Paard ernstige ontsteking na enting opgelopen, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Paard ernstige ontsteking na enting opgelopen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 10:03

4 weken geleden heeft de jaarlijkse enting van mijn twee paarden plaatsgevonden. Een paar dagen na de enting kreeg alleen mijn ruin een enorme bult op zijn borst waar hij geprikt is. Gelijk kwam er flinke koorts overheen en is de dierenarts met antibiotica dagelijks komen spuiten. Zijn entplek is inwendig gaan ontsteken.

De koorts bleef hoog, bijna 41 graden, en heb hem dan ook na een aantal dagen naar de kliniek moeten brengen. Hier is hij 6 dagen geweest en toen hij koortsvrij was en een aantal echo's verder, heb ik hem weer mee naar huis genomen. Thuis met laurierzalf smeren en onder controle van de dierenarts kijken hoe de ontsteking zich ontwikkeld. Zijn spier is enorm dik en hard en hierdoor kon hij al die tijd nog niet geopend worden om het vocht weg te laten lopen. Het vocht lijkt voor mijn oog wel aardig weg, maar de spier blijft enorm. Sinds gister loopt hij er ook weer gevoelig mee en vanmiddag moet ik hem dus weer naar de kliniek terugbrengen. De arts heeft mij verteld, dat wanneer het niet uit zichzelf afnam, dat hij een stuk van de ontstoken spier operatief weg moet halen.

Een heel verhaal, maar ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit mee hebben gemaakt na een normale enting en hoe het bij hen is afgelopen.

Enorm balen, mocht hij geopereerd worden zit er een enorme revalidatie aan vast en natuurlijk ook een leuk kostenplaatje. Het zou niet gaan om een allergische reactie, maar heel af en toe zit er een keer zo'n geval tussen is mij verteld. Het zou kunnen komen doordat de spuit niet hygienisch was verpakt of de entstof niet correct was.

Splinter

Re: Paard ernstige ontsteking na enting opgelopen, ervaringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:11

Ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar heb idd die verhalen gehoord dat het af en toe fout gaat, al komt het zelden voor,

Veel sterkte bij de Kliniek, en hou ons op de hoogte

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:15

Hoi!

Je verhaal komt me bekend voor. Van de zomer is dit een paardje bij ons op stal ook overkomen.
De draver werd in zijn boeg ge-ent en had de volgende dag een gigantische bult.. een vochtbult. Deze groeide en groeide.
Hij had hier nog nooit last van gehad! Zijn eigenaresse heeft de dierenarts er bij gehaald en hij raadde haar aan om het te blijven koelen en in te smeren met Traumeel zalf.
Alleen bij hem is er geen spier geraakt ofzo, waardoor hij nog meer problemen had zoals jij dit ondervonden heb.
Hij was er met 2 weken vanaf..

Veel sterkte met je paard!

Groetjes Linda

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:47

Ken ik ook. Een pony werdt geent en daarbij is een haartje door de naald mee gespoten. Die verooorzaakte in de hals een enorme ontsteking warbij het abces geopend werdt. E het paard antibiotica en onstekingsremmers kreeg.
Is allemaal goed gekomen maar inderdaad wel een leuk kostenplaatje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:20

