harde pukkeltjes ..................

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stoere

harde pukkeltjes ..................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 22:10

hallo,
mijn merrie heeft achter haar linker oor, waar haar hoofdstel zit, en waar de teugels tegen haar hals aan komt.
kleine harde pukkeltjes...

je kan ze weg krabben en dan word het kaalig. er groeit wel weer gewoon haar. geen grote kale plekken hoor maar gewoon waar het pukkeltje zat is dan weg, de volgende dag zitten er weer een paar.
ze vind het wel lekker als ik met de harde borstel over de plek heen ga.

ik smeer het nu voor het rijden in met vaseline, weet iemand wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen? zat zelf al te denken aan een bondje. maar dat staat zo lelijk

shaneen

Re: harde pukkeltjes ..................

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 23:02

schimmel? allergische reactie? voor eiwit bultjes vind ik het te lokaal, breng wat haren van zo een plek naar de dierenarts, hij of zij kan onderde microscoop kijken voor evt schimmel of mijten en een schimmelkweek maken, zou er geen vaseline op smeren, dit sluit af...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:19

Ik denk ook meteen aan schimmel, omdat je de plekjes kan open krabben en er dan een kaal plekje zit. Voordat je zeker weet dat het schimmel is kun je de plekjes behandelen met jodium, dat verzwakt de schimmel, maar dood niet, dat kan alleen met imaverol.

nikki16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:08

hoi.
Ik kan er ook niks anders van maken dan een schimmel of een allergische reactie ergens op.
Mijn paard had ook schimmel, maar zij had buldjes en ze was ook erg kaal op sommige plekken. Ik weet niet of je paard bij andere paarden staat maar het is echt heel besmettelijk. Op de manege waar ik toen reed hadden de meeste paarden het.
groetjes Rianne.

loontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:30

Het eerste waar ook ik aan dacht is dus ook schimmel over een allergie.

Mijn merrie had ook bultjes ook hard en daar kon je een soort van geel korstje en haar vanaf halen en dan een paar dagen later zat daar ook weer haar op.dat gele korstje kan je eigenlijk net zo zien als wondvocht dat droogt op en gaat jeuken.

Na bezoekje van de dierenarts dachten we eigenlijk aan een allergie.dit omdat ze de bultjes al langer had en een schimmel meestal na langere tijd over heel het lichaam gaan zitten door besmetting met borstels ed.
Heb mijn paard een maand later laten testen en daar kwam uit dat ze een mais allergie had.

Krijgt ze toevallig rijk voer?Of heb je het voer schema pas veranderd? want daar kan het ook aan liggen.
Zo wie zo is het natuurlijk niet slecht om even de va te bellen en die te laten kijken.

stoere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 17:56

hoi, ja ze staat bij meerdere paarden, en die hebben nergens last van. het is echt van het zweeten zeg maar.

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 20:41

hoe sluit ik dit topic