Geheel dik achterbeen!! Wat kan dit zijn??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

adnil35

Geheel dik achterbeen!! Wat kan dit zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 18:30

Ik schrok me een hoedje toen ik gistermorgen mijn 3 jarige merrie buiten ging zetten. Ik liet haar los en toen zag ik dat haar linker achterbeen wel minstens twee keer zo dik was als haar rechterachterbeen met een dik ei op het linker spronggewricht aan de binnenkant! Het been is van boven in de lies tot aan de hoef helemaal opgezet.
Ze loopt helemaal niet kruipel (ze danst als een jong veulentje door de wei en ook op het hard in draf niets te zien). Verder is ze ook niet ziek; ze eet goed, heeft geen koorts en is hartstikke vrolijk.
De dierenarts is langs geweest en hij vondt het ook allemaal wat vreemd. Hij dacht dat ze misschien haar been afgeklemd had door de beensingel van haar deken toen ze op stal lag (ze slaapt liggend nl.)
Hij heeft nu een spuit gezet direct in de bloedbaan om de doorbloeding te verbeteren en dit was ook meteen een ontstekingsremmer. Nu moet ze veel buiten, veel bewegen (ook op het hard) en verder koelen (coolingel en 3 x daags afspuiten). Over een paar dagen moet het dan beter zijn.

Heeft iemand dat al ooit meer mee gemaakt of enig idee wat het kan zijn?? Ik hoor het graag!!!!!!!!

Ze heeft geen (zichtbare) wondjes op het been en verder is de hoefzool ook niet gevoelig.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:51

Heb het wel eens gezien bij een paard, dat was einschuss geworden. Er zat een mininiscuul (bijna niet terug te vinden) wondje en daar was vuil bijgekomen. Fijn dat je de dierenarts er al bij gehad hebt.

Ellebel

Re: Geheel dik achterbeen!! Wat kan dit zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:54

Het klinkt idd als einschuss, en goed dat je de DA er bij hebt gehaald want hoe eerder je begint met behandelen hoe beter de kans dat het beentje weer mooi dun wordt. Meestal zit er ergens een heel sneaky klein wondje waardoor de infectie het been binnen is gekomen.

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:15

Ik wilde ook al einshuss roepen... Mijne heeft het ook gehad.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 23:14

Dank jullie wel voor jullie reacties!!

Morgenvroeg ga ik als eerste kijken of ik toch niet ergens een piep klein wondje kan vinden.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 09:09

Ik heb wel twee piepkleine wondjes kunnen vinden, maar deze waren bijna al allemaal weer dichtgegroeid (er zaten ook al weer haren op).
Maar stel dat dit het probleem is, hoe lang kan het ongeveer duren voordat het been weer dun is?

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:28

Waar woon je? In drenthe heerst Rhino, en is dikke benen ook een kenmerk.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:35

adnil35 schreef:
Ik heb wel twee piepkleine wondjes kunnen vinden, maar deze waren bijna al allemaal weer dichtgegroeid (er zaten ook al weer haren op).
Maar stel dat dit het probleem is, hoe lang kan het ongeveer duren voordat het been weer dun is?

dat het al dicht is kan ook het probleem zijn!
dan kan het eventuele vuil er niet meer uit en hoopt zich op.
als het al oude wondjes zijn die dicht zijn ,dan zal het daar waarschijnlijk niet door komen.

veel sterkte!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:45

Durf ook bijna met zekerheid te zeggen dat dat einschuss is. Zeker omdat die wondjes al dicht zijn. Ipv dat een infectie naar buiten slaat, slaat hij nu naar binnen, omdat hij niet weg kan. Ontstekingsremmer is goed, maar als het been over een dag of drie nog steeds dik is, zou ik ook even om langwerkende peniciline vragen en kortwerkende antibiotica. Succes

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:28

Heeft mijn blinde paard ook eens gehad.. goed koelen niet TE veel beweging het been moet ook wel rusten.. maar het moet niet stijf worden maar dat is logi. ,, Hmm of idd een infectie door die wondjes?
ik zou het ook eens goed onderzoeken.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:44

Heb je idd. vaak bij kleine wondjes die juist al dicht zijn. Zou er de dierenarts opnieuw bij halen als het nog niet weg is. De kans bestaat bij verwaarlozing nl. dat het been dik blijft...

speedygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:59

misschien is je paard door een bepaald insect estoken was ook zo bij mijn vriendin en die pony had 3 weken een dik been(voorbeen)

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:55

het gaat nu al een heel stuk beter met vilias's been.
ze gaat de hele dag naar buiten en dan is haar been 's avonds bijna weer helemaal dun. ook ga ik dan later op de avond nog een uur met haar stappen op het hard. maar 's morgens is haar been dan wel weer wat dikker, maar gelukkig al niet zoveel meer.

de dierenarts is nog een keer langs geweest, en die vindt dat het de goede kant op gaat. hij weet bijna zeker dat het geen einschuss is, met de nadruk op bijna. omdat het been ook niet warm is en vilia ook niet kreupel is (wat toch wel twee kenmerken van een ontsteking zijn)

het is nu afwachten of het helemaal geneest, en anders bellen we de dierenarts gewoon nog een keer op!

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:17

Mijn 2 jarige merrie had een paar maanden geleden 4 heel dikke benen, van hoef tot elleboog en achter van hoef tot in de lies. Zij kon de stal niet meer uit. Dit was in 1 nacht op komen zetten. De DA zei dat het een reactie op een virus was. Ze had heel licht gehoest eerder die week.Ze heeft een heel zware dosis medicijn gehad en 's middags kon ze weer de stal uit, het is bijna net zo snel genezen als het opgekomen is, maar het was wel schrikken (ook de rekening mocht er zijn).