Rhino niet uitbreiden [Drenthe]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Rhino niet uitbreiden [Drenthe]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 09:46

Hoi.
Ik heb dit topic met toestemming van Anya geopend.

Zoals al wel veel weten is er Rhino in Drenthe.. Sander staat in Meppel, net het besmette plekje. Alleen als een paard dat nu de drager is, 4 weken geleden met een pony heeft gesnuffeld, is die dan ook een drager? Of is dat alweer te lang geleden?

gr. Marije

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:00

De incubatietijd van het Rhino-virus is 4 dagen. Dus wanneer een paard Rhino heeft begint hij na vier dagen de symptomen te krijgen. Als die pony van 4 weken geleden nog niet ziek is, dan is hij ook geen drager van het virus.

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 13:39

Het is echt dicht bij! vind het maar eng :S

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 13:45

Even voor de duidelijkheid. Vragen over de ziekte mag je hier stellen of beantwoorden.

Meldingen dat het zo eng, gevaarlijk of whatever is en dat je blij bent niet in Drente te staan mogen niet.

Ook meldingen van maneges, bedrijven en dergelijke waar Rhino zou heersen, mag niet. Er is geen rhino meldingsplicht!!!

Melden van een bedrijfsnaam = smaad!

naomi_s

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:18

dr stond gister een stukje in de stentor van een dierenarts daar in de buurt die waarschuwde voor paardenvervoer. heeft iemand anders dit ook gelezen?

Scubadoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:31

Ik woon zelf in het gebied en ik laat mijn paard de komende weken lekker thuis. Hoe meer paarden met elkaar in contact komen hoe groter het risico van besmetting lijkt mij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:11

Kan iemand mij de symptonen van Rhino vertellen?

wreckh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:14

Anya schreef:
Even voor de duidelijkheid. Vragen over de ziekte mag je hier stellen of beantwoorden.

Meldingen dat het zo eng, gevaarlijk of whatever is en dat je blij bent niet in Drente te staan mogen niet.

Ook meldingen van maneges, bedrijven en dergelijke waar Rhino zou heersen, mag niet. Er is geen rhino meldingsplicht!!!

Melden van een bedrijfsnaam = smaad!

Mag er wel vermeld worden in welke plaatsen Rhino is? Vind ik toch wel belangrijk, ik woon in Drenthe en weet nu alleen nog maar Meppel. Maar in welke plaatsen is er nog meer Rhino geconstateerd?

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:22

dat zou ik ookwel willen weten want als het naar het noorden van drenthe gaat blijf ik lekker thuis! Nu maak ik me nog weinig zorgen

BibiSmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:28

Ik heb een vraagje!! Ik sta zelf op een pensionstal in overijssel. Nu denken ze erover om paarden te gaan enten tegen rhino!! Wat zouden jullie doen, wel of niet meedoen met enten. (Het is nog maar de vraag of iedereen mee doet!!) Heb namelijk verschillende verhalen gehoord waarom het wel goed en juist niet goed zou zijn om te enten!! Ik weet niet meer wat ik moet doen!!
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:34

Het enten tegen Rhino heeft eigenlijk geen zin. Je ent maar tegen 1 variant, en dat is niet de neurologische vorm. Daarbij moet het als ik het goed heb om de 3 maanden herhaald worden. Dat wordt dus ook nog eens een duur "grapje", waarvan je dus eigenlijk niks aan zekerheid hebt dat jou paard het niet krijgt.

FMG8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:45

@ wrechk: in Meppel, Koekange, Emmen en Uffelte heerst rhino...
ik woon hier natuurlijk weer tussenin

chianty

Re: Rhino niet uitbreiden [Drenthe]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:01

Allereerst iedereen, die op een of andere manier betrokken is bij de rhino
uitbraak, sterkte gewenst.

Ik weet wat het is , op 23 september brak bij ons op stal rhino uit en kreeg mijn paard de neurologische vorm.

Er is op dit forum veel onduidelijkheid over de besmetting , onze stal werd pas weer veilig verklaard 14 dagen na het laatste koorst geval.

Mijn verhaal is te lezen op mijn weblog www.bloggers.nl/chianty Ik heb dit geschreven om meer openheid te geven over rhino en om ook te laten zien hoe zo'n ziekte verloopt . Mijn paard leeft gelukkig nog steeds en inmiddels
rij ik weer voorzichtig.

Voor vragen ben ik altijd bereikbaar via mijn log en dit forum

Nogmaals sterkte iedereen

( ps . Mocht je het niet vertrouwen of jou paard is besmet . twee maal per dag temperaturen geeft een goed beeld of je paard koorts krijgt en waarschuw dan de veearts , als je op tijd de ziekte herkent , kan je veel leed besparen)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:03

Wij nemen maatregelen
Mijn dochter mag geen vriendinnetjes meer meenemen van school die ook paarden hebben.
Kleren die we bij de paarden aan hebben niet aandoen als we weg gaan.
Als we in schone kleren weggaan niet meer aan de paarden komen

Het erf afsluiten voor vreemde auto's enz.Ik woon 5km bij balkbrug vandaan

loonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:21

hoi hoi,

sinds wanneer heerst deze ziekte?
ik wist niet eens dat die ziekte bestond.
ik woon in wachtum vlak bij dalen nog voor coevorden.
ik zal dus wel gaan opletten waar ik met mijn paarden kom.

groetjes ellen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:28

morgen komt de Da om alle paarden in te enten maar het is dan toch niet voor alle vormen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:36

Inenten werkt niet voldoende het is maar zeer kort werkend en daarom vraagt men zich af of het wel echt nut heeft.
Tegen deze agressieve vorm valt ook niet te enten(helaas*

Je kunt hooguit proberen drachtige merries te enten in de hoor dat ze het veulen dan niet gaan verwerpen..

Monchou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:42

De incubatietijd is 3 tot 5 weken heb ik net in de Hoogeveense Courant gelezen,...
Ik heb net gehoord dat er hier in Zuidwolde ook ee geval zou zijn, maar of dat waar is? Het is nog niet bevestigd...
Laten we hopen van niet....

Niek123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:22

hier in friesland worden ze steeds paniekeriger over wat er allemaal gebeurd met dit soort Rhino-virus onze lessen worden miss afgelast en waarschijnlijk ook wedstrijden allemaal voorzorgsmaatregelen... zelf ga ik naar drenthe naar school denk wel soms aan dat ik het niet bij me draag.. maarja wat zijn de verschijnselen bij drachtige merries wel heb ik gehoord dat ze zou het veulen er uitsmijten...??

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:24

Ook voor dit topig geldt: het is niet de bedoeling dat allerlei rhino-geruchten te wereld in gaan. Daarom gaat ook dit topic op slot.