand tijd,dus ook in de periode dat hij volledige boxrust heeft.Wat me wel opviel is:
Hij krijgt het nadat we BachBloesems gaven(we geven elke keer BachBloesems maar het is 'slechts' 2x misgegaan) + het wordt alsmaar erger.
De eerste keer,begin dit jaar duurde het 20min en was het niet erg,na wandelen en een scheet laten(excuseer voor de taal ) was het over
De eerste keer tijdens zijn boxrustperiode duurde het ook 20min,alleen vreette hij in het begin eerst door(krachtvoer)en daarna at hij niets meer,na tiental minuten stappen was het ook over(weet niet of hij wat gelost had).
Bij beide keren is DA niet langsgekomen.

ALLEEN de laatste keer,duurde het een uur!Het lijkt dus alleen maar te verergeren en nu at hij zelfs wortels,wat hij normaal niet doet.Het is overgegaan na een tijdlang stappen,hoelang weet ik niet ik was les aan het volgen,na mijn les heb ik voor de zekerheid nog extra gestapt.

Wat hij deed:
Flemen(dan ben ik 90% zeker dat hij het heeft)+gaan liggen.
De eerste keer was het flemen,problemen met liggen/liggen,wortels niet eten en overdreven schrapen over de vloer.
Tweede keer hetzelfde,alleen vreette hij door wat hij de tweede keer niet deed.
De derde keer:flemen,liggen,rollen,scheten laten MAAR ook trekken met de achterbeen en ik kon hem zo omtrekken toen hij neerlag(en ik kan zeggen,een paard van 600kg krijg je niet zo om)+hij raakte moeilijk recht.

Het lijkt me dus duidelijk dat het erger wordt naarmate de boxrust langer duurt.Volgende keer schakel ik een DA in.Toch wou ik jullie meningen ook weten.(Over de eerste keer maak ik me geen zorgen,stond toen nog buiten etc en zal teveel geschrokt hebben)

Zou het door de BachBloesems komen?(Je mag het een halfuur voor en een halfuur na het eten pas geven)of door het te lange stilstaan?Is mijn angst onterecht of is het iets om ongerust over te zijn??Hij heeft een tijdje in het begin van zijn periode zand gelikt,maar denk niet dat het daardoor komt.Is hier een middel tegen?Kan ik iets doen of is het allemaal gewoon afwachten?
Na de kolieken krijgt hij zijn hooi niet,wel de volgende dag weer,blijft het halster aan in geval van...en worden de staleigenaars(vader en zoon)op de hoogte gebracht en gaan ze bij het sluiten nog eens langs.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:11

Dat kan inderdaad wel komen van het stilstaan. Door het niet bewegen kan de sprijsvertering ook meer stil komen te staan. wat een (lichte) verstopping kan veroorzaken. geef veel zonnebloemolie over het eten. verder zou je je DA kunnen vragen. Je hebt ook homeopatische middelen sie je zou kunnen geven als je ziet dat er een koliek dreigt aan te komen. Zoals Nux Vomica of Cheledonium

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:12

Xox schreef:
Dat kan inderdaad wel komen van het stilstaan. Door het niet bewegen kan de sprijsvertering ook meer stil komen te staan. wat een (lichte) verstopping kan veroorzaken. geef veel zonnebloemolie over het eten. verder zou je je DA kunnen vragen. Je hebt ook homeopatische middelen sie je zou kunnen geven als je ziet dat er een koliek dreigt aan te komen. Zoals Nux Vomica of Cheledonium

Ik ga eens het erover hebben met mijn DA,zal vragen aan de eigenaar of hij even wilt bellen,zoniet vraag ik het zeker als we weer naar de kliniek gaan!
Ik vroeg me af,ik zie het als de kolieken bezig zijn,kan je het ook op voorhand zien?

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:13

Waarom voeren jullie krachtvoer als het dier volledige boxrust heeft?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:15

Cheveyo schreef:
Waarom voeren jullie krachtvoer als het dier volledige boxrust heeft?

Op aanraden van de DA.Hoezo dan?

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:21

Nou zou de koliek daar niet van kunnen komen. Mijne krijgt een handje krachtvoer per dag en loopt overdag buiten en staat savonds op stal. Misschien kan je hem meer ruwvoer geven zodat de darmen meer moeten werken. Krachtvoer geef snel energie af en ruwvoer geleidelijk. Misschien is hij van nature koliekgevoelig en kan hij zijn energie opkroppen als hij die kilo krachtvoer krijgt.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:23

Cheveyo schreef:
Nou zou de koliek daar niet van kunnen komen. Mijne krijgt een handje krachtvoer per dag en loopt overdag buiten en staat savonds op stal. Misschien kan je hem meer ruwvoer geven zodat de darmen meer moeten werken. Krachtvoer geef snel energie af en ruwvoer geleidelijk. Misschien is hij van nature koliekgevoelig en kan hij zijn energie opkroppen als hij die kilo krachtvoer krijgt.

