Allergie bulten / ringen! ??????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seeltje

Allergie bulten / ringen! ??????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 20:36

Mijn paard (merrie 6) heeft vanaf begin september last van allergie bulten / ringen (die in elkaar overgaan en weer opnieuw op komen). De DA is erbij geweest en heeft meteen een test laten uitvoeren om ringworm ect.. uit te sluiten. OOk heeft de DA haar een injectie toegediend waarvan de allergie had moeten overgaan. Dit bleek niet het geval en de DA heeft mij toen pred(nisolon) pillen gegeven 4 pillen p/d na een week 1 pil p/d minder en zo afbouwen, zonder suc6.
Ook heeft hij mij toen geadviseerd om alles na wat ik heb verandered omtrend mijn paard stuk voor stuk na te gaan of dit invloed heeft gehad op de allergie. Met als resultaat dat ik echt van alles heb geprobeerd om uit te vinden waar ze nou allergies voor is (via een allergie test niet te onderzoeken/ wijst alleen dingen uit waarvan ik al weet dat ze er allergies voor is en dus absoluut niet mee in aanraking komt) heb haar een week geen krachtvoer gegeven, ander hooi laten komen, niet borstelen, alles ontsmetten, een andere ondergrond in haar stal ect.... heb naar mijn idee echt alles geprobeerd en wederom zonder suc6.
Na een 5 daags bezoek aan de dierenkliniek (voor iets anders) waren haar allergie verschijnselen verdwenen. Maar na 2 dagen dat ze weer thuis was is de allergie weer in alle hevigheid teruggekomen. Hierom heb ik haar dus maar naar een ander stal vehuisd (wel op t zelfde terrein maar in een andere "schuur"/ loods"). Tot op heden ook nog zonder suc6 want zit nog steeds onder.

(alle voor de hand liggende dingen waar ze allergies voor zou kunnen zijn zijn ook al uitgesloten, wasmiddel iets op de wei ect...)

Heeft iemand misschien een tip die mijn paard wel van haar allergie afhelpt???

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 00:06

als ik je verhaal leest ligt de oorzaak op het terrein.
ik zou goed de verschillen gaan vergelijken met de kliniek en het terrein.
en letterlijk alles vergelijken voer, stal, voeding en omgeving, zoals bomen en beplanting.
staat ze bij een oudestal of een nieuwe en hoe zijn de stallen gemaakt.
als je deze vergelijking maakt kom je toch ergens op uit.

ellepel

Re: Allergie bulten / ringen! ??????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 07:41

ik denk toch krachtvoer.....
op de kliniek heeft ze niet hetzelfde gehad. strooisel zou dan ook kunnen.

je verteld wel dat je haar een week geen krachtvoer hebt gegeven,maar dat is veel te kort om dan al verandering te zien...

alhoewel? ....als ze na 5 dagen kliniek al klachtvrij is...moet dat dus wel kunnen.

wat is er bij jou anders dan in de kliniek????

alle planten bomen, grasjes, verfsoorten, etc.. meetellen he?
ook stress, van bijvoorbeeld alleen staan en dat soort zaken..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 07:47

Stond thuis met andere paarden of dieren en vanaf september niet meer? Waarschijnlijk had ze in de kliniek gezelschap aan andere paarden.

Of misschien zit er iets in het drinkwater? Vieze leidingen, ik noem maar wat.

Succes ermee.

mithras1994

Woonplaats: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:50

Ik ken 3 gevallen met van die kringen: 2 bij ons op stal en 1 staat 3 km verderop.

Het begint met bultjes en die waaieren uit naar onregelmatige kringen.
Het jeukt niet en het gaat niet open of kapot.
Met het rijden wordt het minder en is het nagenoeg weg, maar daarna komt het gewoon weer terug.

Er is nogsteeds geen oorzaak gevonden, maar persoonlijk denk ik dat het iets wat in de lucht zit.
Staat je paard misschien in de buurt van bomen?
Er zijn bomen die in deze tijd van het jaar nog stuifmeel of pollen afgeven, waardoor dit misschien veroorzaakt wordt.

Ik ga dit topic volgen en als ik wat meer weet laat ik je dat weten.

Succes ermee.
Gr. Miranda

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:04

Kreeg ze bepaalde medicijnen in de kliniek, antibiotica of zo?
Bulten kunnen ook een bacteriele infectie zijn.

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:55

mijn merrie zit nu sinds september onder de bulten. na een tijdje zit in het midden een deuk. Heb bloed laten onderzoeken maar ze hebben niets gevonden. Ze is getest op hooi,stro,grassen,kruiden,pollen,bomen enz enz. ze staat nu sinds anderhalve week alleen op hooi en er zit verbetering in. Ze is weleens een dag bult vrij geweest. En het is de ene dag erger dan de andere.
Ze is een x met cortoco's gespoten omdat ze ineens acuut ataxtisch was en ze verdwenen als sneeuw voor de zon. Maar toen dat uitgewerkt was zag ze er echt niet uit. Ze zaten over haar hele lijf!
Nu nog een btje op hals en benen maar ze trekken nu weg omdat ze weer gespoten is gister want de ataxie was weer terug.
Het is echt om moedeloos van te worden. Andere paarden op stal hebben er geen last van ze staan met 15 in een schuur wel in een eigen box. Ze jeuken niet maar het is zo zielig.