Hoefkatrol ??!!???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deborahtjuh

Hoefkatrol ??!!???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 15:12

Ik heb gehoord dat een paard hoefkatrol heeft als de haaren van de staart (bovenaan) heel erg in de breedte gaan. Is dat waar???

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel, maar ik vrees ervoor ...

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:15

Daar heb ik nou nog nooit van gehoord!!

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:16

Ja klopt, hij heeft ook hoefkatrol als de haren anders staan.

Bij hoefkatrolontsteking is het weer een ander verhaal....

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:22

verplaatst naar medisch.

Maar het verhaal lijkt me eerder nogal sterk. Dan ken ik een massa paarden die niet gezond op de benen staan. Als je het tenmiste over een hoefkatrolonsteking hebt zoals Kelly_ann zegt, want een hoefkatrol zelf zit standaart bij ieder paard

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:23

lijkt me totale onzin...

ShirleyA

Re: Hoefkatrol ??!!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:24

Elk paard heeft hoefkatrol, gelukkig maar anders konden ze niet lopen........
Maar als je zo makkelijk kan zien of n paard hoefkatrolontsteking heeft zou t n snelle en mkakkelijke diagnose zijn zeg.
Het is echt de grootste banketstaaf die ik de afgelopen 100 jaar heb gehoord!
Mijn paard heeft hko 3 en dat kan je niet aan zijn staart zien.

Als je de haren dan weer smal kamt gaat t dan over of verteld t vverhaal dat niet?

laat je niet alles wijs maken hoor!

Frederic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:29

ECHT HELEMAAL NIETS MET ELKAAR TE MAKEN!!!

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:06

Ha ha ha,
Nou die van mij heeft hoefkatrolontsteking maar die heeft zijn haren gewoon hangen hoor......

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:55

ja hoor, het is helemaal waar! en als er ook nog witte haren in de staart zitten heeft ie ook nog kissing spines.... en dat komt allemaal weer goed als je groentesoep gaat voeren (of was het nou toch tomaten?)

oftewel, lekker laten kletsen...

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:00

cissy schreef:
ja hoor, het is helemaal waar! en als er ook nog witte haren in de staart zitten heeft ie ook nog kissing spines.... en dat komt allemaal weer goed als je groentesoep gaat voeren (of was het nou toch tomaten?)

HOE KAN DAT NOU, IK HEB N PAARD ZONDER RARE STAART EN TOCH HKO EN OOK NOG KISSINGSPINES......
Groentesoep zeg je he, ga ik meteen doen, bedankt voor de tip

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:16

vergeet de pokon niet!
Oh nee, dat was een ander topic...

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:51

cissy schreef:

Mijn paard heeft witte haren in zijn staart, staat zelfs officieel op haar papieren

O jee, dan heb ik haar zeven jaar lang al ongelofelijk gemarteld met al die dressuur die ik met haar doe, en zei zo lief zijn om het toch maar te doen zonder tegenspartelen, wat een dapper paard...

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:03

Kheb ook nog wat vragen over hoefkatrol.
Een paard is rontgelogisch niet goedgekeurd omdat hij hoefkatrol heeft (je merkt het niet) Heeft nog nooit een pas kreupel gelopen en loopt ook niet te kort. Kan dit naarmate hij ouder wordt verergeren? Dat hij wel kreupel wordt?

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:19

noekje schreef:
Een paard is rontgelogisch niet goedgekeurd omdat hij hoefkatrol heeft (je merkt het niet) Heeft nog nooit een pas kreupel gelopen en loopt ook niet te kort. Kan dit naarmate hij ouder wordt verergeren? Dat hij wel kreupel wordt?

dat zit er wel in. bijna zeker van wel.sorry

gr hoefsmid melvin

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 23:09

Thanks! dus er is grote kans dat het verergert.
Hier iemand ervaring met paarden met hoefkatrol?

Navy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:19

Kelly_ann schreef:
Ja klopt, hij heeft ook hoefkatrol als de haren anders staan.

Bij hoefkatrolontsteking is het weer een ander verhaal....

_/-o_

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:51

noekje schreef:
Thanks! dus er is grote kans dat het verergert.
Hier iemand ervaring met paarden met hoefkatrol?

Helaas wel. Mijn paard had toen ie 6 was ook HKO 2 daardoor kreeg ie last v zijn rug en nu, nu hij ruim 15 is gaar t eigenlijk heel slecht. Het is nu er op of er onder! De hko is nu helaas n 3 geworden en hij loopt er heel gevoelig op.
Het is natuurlijk niet zeker dat jouw paard er last v krijgt maar de kans is er wel, dus houd er rekening mee met belasting en ik zou speciaal beslag nemen (dat heeft bij mijn paard toch ruim 9 jaar goed geholpen!)

