Voedingsadvies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brisk

Voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:11

Hallo,
Graag wil ik advies ivm met voeding. Ik heb een paardje dat koliekgevoelig (vooral buikkrampen) is, en nu vraag ik mij af wat ik haar het beste te eten kan geven. Ze is heel zenuwachtig, en een luchtzuiger. Daarom ben ik ook op zoek naar ervaringen met 'maagsupplementen' voor luchtzuigers, of toch een paar namen van middelen met goede werking.
Ik heb ook een paardje dat weinig soepel is, en snel dik wordt.
Alle raad is welkom, ik heb al veel gelezen, maar ook zoveel tegenstrijdigheden.
De paarden lopen overdag buiten en gaan 's nachts op stal. Ze krijgen in de winter veel hooi (en brokken), en in de zomer hebben ze natuurlijk gras.
Hopelijk kan iemand me wijzer maken!
Alvast bedankt!

Holaso

Re: Voedingsadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:51

Hoi,

Mijn paardje is vergelijkbaar met het jouwe (op basis van wat ik net gelezen heb) en krijgt: -muesli zonder haver
-hooi en voordroog
-last but not least: regelmatig kuren met Gaviscon (dat is een siroop die je bij de apotheker kan halen--> is erg goed voor maaglijders). Je zei dat je paardje regelmatig buikkrampen heeft? Wel, die krampen zijn waarschijnlijk afkomstig van zijn maagproblemen (luchtzuigen). Mijn paardje had er ook vaak last van, nu nooit meer.

(Gaviscon: 20cc smorgens en 20cc savonds na zijn eten in de mond spuiten)

khoop dat je hier iets mee bent..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:21

muesli zonder haver van Havens is hier inderdaad heel goed voer voor.

niet teveel krachtvoer gaan geven, sommige paarden die gevoelig zijn voor koliek reageren daar heftig op.
verder veel beweging, maar je verteld dat ie overdag buiten staat dus dat zal dan wel oke zijn.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:44

Is je paard al eens gechecked op maagzweren/teveel maagzuur??? Zo niet dan zou ik dit eens een keer laten doen. van maagzweren kunnen ze ook koliekgevoelig worden.

ik heb zelf een luchtzuiger en het onderstaande heeft er bij mij paard voor gezorgd dat hij na 3 jaar niet meer luchtzuigt.
Ik kreeg van 3 dierenartsen het advies om hem onbeperkt hooi te geven. absoluut geen kuil of voordroog. dit is te zuur voor paarden en helemaal voor paarden met maagproblemen. door veel hooi te geven is hij lekker bezig en door het vele kauwen komt er veel speeksel vrij wat het maagzuur verdunt en terugdringt.
ook werd mij aangeraden te stoppen met krachtvoer. in ieder geval helemaal met bix. bix zorgt voor extra aanmaak van maagzuur omdat het moeilijker te verteren is. (het bevat middelen om de brok bij elkaar te houden).
ik heb in eerste instantie geprobeerd hem op onbeperkt hooi met vitaminekoeken te houden. hier haalde hij alleen niet genoeg energie uit. ik geef hem nu havens reform kruiden muesli en power plus mix.
hij krijgt hier max. een kg. per dag van. de meusli wordt aangeraden bij koliekgevoelige paarden en is lichtverteerbaar. de power plus mix is een ontsloten granenmix. dus ook makkelijk verteerbaar. op allebei moeten ze goed kauwen dus dit zorgt weer voor extra speeksel.

wat ik dus al zei, ik zou hem eerst laten checken op maagzweren voordat je met allerlei middeltjes gaat beginnen.
mijn paard heeft eerst via de dierenarts medicijnen gekregen van de dierenarts. dit waren medicijnen voor mensen. een soort maagzuurremmers. hierna heeft hij pronutrin gekregen. dit hielp goed maar was helaas erg duur.
van de groene os hebben ze maagcompositum. dit is ook een soort maagzuurremmer maar helemaal natuurlijk.

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 08:02

Bedankt voor de reacties! Ik ga op zoek naar Havens produkten, mijn zaadhandel verkoopt enkel Pavo en Cavalor. Ik woon wel kort tegen de grens met Nederland, en dan ga ik eens horen bij de Boerenbond. Ik weet wel dat ze daar de voeders van Subli hebben. Wat mijn zaadhandelaar ook wel kan leveren is Equiral. Ik heb de merrie nog maar 2 maanden dus erg goed ken ik haar niet. Ik heb wel onlangs haar verleden een beetje opgehelderd en daar kwam dus uit dat ze heel koliekgevoelig is. Wat gisteren dus ook bleek te zijn. Wat de dierenarts gisteren vertelde is dat ze vol lucht zat. Haar darmen maakte verschrikkelijk veel lawaai. Je kon het zo horen. Over de maag heeft ze niets gezegd. Ik ga dat toch maar eens met haar bespreken. Over dat maagcompositum heb ik al eens nagedacht te geven, ik denk wel dat ze daar goed mee gaat zijn. Hopelijk vind ik ook een geschikte muesli.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:08

Ik heb zelf ook maagcompositum gebruikt voor mijn luchtzuiger met maagzweer en dat heeft wel geholpen. Hij zuigt nu alleen nog tijdens etenstijd. Hij krijgt s'avonds een halve kilo slobber met een flinke scheut lijnzaad olie, verdeeld over vier keer op een dag 2 kilo brokken en s'morgens en s'avons geweekt hooi. daarnaast is het voor luchtzuigers belangrijk dat ze de hele dag naar buiten kunnen....