Manege paard struikelt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamara16

Manege paard struikelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 22:02

Ik weet niet of het hier hoort, maar ik reed afgelopen dinsdag op een manege paardje waar ik wel eens vaker op gereden heb.

Met opzadelen vond ik het al wat vreemd, hij had tijdens het opzadelen zijn ogen dicht :S heb geen idee of dat wel klopt.

tijdens de les struikelt hij een paar keer:s gegeven moment met carroussel rijden over de a-c lijn, zakt hij dus helemaal door zijn voorbenen en daar lagen we samen op de grond :S
verder zijn we beide nie gewond geraakt.
Maar dit lijkt mij niet kloppen?????

Wafel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:04

Meestal als je meteen merkt dat er iets nie klopt is het niet goed. Klinkt idd niet helemaal in orde.

AikePeer

Re: Manege paard struikelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:06

hoi misschien kun je dit probleem beter bij de manege eigenaar leggen. Ik hoop voor het paardje dat hij er iets mee doet! en hem laat onderzoeken.. goed van je dat je bezorgd om het paard ben!

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:06

Wat gebeurde er nadat jullie gevallen waren dan? Reden jullie gewoon verder en zo ja, struikelde hij weer elke keer of liep hij juist actiever?

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 22:08

Hij is een paar seconden blijven liggen, maar daarna ben ik weer opgestapt en heb nog ff mee gedraafd, ook voor mij zelf.
De manege eigennaar is vrij laks om zomaar te zeggen, daar heb ik al genoeg dingen mee gemaakt.
Maar hij zweette ook het meeste van alle andere paardjes, en terwijl ze allemaal het zelfde gedaan hebben :S
dat lijkt mij ook nie helemaal kloppen toch???

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:09

Ik denk dat dit niet perse een manegepaard kwaaltje is. Ik ben ook weleens gevallen met een manegepaard, maar ook weleens met me verzorgpony. Die staat dan wel op de manege, maar het is gewoon een pensionpaard. Ze is gewoon te lui om der benen op te tillen. Dit zullen sommige manegepaarden ook wel hebben, maar ik ken der zat die wel gewoon super kunnen lopen.

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:09

tamara16 schreef:
Hij is een paar seconden blijven liggen, maar daarna ben ik weer opgestapt en heb nog ff mee gedraafd, ook voor mij zelf.
De manege eigennaar is vrij laks om zomaar te zeggen, daar heb ik al genoeg dingen mee gemaakt.
Maar hij zweette ook het meeste van alle andere paardjes, en terwijl ze allemaal het zelfde gedaan hebben :S
dat lijkt mij ook nie helemaal kloppen toch???

misschien zat hij wat dikker in zijn vacht. Sommige mensen zweten toch ook sneller dan de andere.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 22:14

jah oke, elk mens zweet ook weer verschillend
dat klopt ook wel.
Opzich liep hij wel vrij voorwaarts, hoefde deze keer geen zweep te gebruiken, is wel eens anders geweest.
Alleen paarden die hun ogen dicht doen met opzadelen? :S dat heb ik namelijk nog nooit eerder gemaakt.

Maar wie weet had hij gewoon een slechte dag ofzo, hebben wij ook wel eens.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:16

haha, nee dat heb ik ook nog nooit gezien. Zeker slecht geslapen die nacht

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:17

Idd, misschien had ie gewoon een beetje een luie dag oid. Ik ben 'vroegah' ook wel eens met een pony gevallen op de manege. Pony was nogal sloom elke keer en ik reed nog niet zo lang, kon em niet goed voorwaarts krijgen. Toen struikelde die pony dus ook, gewoon omdat ie z'n benen niet goed optilde. Daarna was 'ie ook weer helemaal bij de les
Ik denk dat het wel meevalt, al mag je natuurlijk je vraagtekens gaan zetten als het vaker zo gaat.

Rixt_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:19

inderdaad,misschien had het paardje haar dag niet? Vaak is het zo dat manegepaarden bijna iedere dag lesklanten op hun rug hebben. Dan kan het altijd voorkomen dat ze een keerjte geen zin heeft en niet haar benen wil optillen. Wanneer het vaker voorkomt, ook bij anderen, zou er toch misshcien iets aan de hand zijn? dat ze haar ogen dicht doet met opzadelen vind ik niet eens zo heel erg raar hoor Heb je haar eerst lekker gepoetst? misschien stond ze nog wel te genieten? In ider geval wel heel mooi dat je je bekommert om het paard

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 22:22

Hey allemaal,

Kan ook best zijn hoor dat hij zijn benen slecht op tilt, hij is nog maar een jaar of 4 a 5, dus dat speelt natuurlijk ook wel mee.
Maar zolang ik heb gereden heb, struikelde hij ook wel eens, maar ben nog nooit onder uit gegaan met hem.
Maar ach, wie weet gaat het de volgende keer wel goed.

bedankt voor jullie reacties

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:55

Tja, sommige paarden vinden het wel makkelijk wanneer er iemand anders oplet waar ze hun benen neer moeten zetten. Omdat hij nog zo jong is kan hij volgens mij nog niet zo goed op eigen benen lopen. Als daar dan bij komt dat hij staat te slapen terwijl je opzadelt, dan heeft hij waarschijnlijk een hele luie dag gehad en is hij gewoon gestruikeld. Wat zei je instructeur?

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 12:01

Mijn instructrice zei dat hij kapot was,, dat kon ze aan hem zien
gewoon kapot, vanwege het rijden, denk dat ze dat bedoelt.
Omdat hij ff een paar sec bleef liggen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:06

Hoeveel uur moet zo'n jong paard per dag lopen dan? Zo snel zijn ze niet zo moe dat ze echt gaan liggen en blijven liggen, zeker niet met iemand op zijn rug. Als je instructrice zegt dat hij kapot (dus te moe) is, moeten ze dan niet even nagaan of dat het jonge beestje het allemaal nog wel aankan?

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 13:35

hey,

voor zover ik weet loopt het paardje maar 1 uur per dag
dus, het lijkt mij verder niet dat het daar aan ligt.

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:37

heb ik ook ooit gehad. Pony struikelde, ik vloog er overover af.
Daarna liep ze actief door.

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 13:42

mwha ze reed wel door, maar niet echt actief ofzo, maar het is gewoon raar.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:35

Als het paardje maar één uur per dag loopt kan het niet zijn dat hij dus ook echt kapot is. Je instructrice zit er dan naast.
Als het paardje geen koorts heeft en er gezond uit ziet en eet, is er niets aan de hand en is hij gewoon gestruikeld.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:38

Ja, maar 1 uur per dag en dat 6 dagen per week. En dan verder niet in de wei komen (neem ik aan), en dat voor een 4 jarige?????????

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:42

Als hij 5 is (denk nl niet dat hij echt 4 is) dan is dat niet teveel hoor, ik rij een 4 jarige ook vaak 5 dagen in de week en dat is een stuk intensiever dan een manege les denk ik. Het paardje wordt dan trouwens al bijna 6....