Iemand ervaring met een hersenbloeding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jonina

Iemand ervaring met een hersenbloeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 12:23

Zaterdag 2 weken geleden heeft mijn drachtige Friese ster merrie een aanval gehad waarbij ze in de stal op de grond lag te schokken; benen strekken en voor minstens een 10 minuten lang geen contact met haar kunnen krijgen. Ze is uiteindelijk weer te been gekomen, maar het is een grote mysterie wat het nu is.

Daarbij ging haar temperatuur steeds op en neer en ze at niet meer. De dierenarts is er bij geweest en heeft een zwaar vermoeden dat het om een hersentumor gaat (90%). En dat er dus niets meer aan te doen is en dat we haar dus moeten laten inslapen. Dit zal dus een hele moeilijke beslissing zijn, maar we geven het nog niet op. We durven niet op 1 persoon af te gaan. En proberen zoveel mogelijk informatie in te winnen over paarden met een hersentumor of over paarden met de zelfde symptoom als mijn geliefde viervoeter.

Ze heeft wat testen gedaan o.a. het achterste been kruisen over het andere been. Het paard blijft dan zo staan. Ook struikelt het paard de laatste tijd wel veel, wat dus volgens de dierenarts duidt op dat ze de achterbenen niet meer goed onder controle heeft. De kracht is uit de staart. Afgelopen zomer heeft ze ook haar veulentje 2 maand voor de geboorte verloren en tijdens haar “zwangerschap” huilt/jankt ze veel en begint dan met haar achterbenen tegen de muren te slaan, maar zodra je haar vast zet is het gehuil/gejank over. Ze staat ook vaak met haar kont tegen te muur of waterbak te rossen. Ze is ook erg humeurig……..

Het is niet een herpesvirus EHV-1. Dat heeft de dierenarts al uitgesloten.

De bloeduitslag is ook binnen en daar is niets uitgekomen. En het paard is eigenlijk weer helemaal de oude. Ze is alleen wel veel afgevallen, maar is al weer aardig aan het aansterken. Ze eet dus weer lekker en haar temperatuur gaat niet meer op en neer. Haar staart blijft nog wel slap, maar haar achterbenen zijn weer sterker geworden.

Echt heel apart. We willen dus eigenlijk ook niet geloven dat het hier om een hersentumor gaat. Als dat het geval zou zijn, dan zou ze toch nooit meer helemaal de oude worden?? Zou ze misschien een hersenbloeding hebben gehad?? Heeft iemand hier ervaring mee of hier van gehoord??

ellepel

Re: Iemand ervaring met een hersenbloeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 07:55

zoals je het hele verhaal beschrijft lijkt het best op een hersenbloeding..

als je gaat zoeken op google vind je zo hier en daar wel wat info erover.
( gewoon intypen hersenbloeding+paard)
dat t bij hond en kat kan dat wist ik, maar denk dat t bij paarden ook wel kan...

letsgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 08:42

De merrie van FAB hier op bokt heeft een hersenbloeding gehad! Haar moeder stond haar te poetsen toen ze plots neer viel en precies de zelfde bewegingen maakte als jou paard...na dat ze het paard hebben geprobeert op te laten staan is ze nog zo,n 4 x neer gevallen en helaas overleden.
Het was echt een drama om te zien en iedereen was in shock.
Achteraf bleek de merrie een keer eerder op de poetsplaats gevallen te zijn maar wie dek nu aan zoiets als wat later een hersenbloeding leek.Ik weet natuurlijk niet wat jou paard heeft maar ik wens je veel sterkte toe met welke beslissing je ook zal nemen...

Kobus17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 09:53

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een vriendin van mij had een fries ( toen 2 jaar) , die wilden ze laten castreren, en tijdens die castratie heeft hij een hersenbloeding gehad, toen hij uiteindelijk weer op stond, kon je zien dat hij links deels verlamd was,( hoofd) zijn lip en oor en oog 'hing' als het ware, na een kleine maand was het al weer helemaal bij getrokken, en op 3 jarige leeftijd is hij ingereden, ze is er tot het Z2 meegekomen. Hij had wel, dat hij in het begin moeite had om links aan te nemen met rijden, maar door gewoon te blijven trainen is dat euvel ook verholpen.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:52

Pony van een kennis van me viel tijdens de les ineen keer neer, deed t zelfde als jij nu omschrijft...
Beestje was daarna weer goed, was alleen wel instabiel op de benen! Dier heeft er een paar maanden mee geleefd voor hij weer een aanval kreeg, hij is toen uit zn lijden verlost...
Succes meisje, ik hoop niet voor je dat je paardje dit heeft

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:01

zoals jij dat beschrijft lijkt het mij indd een hersenbloeding ik heb er geen ervaring mee maar ik hoop voor je dat ze nog lang bij je mag blijven en pas op voor een 2de aanval stel je zit erop en ze valt weer om, ik wens je in ieder geval heel veel succes en sterkte in de toekomst

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:01

Ik heb je een pb gestuurd.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:47

het is alweer jaren geleden[1984] dat mijn zus een Gelderse merrie had.