Dat is een idee,hoe kom ik erachter of het daarvan komt?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:04

Je kan op voorhand inderdaad al wel zien dat het paard koliek krijgt. Ze zijn wat onrustiger. De ogen staan vaak wat doffer. Ze zijn minder attent. Er ligt duidelijk minder mest in de stal. Ik let daar altijd op.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:17

Ik denk een kwestie van uitproberen of ze het ook goed doed op slechts een handje voer voor de smaak op het moment dat de andere paarden ook gevoerd worden.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 20:18

Daar had ik nog niet opgelet
Hij heeft nog nooit gemest na zijn kolieken,moet hij dit perse doen vooraleer we echt gerust kunnen zijn?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 20:19

Cheveyo schreef:
Ik denk een kwestie van uitproberen of ze het ook goed doed op slechts een handje voer voor de smaak op het moment dat de andere paarden ook gevoerd worden.

Tja,ik ben er echt wel van overtuigd dat dit paard minder eten nodig heeft,hij krijgt een kilo krachtvoer,pak dat dat 1-1,5 voerschep is en dat 2x per dag
Echter,de DA van de kliniek zegt dat dit goed is maar ik twijfel

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:30

dus hij krijgt 2 tot 3 kilo totaal per dag?

droebel

Re: Kolieken van te lange stilstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:29

Ik zou hem bij volledige boxrust helemaal van het krachtvoer afhalen en hem onbeperkt hooi geven. Het hooi zorgt ervoor dat hij lekker bezig is en de darmen blijven ook goed in beweging. bix heet niet voor niets KRACHTvoer. dit is eigenlijk alleen nodig als hij moet werken en het niet goed doet op alleen hooi.

Armaris

Re: Kolieken van te lange stilstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 21:32

droebel schreef:
Ik zou hem bij volledige boxrust helemaal van het krachtvoer afhalen en hem onbeperkt hooi geven. Het hooi zorgt ervoor dat hij lekker bezig is en de darmen blijven ook goed in beweging. bix heet niet voor niets KRACHTvoer. dit is eigenlijk alleen nodig als hij moet werken en het niet goed doet op alleen hooi.

Weet ik allemaal
Maar zeg jij dat eens tegen de DA?Of tegen de staleigenaar?
Ik geef zoveel mogelijk hooi en zoweinig mogelijk krachtvoer maar vaak lukt dat niet

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 21:33

Cheveyo schreef:
dus hij krijgt 2 tot 3 kilo totaal per dag?

Jep,zoiets

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:41

wow dat vind ik best veel voor een dier dat alleen maar 4 beentjes in de box van plek kan laten verwisselen.....kost nooit zoveel energie. Ga beter maar vast wat dingen klaarleggen voor de volgende koliekaanval als ik het zo lees. Moeilijk voor jou ook als jij daar de enige bent die er iets aan wil doen..

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 21:44

Cheveyo schreef:
wow dat vind ik best veel voor een dier dat alleen maar 4 beentjes in de box van plek kan laten verwisselen.....kost nooit zoveel energie. Ga beter maar vast wat dingen klaarleggen voor de volgende koliekaanval als ik het zo lees. Moeilijk voor jou ook als jij daar de enige bent die er iets aan wil doen..

Ik vrees dat ik dat zal moeten doen,het zal zich niet laat gaan aankondigen.
Ik ben al blij dat de staleigenaar naar de DA luistert,eerst gaf hij 3scheppen per keer dus 6scheppen per dag omdat hij niet naar mij wou luisteren!
Heb het maar gauw weggekiepert en gedaan naar handjevol,maarja dat wilt ook niet helpen Kan helaas het niet altijd doen,hij gooit direct het eten in de bak

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:04

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar waarom krijgt hij boxrust?
Kolieken kunnen veroorzaakt worden door stress, gevoelig maag/darm kanaal, d.w.z. gevoelig voor eiwitten, maar ook gevoelig dat de spijsvertering gemakkelijk verstoord raakt.

Mijn paard is ook gevoelig voor koliek, zij mag niet zoveel kuil, maar ook zij moest op aanraden van de VA veel krachtvoer hebben, maar dat was mede omdat ze na de eerste ernstige koliek heel veel afgevallen was. Zij kreeg nadien 2 scheppen draversbrok (havens) 2 scheppen haver en ruim een halve schep kruidenmuesli verdeeld over meerdere porties per dag, met maagcompositum erover heen en een hele flinke scheut zonnebloemolie.
Momenteel krijgt ze 1,5 brok, 2 scheppen haver en een halve schep kruidenmuesli.
De muesli moet het darm stelsel stimuleren, even als de haver. Als ze weer meer in het werk komt zal het wel weer 2 scheppen brok worden en de rest gelijk. Verder krijgt ze 2x daags hooi en 2x daags grove kuil.

