Bokken..last van rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tomcat701

Bokken..last van rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 12:24

Hallo,

Mijn paard kan verschikkelijk bokken.
Soms heb ik het idee dat dat komt omdat hij spanning heeft. Vaak gebeurd het als ik wil aanspringen.
Kan het zijn dat als hij zijn rug samentrekt dat het zeer doet en daarom bokt? Of is het gewoon uit vervelendheid?

Zou misschien fysio kunnen helpen? Of hebben jullie andere tips?
Bedankt.

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:26

Ik had dit ook en het kwam door een verkeerd zadel.
Dit kan 1 van de vele oorzaken zijn dus ik zal er zeker even naar laten kijken door onderandere een zadelmaker en evt de DA

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:58

Bokken met aanspringen is een teken van pijn. Laat een fysio een keertje langskomen.....

Adil

Re: Bokken..last van rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:02

Kan heel goed zijn dat jouw paard last heeft van z'n rug. Hoe is hij met z'n achterhandgebruik? Sommige paarden vinden het namelijk moeilijk (en pijnlijk) om onder te treden. Op het moment dat jij dat van ze verlangt (dat doe je ook tijdens het aanspringen) kunnen ze ddor middel van bokken aangeven dat ze dat toch niet erg prettig geven. Het is nooit verkeerd om even je zadel te checken en een fysio bij je paard is ook zo gek nog niet! Ik zou er in ieder geval niet zo maar mee doorrijden!

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 13:33

Zijn achterhand is erg zwak ontwikkeld.

Heb ook heel veel moeite gehad (nog steeds) om hem over zijn rug te laten lopen.
Niet dat hij altijd bokt als hij aanspringt. Het zadel wat er nu op ligt ligt is erg goed en ligt bij hem er goed op. Hij doet het ook bij het springzadel. Maar het zadel wat ik hiervoor had tijdens het inrijden was een beetje te klein.

Emilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:39

Kris25 schreef:
Bokken met aanspringen is een teken van pijn. Laat een fysio een keertje langskomen.....

Het wil toch niet altijd zeggen dat een paard pijn heeft als ie bokt bij het aanspringen? Die van mij doet het ook (soms) Bij mij is het volgens mij meer een kwestie van ongehoorzaamheid. Als ik er goed mee bezig be, doet hij het niet meer.

wonderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:58

Maar ik zou toch er toch maar even naar laten kijken door een DA of fysio. Blijkt het geen lichamelijke oorzaak te hebben maar ongehoorzaamheid dan is het in ieder geval terecht om hem te corrigeren.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:46

Channie23 schreef:
Kris25 schreef:

Het wil toch niet altijd zeggen dat een paard pijn heeft als ie bokt bij het aanspringen? Die van mij doet het ook (soms) Bij mij is het volgens mij meer een kwestie van ongehoorzaamheid. Als ik er goed mee bezig be, doet hij het niet meer.

De messte paarden gaan bij een bepaalde oefening bokken omdat dat hun manier is om te zeggen dat ze pijn hebben of dat ze het nog niet kunnen en moeilijk vinden...

loontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:20

De mijne deed niet anders alleen maar bokken bij aanspringen en bij het verzamelen.Maar dan ook echt rodeo.
Daar hebben we in overleg een fisio bijgehaald en na 4 maanden longeren/masseren en meerdere consulten is het nu op gelost.
Ze is heel los en soepel in haar rug.
Dus baat het niet schaadt het niet.Laten nakijken kan altijd.

Nog geef mijn paard zo nu en dan een bok weg met aanspringen maar dit komt omdat ze niet helemaal correct gebouwd is.Ze is wat overbouwd en vind het moeilijk om d'r achterhand er onder te zetten.Maar zodra we haar iets meer ruimte geven dan springt zij gewoon normaal aan.

Dus zo als je kan lezen kan het aan meerdere dingen liggen.
Ook kan je zelf nagaan of hij/zij last heeft door met wat druk over de spieren te gaan langs de ruggengraat.Daar zal hij/zij dan zeker wel op reageren ook al ligt het niet aan spieren maar aan de wervels krijg je nog reactie.
Gewoon lichte druk dus niet je duimen of vingers er hard in zetten wat dat vinden ze niet prettig.
Ook kan je zelf kijken of de spieren gespannen zijn.
Als een paard namelijk gespannen spieren heeft dan veren ze niet mee.Dus even wat tikken met je vingers op de spier van rug/achterhand dan zou als het ontspannen is de spier moeten veren.
Ziet er uit als een stevige drilpudding.
Maar zoals gezegt kan het geen kwaad om er iemand bij te halen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:41

Mijn paard bokt in dit jaargetijden meer als anders. Staat meer op stal, slecht weer en dus meer energie. Als ik hem meteen flink aanrijd, voel ik hem al spannen, heeft even behoefte aan wat meer vrijheid dan , anders weet ik het wel, komt er verzet, wat zich uit in opblazen en bokken((kleintjes hoor).

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:28

Santos, longeer je dan voor dat je gaat rijden?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:48

nee tomcat, helaas geen mogenlijk heid voor. Hij moet het hebben van een droge paddock overdag en die is helaas niet voorhanden

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:10

Als je denkt dat het aan de rug ligt moet je eens proberen om erop te drukken .. Ik heb nog een paardje gereden , het was mijn lieveling en op een dag heeft ze mij 3 keer na elkaar afgebokt , het was ook omdat ze rugpijn had , je kon het zo voelen ,maar als je daar natuurlijk gn effect op hebt ,kan je altijd eens naar de DA of fysio bellen ..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:18

Er kan ook een andere reden zijn voor bokken en dat is dat je hem van voren blokkeert als je hem laat aanspringen. Dat kun je makkelijk checken door eens aan te springen aan de lange teugel. (En nee, dan gaan ze er niet vandoor, gewoon eens proberen). Je kunt ook eens aanspringen in verlichte zit om te zien of het wat uitmaakt. Je handhouding kan heel bepalend zijn en ook hoe je de hulp geeft. Van ineens een por gaan ook genoeg paarden bokken. Of een been dat te ver naar achteren komt, of een zit die te waar inwerkt... Soms kunnen foto´s of films van jezelf heeeeel verhelderend werken. Dus dat zou je ook eens kunnen doen. Jezelf laten fotograveren of filmen bij het aanspringen en kritisch naar je houding kijken.
Last van de rug zou zich ook bij ander oefeningen moeten uiten en niet specifiek bij het anspringen. Vaak is het dan dat de ruiter onbewust inhoud...of de hulp verkeerd, of op het verkeerde moment geeft.

Evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:24

Mijn paard deed dit een tijdje terug ook. We hebben toen een osteopaat laten komen, en die zei dat er allemaal spiertjes in de rug fout zaten. Ze heeft ze weer goed gezet..en daarna merkte we gewoon dat ze zich weer helemaal blij voelde en ze bokte ook niet meer onder het rijden.

__Kirsten__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:31

mijn haf had ook rug klachten wij hebben de da
laten komen
die heeft zijn rug gekraakt
en ik een nieuwe zadel gekocht
hij heeft in totaal bij 2 maanden stil gestaan
en kunnen nu weer langzaam beginnen met rijden
ik zou gewoon de da laten komen

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:43

Doet hij dit bokken ook als je hem longeert?
En dan longeren met en zonder zadel?