merrie die heel heftig op buik reageert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

puntje

merrie die heel heftig op buik reageert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 13:18

Ik heb een merrie die nogal heftig reageert als je aan haar buik komt.
Als je met poetsen aan haar buik komt gaat ze heel boos kijken en als ik het zadel er op leg en de singel vast wil maken kijkt ze ook heel boos en zwaait ze heel erg met haar staart.
Als ik er op zit en ik leg m'n benen aan zwaait ze continu met haar staart en daar hoef ik echt niet hard voor te prikken . Het is natuurlijk een vorm van protest en naarmate ik langer rij word het minder . Verder is ze ook heel sacherijnig (of hoe je dat ook schrijft) naar andere paarden toe . De ene dag is dit erger dan de andere.
Nu is het ook wel een paard dat je uit probeert en misschien zo onder haar werk probeert uit te komen want als je doorzet word het meestal minder maar ik denk dar ik er toch maar een keer naar laat kijken door de da. Wie heeft er ervaring met dit gedrag van een merrie (dus niet alleen wanneer ze hengstig is) ????

Suzanne37

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:24

Mijn paard (ruin) geeft ook die reacties sinds een tijdje. Ik dacht eerst dat ie nierproblemen had maar ik ben gisteren naar de dierenarts met 'm geweest en hij is goed onderzocht. Hij bleek op het hard ook echt kreupel maar foto's wezen uit dat zijn benen in orde zijn. Het probleem moet dus hoger zitten. Hij reageert ook heftig als je achterop zijn rug hard drukt. Rontgenfoto's gaven geen duidelijk beeld (teveel spiermassa in de rug voor simpele rugfoto's) dus ik ga nu waarschijnlijk naar een kliniek in Lienden (betuwe). Het heet de Lindehoeve en daar doen ze als enigste in Nederland een soort onderzoek genaamd sintigrafie (we zijn nu aan het bekijken of mijn verzekering dit dekt want het kost wel rond de 600 Euro). Anders ga ik eerst met hem naar Utrecht denk ik. Even afwachten dus maar je kunt er wel van uitgaan dat het eerder pijn is dan alleen maar protest.

Groetjes,

Suzanne

Seeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:47

Ik heb zelf zo'n merrie (zeer dominant) ze is 6 jaar en heeft hier al last van zolang ik haar heb (5 jaar) heb van allerlei ondrzoeken laten uitvoeren zonder een resultaat. Wel denkt de DA dat ze last heeft van een spastische darm en moet ze vooral veel hooi eten en weinig wortels (vormen een rottingsproces in haar buik)
Mijn paard bijt en schopt trouwens ook als de kans krijgt als je haar buik borstelt maar met aansingelen ofzo heb ik geen enkel probleem. BIj haar is het voor haar zelf waarschijnlijk een normaal gedrag geworden, maar je kunt natuurlijk altijd een bezoekje aan een kliniek brengen voor een endoscopie misschien vinden ze bij jouw paard wel iets wat het gedrag verklaard.
Niet echt een positief berichtje maar misschien heb je er iets aan.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:09

Mijn merrie vertoont dit gedrag ook. Maar dat heeft ze eigenlijk altijd al gedaan. Borstelen is niet haar favoriete hobby. Hooguit met een zachte borstel.
Aansingelen geeft soms behoorlijke problemen.
En op mijn been kan ze inderdaad slaan. Maar dit wordt ook na een tijdje beter.
Ik negeer dit gedrag altijd maar. Borstelen doe ik haast niet omdat ik haar er geen plezier mee doe.
Ik straf haar wel als ze slaat.

leintje24

Re: merrie die heel heftig op buik reageert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:39

mijn merrie kan hier ook heftig op reageren, maar bij mij was het een tijd van geduld. Ze vertrouwde het geloof ik niet helemaal, nu door veel aaien enzo, accepteert ze het wel dat je aan haar buik zit. Met aansingelen moet je bij haar daarom ook heel voorzichtig zijn, maar dat wordt eigenljk ook al ene stuk beter.

tja je weet nooit wat er gebeurd is met zo'n beestje voordat je ze had. misschien heeft ze ooit wel een hevige trap gehad in haar buik van mens of paard! wie zal het zeggen

groetjes marjolein

isra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:45

Merries, zeker de zeer dominante, accepteren wel vaker niet dat je aan hun buik komt. Niet ongewoon hoor! Het is een van hun kwetsbare plekken. Wanneer de dierenarts niet heeft kunnen vinden, zou je een alternatieve therapeut kunnen zoeken. De namen van de juiste mensen circuleren hier wel op de site.
Enne probeer eens een maand heel voorzichtig, stap voor stap het buikcontact op te bouwen, kan ook een kwestie van vertrouwen zijn.
Succes!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:31