Je kunt een koliek aanval idd aanzien komen, zeker als je het een paar keer hebt meegemaakt. De symptomen heb je al beschreven.
Mag je paard niet in de bak of in de wei?

Kun je niet op een nette manier tegen de staleigenaar zeggen dat je wel heel erg graag wilt dat hij je paard op jouw manier voert omdat jij denkt dat het koliek voorkomt? En als blijkt dat jouw theorie juist is, en hij wil niet luisteren en je paard heeft koliek dat jij hem dan vriendelijk doch dringend verzoekt de VA kosten te betalen?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:05

tienus63 schreef:
Misschien heb ik er over heen gelezen, maar waarom krijgt hij boxrust?
Kolieken kunnen veroorzaakt worden door stress, gevoelig maag/darm kanaal, d.w.z. gevoelig voor eiwitten, maar ook gevoelig dat de spijsvertering gemakkelijk verstoord raakt.

Mijn paard is ook gevoelig voor koliek, zij mag niet zoveel kuil, maar ook zij moest op aanraden van de VA veel krachtvoer hebben, maar dat was mede omdat ze na de eerste ernstige koliek heel veel afgevallen was. Zij kreeg nadien 2 scheppen draversbrok (havens) 2 scheppen haver en ruim een halve schep kruidenmuesli verdeeld over meerdere porties per dag, met maagcompositum erover heen en een hele flinke scheut zonnebloemolie.
Momenteel krijgt ze 1,5 brok, 2 scheppen haver en een halve schep kruidenmuesli.
De muesli moet het darm stelsel stimuleren, even als de haver. Als ze weer meer in het werk komt zal het wel weer 2 scheppen brok worden en de rest gelijk. Verder krijgt ze 2x daags hooi en 2x daags grove kuil.

Je kunt een koliek aanval idd aanzien komen, zeker als je het een paar keer hebt meegemaakt. De symptomen heb je al beschreven.
Mag je paard niet in de bak of in de wei?

Kun je niet op een nette manier tegen de staleigenaar zeggen dat je wel heel erg graag wilt dat hij je paard op jouw manier voert omdat jij denkt dat het koliek voorkomt? En als blijkt dat jouw theorie juist is, en hij wil niet luisteren en je paard heeft koliek dat jij hem dan vriendelijk doch dringend verzoekt de VA kosten te betalen?

Excuseer,ik had er niet bij vermeld
Hij heeft al 3maanden een peesblessure en absolute boxrust,in de paddock doet hij te wild en in de bak mag hij niet,anders had ik het zeker gedaan!
De vader luistert echt niet,volgens hem zijn alle dierenarts geldkloppers en doen ze alles fout in zijn ogen,zijn zoon is veel beter,hij is ervoor bereid,maar...hij geeft het eten niet,soms,maar niet altijd.
Is het een idee om raad te vragen aan de DA van de kliniek?Hij zei een kilo krachtvoer maar als hij dit misschien leest kan hij van zijn advies afwijken?
Wat zouden jullie trouwens doen?DA METEEN bellen of afwachten of???

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:21

Je moet iig stoppen met de brok. Je moet een paard voeren naar prestatie, deze presteerd niets, dus hoeft ook geen kracht voer. Daarnaast kan een paard dat zoveel brok krijgt en stil staat ook nog eens spierbevangen worden. Geloof mij maar, dat is vaak nog erger dan koliek.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:16

Kris25 schreef:
Je moet iig stoppen met de brok. Je moet een paard voeren naar prestatie, deze presteerd niets, dus hoeft ook geen kracht voer. Daarnaast kan een paard dat zoveel brok krijgt en stil staat ook nog eens spierbevangen worden. Geloof mij maar, dat is vaak nog erger dan koliek.

Wat moet hij dan volgens jou krijgen?Hij is min 1m82 en weegt rond 575kg

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:20

gewoon alleen ruwvoer, hij hoeft niks te doen en MAG niet eens wat doen.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:40

Cheveyo schreef:
gewoon alleen ruwvoer, hij hoeft niks te doen en MAG niet eens wat doen.

Ok,is het een goed idee dat ik het eens aan de behandelende DA vraag?
Kan het zijn dat hij dan vitaminetekort krijgt?Omdat hij geen krachtvoer krijgt?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:43

Zoals hierboven al gezegd, stoppen met krachtvoer en alleen maar droog hooi geven, liever geen kuil, want daar krijgt ie alleen maar energie van. Ben je bang voor een vitamine tekort dan geef je hem met een week of 3 maar een vitamine spuit. Hij heeft immers genoeg brok gehad de laatste tijd.

Ik mag hopen dat hij de langste tijd van zijn boxrust ook heeft gehad. Anders gewoon even overleggen met de VA, desnoods vraag aan de VA of hij het even tegen de staleigenaar en zijn zoon wil zeggen.

Succes ermee.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:44

Desnoods breng je het terug tot een heel klein handje, vitamine/mineralen steen in de box of spuit, het is niet levenslang tenslotte.