Peesblessure, coolgel en stalbandages??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

regine

Peesblessure, coolgel en stalbandages??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:50

Mijn paard heeft momenteel een peesblessure en moet op stal blijven. Nu masseer ik haar steeds met coolgel maar ze krijgt ook wat stalbenen. Wat is nu verstandig, coolgel en daarna stalbandages? Stalbandages zorgen voor warmte terwijl ik voor de peesblessure moet koelen, maar omdat er dan toch ook coolgel op zit....?
Ik vraag uiteraard morgen mijn dierenarts maar was benieuwd naar jullie meningen.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:53

Misschien past dit topic meer bij het medische. Ik zal t even temmen.
Ik zelf zou geen stalbandages gebruiken.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:55

Owh sorrie, ik dacht ik vraag maar raak

Denise1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:55

nee ik zou ook geen stalbandages gebruiken. Gewoon goed koelen.
Mijn bijrijdpaard staat ook met een peesblessure. En daar moeten we aan de hand 3 keer op een dag mee stappen.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:56

VMR -> MD

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:57

Ik stap haar ook savonds een minuut of 10, 15. Maar eigenlijk moest ze een week boxrust, vanwege de dikke benen stap ik haar toch. Helaas is de peesblessure er niet minder door geworden en de stalbenen ook niet.

ellepel

Re: Peesblessure, coolgel en stalbandages??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:03

pas je voeding ook aan, stalbene hebben te maken met een evrminderde stofwisseling.

komt natuurlijk doordat ze stilstaat en dus minimaal beweegt, vervang krachtvoer door hooi..
masseren is heel goed voor de bloedsomloop, hoef je niet perse met een middeltje te doen hoor, alleen het gebruik van je handen werkt al heel goed!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:39

geen bandages over coolgel! Dat kan echt gigantisch gaan branden! Overleg even met je veearts wat je met die stalbenen aanmoet, maar echt niet over coolgel gaan bandageren!

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:41

Ik weet dat als je richting het hart masseert, dus tegen de haren in het goed is voor de lymfestroom, dat doe ik dus uiteraard.
Zal dus geen stalbandages worden, ik vond het al zo tegenstrijdig worden maarja wat moet je... wil toch paard verlichting geven.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:43

toch je voer aanpassen en toch maar 1 week op stal laten staan dit doet wonderen en daarna veel op harde gaan stappen

UrbanL

Re: Peesblessure, coolgel en stalbandages??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:48

Waarom vraag jeniet GOED advies bij je DA. Tenslotte hoop ik dat hij de peesblessure ook gevonden heeft en moet hij goed advies geven.

Ik deed 2x 10 minuten stappen op het HARDE?. En 2x 10 minuten koud afspuiten (pas op niet de harde straal op de pezen maar erboven).

Coolpacks willen ooknog wel helpen maar geen gel werken niet voldoende.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 22:17

Het voer is meteen vorige week al aangepast, ze staat inmiddels volledig op hooi en paar handjes musli zonder haver van Havens.
Uiteraard vraag ik advies aan de da, maar ik wilde hier vast meningen horen zoals gezegt. Ik vroeg de da al bij voorbaad of ik niet af en toe mocht stappen met haar en hij raadde juist aan dan op zachte ondergrond te stappen. Maar goed, ik zal morgen wel meer horen van hem hoe we nu verder moeten.
Bedankt voor de reacties in ieder geval.

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 01:33

heb er zelf wel een een coolpack om gedaan, vastgemaakt met bandage regelmatig vervangen en afspuiten idd met koud water

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 01:39

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:00

Vraag je dierenarts wat hij jou adviseerd, want die heeft er veel verstand van en voor geleerd en kan goed inschatten hoe de situatie is.
Als je dierenarts zegt: boxrust ga dan ook niet stappen omdat hij een dikbeen krijg misschien word het dan juist alleen maar erger!!! Niet zomaar dingen gaan proberen... een peesblesure is een ernstige en langdurige blessure
Sterke met je paardje

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:06

Een peesblessure kan je paard voor het leven beschadigen als je niet voorzichtig bent.
Mijn paard heeft 3 maanden op stal gestaan, boxrust, daarna pas een paar minuutjes stappen op het harde.
Ook hij werd gek, dikke benen, verveling etc. Maar je moet uit twee kwade dingen kiezen.... liever wat ongemakkelijkheden die ater op te lossen zijn dan een peesblesure verwaarlozen en uiteindelijk je paard niet meer kunnen rijden...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:22

Alleen coolgel, geen bandages, dan maar stalbenen is minder erg dan een peesblessure. Ook echt boxrust en geen krachtvoer voeren...

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:51

Alleen al met dat advies van op het zachte stappen zou ik al overstappen op een andere DA Elke beetje DA weet immers dat dit NIET mag!
De pezen worden zeer zwaar belast hierdoor en het kan verergeren.
Wat ik aanraad is het volgende (uit eigen ervaringen):
Laat een scan doen,zsm en dan weet je al meteen hoe je ermee moet omgaan.
Het hangt allemaal af wanneer je paard zijn blessure heeft gekregen.Als hij bij wijze van spreken nog zijn hoofd over de grond sleept van de pijn kan je enkel met hem richting douche en weer terug gaan,in deze fase is afkoelen héél belangrijk!Tevens een ferme boxrust is hier gewenst,later kan je beslissen om hem een uurtje of zelfs halfuurtje per dag op de paddock te zetten MITS hij niet vervelend doet natuurlijk!Na een maand of 2-3 kan je gaan stappen op het harde,dit hangt allemaal af van de ernst van de blessure!ALTIJD op het harde en NOOIT op het zachte,waarom?Het zachte heb ik al genoemd en als je het op harde stapt krijgt de pees klappen waardoor je de doorbloeding stimuleert dus de pees werkt,als je daarna gaat afkoelen met coolpacks en/of koelgel(nooit coolpacks rechtstreeks op het been,tenzij het echt niet brand,na een halfuurtje)werkt de pees nog eens extra om af te koelen.Hierdoor heb je dus stimulatie van de pees wat het genezen bevordert.Stalbandages raad ik je af,knellen,de pees wordt warm(wat dus NIET mag!weet ik uit eigen ervaring,helaas)coolpacks na het stappen en coolgel als ik wegga,een dikke plak,lekker koud.

