waarom bij koliek...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

waarom bij koliek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:46

sja ik met m'n rare vragen altijd.
ik zat derstraks in de school "dromen"
en toen sprong me een verhaal binnen van bokt...(hou ik anoniem)
maar der paardje had koliek en automatisch (weet iedereen)
moet je met je paardje aan de hand stappen omdat hij niet terug mag liggen.
nu vroeg ik me af (oei oei )
waarom!!! moet je stappen of beter waarom mag je paardje niet gaan liggen (voor je het ondekt ligt hij vaak toch ook?)

wat is de "precieze reden " hiervan

wie kan me dit vertellen zodat ik tijdens de examen periode iets meer "paardenweet" in mijn hoofd heb ipv Verkoopkunde

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:51

Bij koliek kunnen de darmen gedraaidt zijn en daardoor in de knoop zijn geraakt.
Bij rollen kunnen de darmen nog verder in de war raken.
Ondertussen is bewezen dat als een paard een lichte koliek heeft(bv. een gas koliek) het zelf kan helpen om te rollen, zo zouden de darmen gestimuleerd kunnen worden.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:55

Een paard mag wel liggen, mits hij niet verschrikkelijk gaat rollen.
Een paard wat rustig vlak blijft liggen en maar af en toe gestrekt gaat mag dat best. Als ze tekeer gaan is wandelen vaak veiliger om verwondingen te voorkomen.

Meningen over rollen zijn verdeeld, in de natuur rollen ze en soms wordt het beter (als de draaiing in de darm weer vanzelf overgaat hierdoor) of ze gaan gewoon dood.
Bij ons willen we vaak een draaiing of een slag over andere ingewanden oid voorkomen door te gaan wandelen.
Als het echt mis is helpt dat ook niet hoor.
Wandelen werkt meestal bij lichte aanvallen van gaskoliek etc. Alles komt weer ee beetje op gang..Meestal is inspuiten voldoende, dan komt de paraffine en dan is het meestal de kliniek...

In de kliniek rollen ze ook vaak paarden onder narcose om de boel weer op orde te krijgen.

Wat vaak helpt is een stukje gaan autorijden... door de stress van het transport gaan ze vaak mesten.
En zo heeft ieder zijn eigen methodes...

X_ViSwIjF_X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:57

*is ook weer een stukje slimmer*

Dat vroeg ik mij nu ook elke keer af.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:01

beweging zorgt ervoor dat de darmen blijven werken of in werking komen. daarom is het zo belangrijk dat ooka l heb je weinig tijd, je paard tenminste 20 min even beweging krijgt.

willem is vaak kramperig geweest, die zette ik dan een uur in de molen, hij poepte dan uiteindelijk weer en dan was het weer goed. om dit te voorkomen geef ik veel kuil en granenmix engeen bix(ivm de melasse en dat de brok hem te zwaar op de maag ligt) om zijn darmen te prikkelen. hij heeft het sindsdien ook niet meer gehad.

transport wil idd ook helpen, maar dat ligt erook weer aan welke koliekhet is. een paard op mijn vorige stal had een losgelaten milt(hij was een half jaar daarvoor ook onder het mes geweest vanwege een draaiing in zijn darm geloof ik) dus gelijk naar utrecht, hijpoepte namelijk wel steeds normaal en regelmatig. maar wilde steeds gaan liggen, ook tijdens het stappen.

maar bij een lichte vorm kan wandelen heel goed helpen enhoeft er geen dierenarts bij.

Woest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 15:02

X_ViSwIjF_X: indderdaad!
merci voor de uitleg! ik heb vaak van die vragen vooral in de bus naar huis (3 kwartier) als ik al die vragen die dan opspelen onthou, op bokt zet, en antwoord hierop krijg, denk ik dat ik een boek in mijn hoofdopgeslagen heb!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:46

VMR -> MD

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:19

Hihi,zo'n vragen heb ik dan ook,maar dan niet alleen op medisch gebied,gewoon echte doordenkers dat met paarden te maken heeft(bv.Spring een paard met jou of spring jij met hem?Niet letterlijk gezien,nog steeds geen antwoord op )Afijn om een antwoord op je vraag te geven:
Het hangt ervan af of je moet gaan stappen of blijven liggen.
Een paard dat vervelend is tijdens het liggen kan je beter rechttrekken en ermee gaan stappen tot het over is,een paard dat rustig ligt mag je best laten liggen MITS het overgaat!Hij gaat dan vaak wel rollen en winden laten en meestal is het over.Echter,bij niet alle paarden gaat het over van het rollen of windjes laten,ik moet de 'mijn' laten stappen,anders gaat het echt niet over!

