merrie blijft melk geven!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta

merrie blijft melk geven!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 13:04

Heb al gezocht op internet maar kan er niks over vinden.
Ruim 3 maanden geleden is het veulen afgespeend van mijn merrie en tot op de dag van vandaag blijft mijn merrie melk geven vooral na arbeid.
Ze heeft verder nergens last van uier ziet er ook normaal uit ben benieuwd of meer mensen dit wel eens mee hebben gemaakt??

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:34

Jep er zijn er meer van wie de merrie lang na het afspenen nog melk geven. Ik heb er zelf ook 1.
Ik haal dit jaar van mijn DA een middeltje waardoor de merrie droog word gezet. Dat is een homeopatisch middel, ik heb het nog niet gebruikt en kan dus geen verder info geven. Maar vraag je DA eens, er is dus wel iets voor te krijgen.

10y

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 16:44

het is fantastisch, binnen 24 uur staan ze droog. het is een kleine ampul granulaat die je tussen onderlip en snijtanden op de kaak wrijft, verder helemaal niks meer doen, ook niet aan het uier, zoals afspoelen of afmelken nadat je het spul hebt gebruikt. het komt uit frankrijk overigens.

Gitta

Re: merrie blijft melk geven!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 17:14

tja mijn dierenarts zei dat er niet echt iets voor was us meer info over het ampul is van harte welkom??

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:50

Wat krijgt ze voor voer? Vaak als ze veel eiwitten krijgen dan blijft de melkproductie ook op gang.
Volgens mij is er wel wat voor. Bel eens een kliniek op, volgens mij moet er wel wat aan te doen zijn!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 18:10

youngster: Na het afspenen is ze de wei weer op gegaan geen brok en öud"hooi de andere 2 merrie's zijn tegelijk van de veulens afgegaan en dus hetzelfde verhaal .Die stonden met een week droog Jasmijn dus niet . Nu krijgt ze weer normaal voer 3 kg brok en hooi was ook wel nodig want ze was erg terug gevallen ze is ook weer gewoon aan het werk nu, en ja ga zeker verder informeren maar was gewoon benieuwd of het vaker voorkwam omdat ik er weinig tot niks over kan vinden op internet.

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:21

Ik moet morgen toch de DA bellen (dat is dezelfde als die van Dance ) en dan zal ik hem eens vragen hoe het heet e.d.
Ik moet zelf ook nog een ampul hebben. Het veulen van Feline gaat Half januari eraf, en die blijft normaal ook zolang in de melk staan.
Het zal alleen bij haar wel drama opleveren, ik mag eigenlijk niet aan haar mond komen. Leuk dus als je die ampul tussen de onderlip en kaak moet wrijven

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 01:11

hihi Rina, niet die ampul, maar wat er inzit Het is echt niet veel en ze schijnen het ook nog lekker te vinden ook. Ik heb die lege ampullen weggegooid, dus ik kan alleen nog maar even morgen de rekening gaan opzoeken, daat staat het precies op. Toen we de veulens hebben afgespeend hebben de merries eerst maar eens acuut geen brok meer gekregen, alleen gras op het land en hooi op stal. De omstandigheden iets verzacht door er een paar wortels en appels bij te doen. de andere dag die ampullen gehaald en klaar was alles, heel frappant. Wij blij, merries blij. Toch hebben we ze tot ongeveer 14 dagen erna geen hardvoer gegeven en toen weer langzaam begonnen met hun normale brokjes in kleine porties. Tijdens de dracht krijgen ze vanaf de vijfde maand zo langzamerhand merriebrok totdat de veulens worden afgespeend. Ik meld me morgen wel als ik de rekening heb gevonden. Valt niet mee met je armen in het gips en een beschikbare vinger om te schrijven

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 08:52

Wat heb je gedaan dan armen in het gips?? Maar dat begin geen brok weidegang met alleen wat hooi hebben we hier ook gedaan en wat ik al zei alleen jasmijn bleef van de 3 merries melk geven .
Ik zie het wel verschijnen de naam ben benieuwd!!!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:42

Er zijn wel meedere middelen. Er zijn ook homeopatische druppels hier tegen. Ook kan de DA er tegen spuiten. verder absoluut niet aan de uier zitten. Dit stimuleert de melkproductie

Nathalie w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:51

Een merrie van mij had dit ook, haar hormonen lagen wat in de war ze werd ook niet meer hengstig. Na een ruim een half jaar was het nog niet over toen heb ik haar hengstig laten spuiten, en de melkproductie stopte toen ook.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:01

ik heb ook wel een sgelezen dat je ze een dag zonder water kan laten staan. schijnt oo kte helepen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:45

Heb de rekening gevonden en het medicijn heet: OROTAR. Het is niet goedkoop en kost hier 24,25 eur + BTW.

Druppels zijn er ook, maar die zijn eigenlijk bij baarmoederontsteking bij varkens en koeien en wonderwel helpen die ook wel bij deze problemen van aan de melk blijven. Alleen duurt het veel langer. Je moet toch nog iedere dag de proppen wegmelken etc. etc. Je bent dan zeker nog een week of twee bezig. Orotar is een keer gebruiken en dan is het ook echt binnen 24 uur klaar.

Ik heb overigens niks gedaan hoor. Door een eerder ongeluk en een verbrijzelde elleboog en bin dit jaar een driedubbele nekhernia zijn de zenuwen beschadigd en heb ik een arm en hand die niet meer wilde meewerken. De chirurg heeft nu alle zenuwbanen die goed waren ergens anders aan vastgeknoopt en dat moet nu genezen met heel veel rust, dus in het gips. Niet leuk, maar je wilt toch ook weer redelijk kunnen functioneren en met de paarden bezig zijn.

In ieder geval succes met je merrie, ik weet uit ervaring hoe gefrustreerd je daarover kan raken.

10y

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:48

nog even dit, een paard zonder water te laten staan is wel heel erg grof. Beter zonder eten dan zonder drinken. De vochtbalans is bij en mens en dier uitermate belangrijk.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:47

Dance: bedankt voor je info en jij veel succes met de genezing van je hand en arm hopelijk kun je snel weer wat meer!
En ja wordt er niet goed van buiten het melkgeven om is ze ook nog eens super lauw in arbeid bloedonderzoek wijst niks uit ziet eruit als een goudhaantje maar heeft totaal geen energie dus morgen komt de DA weer langs voor een onderzoek leg hem gelijk OROTAR. voor!

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:31

Ken het probleem mn merrie staat nu al een jaar zonder veulen en geeft nog melk.Maar kom er al heel lang niet meer aan,heb in het begin goed gekoeld maar werd niet dunner..Da is er twee keer bij geweest en heeft keer anitibiotica gespoten er in,en nog een keer wat en ik moest het met wat in smeren.Maarheeft allemaal niks geholpen...Maar mn merrie heeft er geen last van verder dus hebben we besloten het zo te laten maar hou het wel goed in de gaten nog maar ben toch wel benieuwd naar dat spul wat jullie noemen..Ga toch de Da maar is bellen nog

Roebin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:10

Hoef je helemaal niks aan te doen ik ken ook een merrie die een halfjaar na het afspenen van het veulen nog steeds melk verloor en spoot er dat uit . is uiteindelijk vanzelf gestopt en die kreeg ook gewoon krachtvoer.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:09

Bij mijne is het al een jaar maar nog niet gestopt kan het zoiezo geen kapot hoelang het ook blijft?Ik maak me eigelijk geen zorgen meer aangezien ze er erg gezond uit ziet