Equiworm - P ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aeris

Equiworm - P ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 17:34

Hey,

Derstrax ben ik naar de ruitershop geweest en ik vroeg een ontwormingskuur.
Nu hebben ze me Equiworm P meegegeven (vorige keer Furexel), omdat afwisselen goed zou zijn.

Nu hebben de pensionhouders hun twijfels over dat product... Heeft er hier iemand ervaring mee?
Zou ik het toch geven? Of toch om een nieuwe tube Furexel gaan?

Grtz

Naima

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:34

Mijn pony's hebben de laatste paar keer Equiworm P gekregen(koop het groot in, dan krijgen ze het 2 á 3x en ga dan naar een andere werkzame stof). Werkt prima. Het is wel een iets goedkopere wormenkuur.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:50

Wel belangrijk dat je in de goede periode de wormmiddelen afwisselt.

Wij hanteren, op advies van de dierenarts dit schema:

1. Equest oktober Start stalseizoen ,
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lint-worm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.

2. Equimax januari
Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

3. Ivermectine maart
Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. De in-houd is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Noromectin. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

4. Equest mei
Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven worden om de ro-de wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

5. Ivermectine augustus
Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

OPMERKINGEN BIJ SCHEMA:.
-Variaties op dit schema zijn uiteraard mogelijk. Mondeling overleg met ons wordt dan
geadviseerd. Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde
wormmiddel te geven.
-Pyrantel (bijv. StrongidP) werkt soms wat beter tegen spoelwormen dan ivermectine.
Spoelwormen komen voornamelijk voor bij veulens en jonge paarden. Veulens moeten elke
2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd met ivermectine, waarbij dus de
eerste levensjaren afgewisseld dient te worden met pyrantel. Geen Equest aan veulens
jonger dan een half jaar geven.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:28

Equiworm P bevat pyrantel. Dit werkt niet tegen horzellarven, maar er is weinig tot geen resistentie tegen bekend. Integenstelling to bv fenbendazol, waar wel veel resistentie tegen bekend is - en dat ook niet tegen horzellarven werkt.
Ivermectine is de andere werkzame stof waar weinig tot geen resistentie tegen is, en die werkt wel tegen horzellarven.
In deze tijd van het jaar is tegen horzellarven ontwormen wel nuttig, dus een wormspuit die ivermectine bevat is een logischere keus dan 1 met pyrantel.
Furexel is een wormspuit die wel ivermectine bevat.

PS: merknamen zijn niet interessant. Onthoud de werkzame stoffen pyrantel en ivermectine. Wil je ook tegen lintworm ontwormen geef dan dubbel pyrantel, of praquizantel.

ellepel

Re: Equiworm - P ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:09

equiworm p is toch tegen lint en spoelworm?
ik heb drie weken geleden nog eentje gebruikt, en alles ging oed

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 21:34

@Denis: bedankt voor de info.

@Kyona: bedankt voor het schema, ik denk dat ik dit ook zal beginnen hanteren.

@Ibbel: bedankt om de werking van de stoffen eens uit te leggen. Ik ga morgen om een nieuwe spuit Furexel (tegen die horzellarven, en zal binnen 2 maanden de Equiworm spuit eens gebruiken (vervalt pas apr 2007)).

@Ellepel: bedankt voor de geruststelling

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:07

ellepel schreef:
equiworm p is toch tegen lint en spoelworm?
ik heb drie weken geleden nog eentje gebruikt, en alles ging oed

In dubbele dosis werkt pyrantel idd tegen lintworm. Twee standaardspuiten van 600 kg dus in 1 keer aan een paard van 600 kg geven.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:36

equiworm p bevat inderdaad pyrantel. Het is de goedkopere variant van strongid-P maardaarom niet slechter.
Merk nog even op dat DA tegenwoordig terugkomen van veel produkten af te wisselen omdat dit resistentie zelfs in de hand zou werken. Ideaal zou zijn dat je een product achter de hand houdt dat de ongewenste beesten in uw paard niet kennen. Als je dan ooit toch een probleem zou hebben zoals vermageren, slecht eten en opgezette buik en uit onderzoek blijkt dat het toch wormen zijn, ondanks je regelmatige ontworming, dan heb je nog dat produkt dat zal inslaan als een bom.

Algemeen kan je stellen dat er 4 produktgroepen zijn
1 ivermectine (o.a. furexel) deze heeft een heel breed spectrum. Rond november moet je best tegen horzellarve behandelen. Deze is daar geschikt voor.
2 praziquantel: helpt in 1 dosis tegen lintworm (meestal in combinatie met ivermectine (equimax bijv)
3 pyrantel heeft een brede werking (bijna zo breed als ivermectine)
4 moxidectine (bijv. equest) heeft een brede werking zoals pyrantel maar werkt tegen alle stadia van bloedwormen. (ivermectine en pyrantel niet tegen alle stadia)
(5 fenbendazol wordt bijna niet meer gebruikt vanwege resistentie)

Ik ga volgend schema gebruiken volgens bovenstaande theorie waarbij ik pyrantel als bommetje achter houd voor als er een worm resisten is aan dit schema:
nov equimax = ivermectine + praziquantel (extra tegen horzels en lintworm)
februari equest (drie maanden werkzaam)
mei equest
augustus equest
Het handige is dat je maar 4 keer moet ontwormen per jaar.

Je kan dan ook pyrantel gebruiken dat beter tegen spoelwormen zou werken ipv ivermectine waarbij je equest als bommetje houdt.
nov equimax
jan pyrantel (twee maand werkzaam)
maart pyrantel
mei pyrantel
juli pyrantel
sep pyrantel

je zou ook kunnen kiezen voor ivermectine als vaste kuur (ipv equest) maar dan moet je wel om de twee maand behandelen ipv om de drie maand. Voordeel hier is dat je twee keer tegen lintworm kan behandelen.
nov equimax
jan ivermectine
maart ivermectine
mei equimax
juli ivermectine
sep ivermectine