van de 1 op de andere dag opeens een vals paard in de wei.
mijn zwager liep de wei in om haar in de loopstal hooi te geven en werdt echt aangevallen.
ze stond steigerend voor hem .
ze stond ook veel te plassen.
de DA dacht toen aan een pismerrie

ze is toen naar Utrecht gebracht ,daar heeft ze 6 weken gestaan.
ze was echt vals ,ze kreeg eerst een beetje voer in de bak [ze stond in een stand] en dan spoten ze haar plat voordat ze bloed afnamen of iets anders konden gaan doen.

hun uitkomst was na 6 weken dat ze een hersenbloeding had gehad en dat er een beschadiging was.
paard bleef onhandelbaar en echt levensgevaarlijk en is afgemaakt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 13:34

Mijn fjordenruin van 16 heeft ook een hersenbloeding gehad.
Hij kwam van stal 's ochtends en liep helemaal te wankelen.
De achterbenen trok hij om beurten heel hoog op en zette ze voor elkaar neer.
Hij was heel instabiel, je kon hem ahw. met een vinger om duwen.
De staart was helemaal slap. Als je de staartwortel optilde was er geen weerstand. Hele rare gewaarwording.
De dierenarts deed een test met de punt van een schaar.
Hij reageerde in de hele achterhand niet. Vanaf de liezen bleek alles gevoelloos.

De ruin heeft toen een aantal dagen injecties gehad en kreeg medicatie door het voer.
Aanvankelijk leek hij na een dag of 5 op te knappen.
Echter de week erop heeft hij er waarschijnlijk een soort van tia overheen gehad.
Het hoofd zag scheef, de mond, 1 neusgat en 1 oog hingen af.
Verder was de rem eraf. Hij liep zijn moeder en ons van de benen. Brak het ijzeren weidehek eruit. Molde de rest van de omheining. Was onverzadigbaar. De rem van verzadigd voelen was eraf.
Had ie net zijn hooi op of hij stond alweer te gillen alsof hij dagen niets te eten had gehad.
We hebben hem toen alsnog laten inslapen. Hij werd gevaarlijk voor ons maar ook voor zichzelf.

Achteraf leek hij de laatste maanden ervoor wat vermoeider met rijden e.d.
Dat is het enige wat ons vooraf was opgevallen.

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:02

Als ik dit zo lees denk ik dat mijn merrie van 13 ook iets van een hersenbloeding heeft gehad.
Ze was ineens voor 2mnd terug acuut ataxtisch.Ter wijl het altijd een gezond een sterk paard was. De da en fysio stonden ook voor een raadsel. Nu 2 mnd verder was ze weer opgeknapt met veel wandelen en later ook longeren en nu was ze donderdag ochtend weer super slecht. Terwijl ze nu ook weer aardig sterk was geworden achter.Heb het met de da de vorige x over een tia gehad maar ze heeft verder geen hangende ogen i.o.d maar het vooral rechts dat ze slecht is. Het gebeurd helaas altijd in de nacht dus ik zie nooit wat er gebeurd. Bloed is getest maar ook niets gevonden en het was ook geen rhino.
Ze zit alleen wel onder de bulten. Ze is nu 3x in totaal met cortoco"s gespoten. Hoop dat het nu weg blijft.
Hoop dat met je paardje alles goed komt. Sterkte!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:35

Het lijkt me vreselijk om je paard zo te moeten zien liggen shaken. Wel goed om te horen dat het weer beter gaat. Wat het ook is geweest dat dit veroorzaakte: tumor, bloeding. Je kan het laten onderzoeken maar dat is best een kostbare zaak. Doe wat je denkt dat het beste is voor je paard. Ik wens je veel succes!

Wopkebrok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:27

Onze pony van 33 jaar heeft vorig jaar ook een hersenbloeding gehad.
Ik kwam 's avonds bij de stal en ze leek wel dronken, viel steeds bijna om maar kon zich dan nog net overeind houden tegen de stalmuur aan.
Veearts heeft gekeken, moest haar uit de stal halen en toen viel ze weer bijna, koppie hing ook beetje scheef.
Hij heeft haar toen een paar spuiten gegeven want ze had een goeie kans om er overheen te komen zei hij. Ik moest een paar dagen voorzichtig aan doen want ze moest een beetje opnieuw leren lopen volgens de veearts.
De volgende dag stond ze weer lekker te eten in de stal alsof er niks gebeurt was en twee dagen later draafde ze weer door het land! En dat doet ze nu nog steeds.
Dus het kan ook goed gaan, maar als ik de verhalen hier zo lees ben ik er wel heel snel bij geweest en misschien dat dat ook wel invloed heeft op de gevolgen.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:54

Op mijn vorige maneges 2x een hersenbloeding meegemaakt dacht ik.... paarden waren los en gaven een gil, vielen om en na een paar schokjes was het over.... Na al deze verhalen denk ik nu achteraf dat het beide keren een harstilstand is geweest ipv een hersenbloeding. Deze paarden waren nl in een keer dood.