Paard heel hard onderuit gegaan, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Paard heel hard onderuit gegaan, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 18:04

Mijn 3jarige liet ik even zijn energie kwijt rennen aan de longeerlijn voordat ik erop stapte. Toen is hij zo verschrikkelijk gek gaan doen en keihard gaan galopperen dat hij onderuit gegaan is, met zadel op zijn rug dus. Ik ben er daarna toch even opgekropen zodat hij hier niet gelijk een gewoonte van gaat maken en zodat het niet al te stijf zou worden. Toen we trug naar huis stapte was hij nit echt kreupel ofzo, maar je kon zien dat het best pijn had gedaan.
Hoeveel last kunnen ze van zo een val krijgen (met zadel, want dat zadel is dus in zijn buik gedrukt natuurlijk) en hoelang duurt het dan ongeveer voordat ik er weer op kan stappen, ik ben bang dat ik er misschien op stap omdat er niks meer aan te zien is maar dat het eigenlijk nog niet beter is. Ik weet namelijk niet wat de gevolgen van zo een val zijn.
Morgen moest ik hem eigenlijk meenemen naar de ORUN cursus van mijn instructrice zodat zij me eens kon helpen met zijn kuren en dan kon de rest wat ervaring opdoen met hoe ze met zo een jong paard te werk moeten gaan.
Ik denk niet dat dat verstandig is of wel?
Als er nou niks aan te zien is morgen, kan het dan wel of beter niet?
Hij viel op zich goed gelukkig, gewoon helemaal lang uit, geen benen dubbel ofzo.

ellepel

Re: Paard heel hard onderuit gegaan, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:18

ik denk morgen even kijken hoe hij loopt, en even goed overal gaan voelen en even goed duwen/drukken met je handen of je ergens pijn bemerkt bij hem.

op zich zou je hem wel mee kunnen nemen naar die cursus maar geef even door dat hij dus gevallen is en dat je even rustig aan met hem doet..

hesterve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:14

ik ben het met ellepel eens.Misschien dat er iemand rondloopt
die het paard even na kan kijken op gevoelige plekken en zo.
Mijn paard is onderlaatst ook mega hard gevallen in de wei en
hed haar daarna na laten kijken door een osteopaat omdat ze toch
niet helemaal lekker liep(na 2 weken)

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:58

hesterve schreef:
ik ben het met ellepel eens.Misschien dat er iemand rondloopt
die het paard even na kan kijken op gevoelige plekken en zo.
Mijn paard is onderlaatst ook mega hard gevallen in de wei en
hed haar daarna na laten kijken door een osteopaat omdat ze toch
niet helemaal lekker liep(na 2 weken)

Hier nog zo een, keihard onderuit gegaan op de wei en nu na 2,5 maand mag ik weer beginnen van de fysio. Mijn paard heeft 6 behandelingen gehad.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 23:24

Klinkt allemaal niet erg hoopvol

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:55

meestal valt het reuze mee hoor. als je paard in de wei staat gaat hij heus ook weleens onderuit in een ondoordacht actie. als je een Engels zadel hebt, zal het niet in zijn buik geprikt hebben. het beschermt je paard eerder bij een val. het enige nare is dat de stijgbeugel in hem kan prikken als die rechtopstaan wanneer hij erop valt. (maar ik neem aan dat je de beugels voor het longeren had opgestoken, niks aan de hand in dat geval) als je zelf een keer valt is er meestal ook niks aan de hand, dus ik zou het gewoon even aankijken. misschien heeft ze even wat verekt ofzo, maar daarmee ga je zelf ook niet naar de fysiotherapeut, toch? een paard kan best wat hebben wat dat betreft. als het goed is laat je paard het je snel genoeg weten als hij ergens last van heeft.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:50

Ben het met merrieveulen eens, natuurlijk moet je even opletten maar ze gaan zo vaak onderuit als ze jong (en ook oud zijn.) Niet meteen van het ergste uitgaan.
Natuurlijk kan hij stijf zijn , zijn we ook als we vallen maar meestal valt het wel mee.

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:05

die van mij gaat regelmatig onderuit in de wei en ook aan de longe.
het is tot nu toe altijd meegevallen en de fysio komt bij mij eens inde 2mnd ongeveer. laat haar altijd wel lopen daarna zodat ze niet stijf wordt en om te kijken of er iets is. En ze gaat meestal languit en door de vaart schuift ze meestal nog een stuk door (schaafwondjes).
Ze heeft 1x een bult onder de buik gehad omdat ze in de wei onderuit ging en half onder de omheining door en ze zich met een voor been onder de buik raakte.
Zou hem wel laten lopen en ook ff nalaten kijken.
Succes

Steefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:09

Ik zou hem gewoon even extra in de gaten houden, hoe hij reageert tijdens `t poetsen, opzadelen, opstappen etc. Als hij gewoon ontspannen is en niet anders dan normaal, zal `t wel meevallen. Je kan hem eventueel even laten nakijken, dan weet je zeker of alles ok is.
Mijn 4 jarige paardje is een aantal weken geleden over de kop geslagen, doordat ze net niet hoog genoeg sprong, toen ze over de omheining van de paddock sprong. Ik merkte niks aan haar, maar heb haar voor de zekerheid laten nakijken. Gelukkig was alles in orde

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:11

Misschien overbodig om te zeggen, maar ff het zadel controleren op eventuele breuken.
Verder goed kijken en voelen en bij twijfel da bellen.