Ik vraag dit omdat:
Mijn vzpaard al 2x kolieken heeft gehad in 2maand tijd,dus ook in de periode dat hij volledige boxrust heeft.Wat me wel opviel is:
Hij krijgt het nadat we BachBloesems gaven(we geven elke keer BachBloesems maar het is 'slechts' 2x misgegaan) + het wordt alsmaar erger.
De eerste keer,begin dit jaar duurde het 20min en was het niet erg,na wandelen en een scheet laten(excuseer voor de taal
) was het overDe eerste keer tijdens zijn boxrustperiode duurde het ook 20min,alleen vreette hij in het begin eerst door(krachtvoer)en daarna at hij niets meer,na tiental minuten stappen was het ook over(weet niet of hij wat gelost had).
Bij beide keren is DA niet langsgekomen.
ALLEEN de laatste keer,duurde het een uur!Het lijkt dus alleen maar te verergeren en nu at hij zelfs wortels,wat hij normaal niet doet.Het is overgegaan na een tijdlang stappen,hoelang weet ik niet ik was les aan het volgen,na mijn les heb ik voor de zekerheid nog extra gestapt.
Wat hij deed:
Flemen(dan ben ik 90% zeker dat hij het heeft)+gaan liggen.
De eerste keer was het flemen,problemen met liggen/liggen,wortels niet eten en overdreven schrapen over de vloer.
Tweede keer hetzelfde,alleen vreette hij door wat hij de tweede keer niet deed.
De derde keer:flemen,liggen,rollen,scheten laten MAAR ook trekken met de achterbeen en ik kon hem zo omtrekken toen hij neerlag(en ik kan zeggen,een paard van 600kg krijg je niet zo om)+hij raakte moeilijk recht.
Het lijkt me dus duidelijk dat het erger wordt naarmate de boxrust langer duurt.Volgende keer schakel ik een DA in.Toch wou ik jullie meningen ook weten.(Over de eerste keer maak ik me geen zorgen,stond toen nog buiten etc en zal teveel geschrokt hebben)
Zou het door de BachBloesems komen?(Je mag het een halfuur voor en een halfuur na het eten pas geven)of door het te lange stilstaan?Is mijn angst onterecht of is het iets om ongerust over te zijn??Hij heeft een tijdje in het begin van zijn periode zand gelikt,maar denk niet dat het daardoor komt.Is hier een middel tegen?Kan ik iets doen of is het allemaal gewoon afwachten?
Na de kolieken krijgt hij zijn hooi niet,wel de volgende dag weer,blijft het halster aan in geval van...en worden de staleigenaars(vader en zoon)op de hoogte gebracht en gaan ze bij het sluiten nog eens langs.