Idd merries vinden dat over het algemeen niet erg prettig..
ik zou het wel laten onderzoeken door de DA stel je voor dat het toch iets ernstigs is? Veel Succes

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:37

Sommige paarden (meestal de merries) vinden het niet fijn wanneer je aan de buik komt. De één reageert heftiger dan de ander. Ik denk niet dat je je zorgen moet maken hoor. 'T blijft natuurlijk een merrie

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 16:02

Onze merrie is overgevoelig in de buurt van haar flanken sinds begin 2004.
Op een gegeven moment wou ze niet meer gereden worden en maakte een zieke indruk.
Het werd uiteindelijk zo erg dat ze over haar hele lichaam niet meer geaaid wilde worden en de hele dag zielig in een hoekje van haar box stond.
Ze at en dronk verder prima, maar had nergens meer interesse voor.
Al vrij snel begon ze ook te slepen met haar achterbenen, en als ze in de bak stond kon ze ineens zomaar een halve minuut op hol slaan om vervolgens weer met haar hoofd in een hoekje te gaan staan treuren.
We hebben haar ook goed laten onderzoeken bij De Lingehoeve, uitgebreide bloedonderzoeken, mest onderzoek, darm onderzoek, ze hebben zelfs een stukje spier onderzocht op EMND, maar uiteindelijk kwam er nooit wat uit al die onderzoeken.
Een paar weken later is ze behandeld door Eric Laarakker.
Ze kreeg een paar maanden lang vanalles om het lichaam te ontgiftigen, omdat Eric haar had doorgemeten en hij zei dat het met de lever temaken had (waarschijnlijk Jacobskruiskruid).
De pony knapte prima op, maar halverwege 2005 begon de gevoeligheid weer terug te komen tijdens het poetsen en aanraken.
We hebben haar een paar weken terug nog eens laten nakijken door de da, en die zei dat we het mischien een hele andere richting op moeten zoeken, bijvoorbeeld de eierstokken.
Hij adviseerde om naar een hele andere kliniek te gaan en verder alleen te zeggen wat de klachten zijn, en niet wat andere artsen ervan dachten.

Sinds november wordt de pony weer dressuurmatig getraind, en onder het zadel gaat het prima, ze lijkt zich heel goed te voelen.
Alleen het poetsen, dat moet met een beetje tempo, geen onnodig gepluk en geaai, want dan begint ze te trappen en legt ze haar oren in haar nek.
Gelukkig is het niet zo erg als dat het geweest is.
Ik weet ook zeker dat het niks met hengstigheid temaken heeft en het zijn ook geen merriestreken.
Met aansingelen heeft ze geen last.

traan_beauty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 16:45

Het kan best wat Anita_D zegt .. lijkt me zeer logisch

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:23

Dit heeft Orchid sinds kort ook, die is drachtig dus lijkt me niet vreemd.
Als ik aan haar buik kom legt ze haar oren plat.
Verder is haar gedrag best veranderd, ze is sneller geirriteerd, en reageert per dag verschillend op andere paarden, de ene dag vind ze ze superleuk en gaat ze lopen showen.
De andere dag legt ze haar oren plat en zou ze het liefst naar ze willen trappen.
Maar nog een klein vraagje, als Orchid nu al niet wil dat je aan haar buik zit, veranderd dat dan wel als ze een veulen heeft en het veulen wil drinken?
Omdat dit de eerste keer voor haar is en er vaak ook nog wat spanning op het uier kan zitten waardoor het nog even een tikje gevoeliger is.
Met onze schapen hadden we nl. wel vaak dat ze de eerste keer soms het lam niet in de buurt van de buik accepteerden, kun je daar verder nog iets aan doen, behalve zelf het eerste beetje even melken?

traan_beauty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:16

Eeh? heb ik nou wat gemist en is je paard drachtig? ?

Zoevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:06

Bij paarden die zo gevoelig zijn op de buik en evt. tussen de voorbenen dat ze stofwisselingsproblemen hebbben. Dit kan varierenen van lever problemen tot darm problemen. Door de pijn gaan de paarden verkrampen waardoor eigenlijk de hele situatie verergert. Zoek een goede holistische therapeut die dit kan onderzoeken en aanwijzen om in de toekomst ergere problemen te voorkomen!!