Hoe dat ik het doe:
Op advies van de DA(!!dus niet mee beginnen als je DA het afraadde)stap ik met hem 30min,dus 15min,5-10min pauze en dan weer 15min aan de andere kant,daarna een kwartier koelen met coolpacks en dan coolgel erop,flinke plak.

En verder,hangt het allemaal af van je paard,hoe snel hij geneest en wat voor een weerstand hij heeft.Jij doet dingen om hem te helpen,hij moet het zelf oplossen.

Je kan het genezingsproces bevorderen door shock-wave-therapie,hier heb ik geen ervaring mee maar andere bokkers vast wel.

Succes!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:53

Ik las net dat je vandaag wat meer ging horen van je DA.Hoe is het gegaan?

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:31

Blue star bedankt voor je fijne antwoord!!!

Pff, heb een zeer heftige dag erop zitten en het wordt inderdaad tijd voor een andere da.
Capriola kwam stok kreupel uit de stal, echt vreselijk, ik schrok me eerst rot. Maar zo was ze al een keer eerder en toen was het een hoefzweer. Ik wat geklopt op de hoef en wist het bijna zeker dat het hoefzweer zou zijn.
Toen kwam de dierenarts, Cap reageerde fel en het trukje Spaanse Pas werd even tegen gebruikt. Ze liet echter op elk been pijn zien en de dierenarts stelde vast hoefbevangenheid. Toen hij haar een injectie met ontstekingremmer wilde geven kwam ze huizenhoog omhoog en liet hij het er bij zitten. (ik vroeg of hij geen praam had) maar blijkbaar niet want hij kwam al met spuiten Quadrisol aan.
Anyway, ik vond het nou niet echt duidelijk hoefbevangenheid en eigenwijs zijn zit wel wat in mijn karakter. Zo eens op internet gekeken en gezocht en uiteindelijk een vriendin gebeld die wel afgestudeerd da is maar niet praktiserend. Zij kwam vanavond en het bleek toch een hoefzweer te zijn, die zij na enige moeite goddank wel gevonden kreeg. Er kwam een zucht van verlichting bij het open snijden en ik was blij dat ik haar had gevraagt te komen.
Morgen dus even de da praktijk bellen en dit vertellen...
Zij adviseerde voor de pees inderdaad boxrust en veel koelen. Ik hou haar een week op stal en stap dan met haar een keer het pad af om te kijken hoe het gaat.
Verder dus koelen koelen koelen en ik heb een massage trukje geleerd om de lymfestroom weer op gang te laten komen zodat de stalbenen niet zo erg worden.

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 02:25

idd dierenarts en hoefzweer is meestal niet de beste combi (in mijn ogen dan, als ik dat vermoeden had belde ik altijd gelijk de smid)
hopen dat de peesblessure meevalt. succes verder

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:02

regine schreef:
Blue star bedankt voor je fijne antwoord!!!

Pff, heb een zeer heftige dag erop zitten en het wordt inderdaad tijd voor een andere da.
Capriola kwam stok kreupel uit de stal, echt vreselijk, ik schrok me eerst rot. Maar zo was ze al een keer eerder en toen was het een hoefzweer. Ik wat geklopt op de hoef en wist het bijna zeker dat het hoefzweer zou zijn.
Toen kwam de dierenarts, Cap reageerde fel en het trukje Spaanse Pas werd even tegen gebruikt. Ze liet echter op elk been pijn zien en de dierenarts stelde vast hoefbevangenheid. Toen hij haar een injectie met ontstekingremmer wilde geven kwam ze huizenhoog omhoog en liet hij het er bij zitten. (ik vroeg of hij geen praam had) maar blijkbaar niet want hij kwam al met spuiten Quadrisol aan.
Anyway, ik vond het nou niet echt duidelijk hoefbevangenheid en eigenwijs zijn zit wel wat in mijn karakter. Zo eens op internet gekeken en gezocht en uiteindelijk een vriendin gebeld die wel afgestudeerd da is maar niet praktiserend. Zij kwam vanavond en het bleek toch een hoefzweer te zijn, die zij na enige moeite goddank wel gevonden kreeg. Er kwam een zucht van verlichting bij het open snijden en ik was blij dat ik haar had gevraagt te komen.
Morgen dus even de da praktijk bellen en dit vertellen...
Zij adviseerde voor de pees inderdaad boxrust en veel koelen. Ik hou haar een week op stal en stap dan met haar een keer het pad af om te kijken hoe het gaat.
Verder dus koelen koelen koelen en ik heb een massage trukje geleerd om de lymfestroom weer op gang te laten komen zodat de stalbenen niet zo erg worden.

Een ervaring met DA en hoefzweer weet ik niet,maar zo te horen is die niet al te best.
Zie alsjeblieft niet dat je te gauw begint met stappen,wat denk je van een scan?