Woest

Re: waarom bij koliek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:26

Citaat:
Spring een paard met jou of spring jij met hem?

daar heb ik denk ik een antwoord op:
als je je paard niet kunt "sturen" en hij spring ergens over springt hij met U.
als jij hem ergens over "laat" springen spring jij met hem
denk ik

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:40

hafjesbokker schreef:
Citaat:
Spring een paard met jou of spring jij met hem?

daar heb ik denk ik een antwoord op:
als je je paard niet kunt "sturen" en hij spring ergens over springt hij met U.
als jij hem ergens over "laat" springen spring jij met hem
denk ik

Ahja?Waarom neem je dan springlessen?
Voor jou?Om beter te kunnen springen?Om voor je paard?Zodat hij zelf beter kan springen?

We gaan wel erg offtopic,misschien via pb voortdoen?Interessante discussie

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:10

Citaat:
Bij koliek kunnen de darmen gedraaidt zijn en daardoor in de knoop zijn geraakt.

Of weer uit de war raken . Als het paard zich niet kan bezeren (zet hem evt in een binnenbak) dan mag ie rollen wat ie wil. Ook eindeloos stappen heeft weinig zin, zo'n paard heeft knallende buikpijn, dan ga je zelf ook geen hele einden wandelen. Eventjes wandelen (10 minuutjes per uur oid) kan wel eens helpen bij lichte koliek, maar als die 10 minuten niet helpen dan wordt het ook niet beter van langer stappen.

In de trailer zetten is ook zo'n huismiddeltje, het kan inderdaad helpen bij een hele speciale vorm van koliek waarbij de darmen over het bandje tussen de nier en de milt zijn komen vast te liggen. Dan moet je eigenlijk ook een paar mooie drempels of een hobbelig wegetje opzoeken, soms schiet het dan los. Maar als je paard goed beroerd is doe je hem dat natuurlijk ook niet aan, en het is ook niet de bedoeling om het beest in de stress te helpen, dat helpt hem ook niet bepaald.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:36

Met andere woorden,pas op het moment zelf kan je bepalen wat voor je paard het beste is

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:10

En het middel Colosan, wil bij veel kolieken goed werken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:45

Ellebel schreef:
Citaat:

Of weer uit de war raken . Als het paard zich niet kan bezeren (zet hem evt in een binnenbak) dan mag ie rollen wat ie wil. Ook eindeloos stappen heeft weinig zin, zo'n paard heeft knallende buikpijn, dan ga je zelf ook geen hele einden wandelen. Eventjes wandelen (10 minuutjes per uur oid) kan wel eens helpen bij lichte koliek, maar als die 10 minuten niet helpen dan wordt het ook niet beter van langer stappen.

In de trailer zetten is ook zo'n huismiddeltje, het kan inderdaad helpen bij een hele speciale vorm van koliek waarbij de darmen over het bandje tussen de nier en de milt zijn komen vast te liggen. Dan moet je eigenlijk ook een paar mooie drempels of een hobbelig wegetje opzoeken, soms schiet het dan los. Maar als je paard goed beroerd is doe je hem dat natuurlijk ook niet aan, en het is ook niet de bedoeling om het beest in de stress te helpen, dat helpt hem ook niet bepaald.

dat laatste helpt echt niet bij mijn paard en die had een nier band koliek. Gelukkig lag het stuk darm er niet letterlijk tussen want dan was een operatie het enige middel om dat weer goed te krijgen. Nu heeft ze 5 liter opgegoten gekregen, 3 dagen bijna niet mogen eten met daarna rantsoenering en voorzichtiger opvoeren tot de normale porties. (ruim een week voor het weer de normale porties waren), om de 2 uren werd ze een kwartier gestapt met eventueel wat draf als ze wilde.

Bij koliek moet je niet altijd de DA erbij halen hangt van de ernst ervan af. Gewone lichte gaskoliek gaat in 90 % van de gevallen over met wat stappen. Ik heb 4 paarden nu en heb al vanaf m'n 12de pony's en paarden gehad en in al die jaren maar 1 paard gehad dat gevoelig is voor gaskoliek. Kende vroeger wel de symptomen maar die zijn vaak per paard wisselend. Zo gaat de mijne zich altijd strekken om de pijn te verlichten, liggen en rollen doet ze maar als de strekken niet helpt. Als ik haar zie strekken is dat voor mij onmiddellijk het teken om te gaan stappen met haar of haar aan de longe te laten stappen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:50

Nee het hoeft ook niet altijd te werken...maar ik heb toch al een paar keer meegemaakt dat een paard met een entrapment naar de kliniek zou komen, komt ie aan, gaat de deur van de trailer open.....staat daar zo'n heel blij paard je aan te kijken. Kun je even voelen en die mensen weer naar huis sturen . Maar goed, het kan natuurlijk best zijn dat het bij jouw paard niet heeft gewerkt, vooral als de inklemming al langer bestaat en er al wat stuwing is in de darmen gaat het natuurlijk niet altijd over.