Na_Tjepat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:02

nOU Ik denk dat die haren er niks mee te maken hebben hoor.
ik heb ooit van een oudere man iets gehoort en dat geloof ik . die man zei:
Eigen bestaat HKO niet. HKO bestaat als je een paard VERreden hebt.
en daar bedoelde hij mee , dat als je aan het rijden bent, hem/haar gelijk in een krul trekt (aan de teugel) en dat zorgt er voor dat de rug gespannen is en de bruik ondspanenn en het moet juist anders om. als je een paard goed vooruit rijd en hoofd naar voren en pas naar goed losrijden en vooruitrijden aan de teugel rijd, moet er niks aan de hand zijn..heeft ze je paard al hoofkatrol moet je hem de eersrte poos niet aan de teugel rijden maar alleen maar vooruit... dus door dat aan de teugel rijden kan HKO ondstaan. omdat zoveel paarden VERreden worden gaan er paarden onodig naar de slacht. je moet zelf maar weten wat je wil geloven.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:27

Na_Tjepat schreef:
en daar bedoelde hij mee , dat als je aan het rijden bent, hem/haar gelijk in een krul trekt (aan de teugel) en dat zorgt er voor dat de rug gespannen is en de bruik ondspanenn en het moet juist anders om. als je een paard goed vooruit rijd en hoofd naar voren en pas naar goed losrijden en vooruitrijden aan de teugel rijd, moet er niks aan de hand zijn..heeft ze je paard al hoofkatrol moet je hem de eersrte poos niet aan de teugel rijden maar alleen maar vooruit... dus door dat aan de teugel rijden kan HKO ondstaan. omdat zoveel paarden VERreden worden gaan er paarden onodig naar de slacht. je moet zelf maar weten wat je wil geloven.

Ten eerste gaat mijn paard nog niet naar de slacht! En ten 2e, hoe het komt komt het maar hko bestaat!!! Of dat nu door het gereden zijn komt of dat de oorzaak elders ligt het feit blijft dat het hoefkatrolmechanisme niet ok is en daardoor last ontstaat. En als t zo simpel lag als je net beschreef zou mijn paard t niet hebben want de eerste jaren dat mijn paard het had heeft ie met zijn hoofd mogen lopen waar ie wilde. En nog loopt hij t eertse kwartier in stap met heel los teugeltje. Waar ik wel in geloof dat de meeste paarden niet recht gericht gereden worden en dat er paarden zijn die daardoor in de problemen komen. Maar geloof me als ik t had kunnen voorkomen dat had ik dat in 10-voud gedaan!!!!!!! Want ik ben heel bang m kwijt te raken

Bar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:47

noekje schreef:

Kijk maar even op dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=465386&hilit=

Hier staan een aantal ervaringsverhalen van mensen met een HKO-paard.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:49

Deborahtjuh schreef:
Ik heb gehoord dat een paard hoefkatrol heeft als de haaren van de staart (bovenaan) heel erg in de breedte gaan. Is dat waar???

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel, maar ik vrees ervoor ...

Onzin dat heeft niets met elkaar te maken, smale voeten willen nog wel s er op duiden maar dat gaat lang niet altijd op!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:49

Na_Tjepat schreef:

Dit vind ik wel heel erg kort door de bocht.
Bij mijn HKO-paard ben ik ervan overtuigd dat de problemen veroorzaakt zijn door een verkeerde manier van rijden. In zoverre geef ik je gelijk.
Sinds ik geleerd heb mijn paard recht te richten en meer op het achterbeen te rijden loopt ze niet meer kreupel.

Maar om dan de conclusie te trekken dat alle HKO door verkeerd rijden wordt veroorzaakt vind ik te ver gaan.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:53

Na_Tjepat schreef:

aha! Antoine deB verhaal! Niet ieder paard dat HKO heeft kan gered worden helaas....
Ik heb er ook een, die heeft ook nog spat en artrose. Hij is lekker met pensioen en het is er niet erger op geworden de afgelopen jaren. Sterker, hij is helemaal niet meer kreupel geweest. Alleen een stijve oude man.

Als het een rijtechnisch probleem is en het paard is dus teugelkreupel of belastingskreupel dan is het een ander verhaal. Dat kan je rijkunstig oplossen.

brenpasbeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:25

cissy schreef:

nou lekker dan die van mij heb een VOLLE boven kant dus uitelkaar staand met heel veel witte haren. zal morgen maar bellen om haar in telaten slapen want wil zeker niet dat die van mij met pijn loopt
maar dit is letterlijk boelshit
die van mij is helemaal goed gekeurt ook op foto en buigproeven dus boelshit allemaal.

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:36

Bar schreef:
noekje schreef:

Kijk maar even op dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=465386&hilit=

Hier staan een aantal ervaringsverhalen van mensen met een HKO-paard.

thanks!!