Veleden jaar zomer eb ik ook zo iets meegemaakt met mijn paard. viewtopic.php?f=15&t=283475&start=0&st=0&sk=t&sd=a De eerste 3 dagen na de enting ging alles prima en heb ik ook rustig gereden. Op dag 4 was hij al een beetje tam en had hij duidelijk oedeem. De DA heeft me toen quadrisol gegeven. De dag er na werd het nog erger. Op de avond stond Lois echt doodziek met dik 40 graden koorts op stal. De DA is toen direct gekomen om een breed spectrum anti biotica te spuiten. Al met al is de DA 18 dagen!! achter elkaar op stal gekomen op heel exacte tijdstippen om Lois te spuiten. Het was erg belangrijk hoe veel tijd er tussen de spuiten zat om de antibiotica goed zijn werk te laten doen in het lichaam. Zelf heb ik een staatje bijgehouden van de temperatuur, 2 maal daags. Gelijdelijk aan is de zwelling en de koorts afgenomen en kon hij ook weer een stukje lopen.
Na die 18 dagen ben ik langzaam aan begonnen met de revalidatie van Lois. De borstspier was erg hard en stug en dat moest weer los worden. Ik heb toen een hele instructie gekregen van de oefeningen die ik hem moest laten doen en de tijdsplanning die ik daarbij in acht moest nemen. Gelukkig is alles weer helemaal goed gekomen maar ik ben er wel een maand of 4 tot 5 mee zoet geweest voordat ik Lois weer op zijn oude niveau had. Ik heb toen wel besproken of het geen optie zou zijn de ontsteking los te snijden maar dat is afgeraden omdat een dergelijke ontsteking niet heel exact te localiseren is.

Ik heb in die tijd heel veel mensen gesproken die ooit eens zo iets met hun paard hebben meegemaakt. En ik heeb heel wat zielige verhalen gehoord van paarden die op het randje hebben gebalanceerd na een enting. Gelukkig is het bij al die paarden weer goed gekomen, zonder operatie. Ik hoop dat dit een geruststelling voor je is.

Heel veel sterkte met je patientje!

Djeda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:32

Een aantal jaren geleden hebben wij dat bij ons op stal ook meegemaakt. 10 paarden (waaronder die van mij) kregen na het inspuiten van een bepaald merk entvloeistof enorme abcessen.
Als je meer informatie wil weten mag je me Pben.

Groetjes Djeda

MightyMike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 12:48

Bedankt allemaal voor jullie reacties tot nu toe!

Jippie, nam bij jou na je weer bent gaan rijden de spier wel iets af in grootte? Ik ben nu weer twee weken aan het rijden, tot gisteren, en eigenlijk liep hij al die tijd prima. Zijn spier is alleen in al die tijd absoluut niet kleiner geworden en sinds gister dus zelfs weer groter geworden. Vandaar dat hij vanmiddag naar de kliniek gaat.

Ik ben zelf erg bang voor een operatie en de daarbij behorende revalidatie. Mijn arts heeft echter geen oefeningen meegegeven. Ik zal zo door je topic bladeren, ben misschien te snel met deze reactie, maar welke oefeningen moest je doen?

Ook is de arts bij mij wel 1 keer per dag geweest om antibiotica te spuiten, maar dit niet op gezette tijden. Inmiddels zijn we al 4 weken verder en zijn borst is echt opgezet en groot, de deken kan nog net dicht....

MightyMike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 12:53

Jippie, hoe zat het met jouw rekening? Waren de kosten volledig voor jou? Ik heb Mike wel uitgebreid verzekerd, maar voor zover ik in de polis lees, maakt dit geen aanspraak op vergoeding. Heb je nog iets kunnen verhalen bij de leverancier van het medicijn misschien of de dierenarts, ik ben er bang voor, maar toch benieuwd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:25

De spier is langzaam aan weer teruggekomen in zijn oorspronkelijke vorm. Hij voelde alleen nog erg lang heel stug en hard.
Mijn DA vertelde dat er altijd een kans is dat de infectie weer de kop op steekt. Daarom moest ik het werk heel langzaam opbouwen. Bij overvragen zou je de spier te veel prikkelen waardoor de infectie weer op kan spelen.
De oefeningen die ik heb meegekregen waren vooral stretch oefeningen die een fysio ook meegeeft. Je kunt ook een fysio vragen je paard een keer te behandelen.

Tja de rekening was behoorlijk hoog. Het had geen zin de leverancier van de entstof aansprakelijk te stellen. Mijn paard was al 7 keer eerder met hetzelfde merk entstof gespoten. Ik heb me laten vertellen dat enten fout kan gaan wanneer de DA niet in de spier maar in de peesplaat spuit of wanneer er te bruut wordt gespoten en er een stukje bot wordt geraakt. Ook kan het zijn dat er een bacterie op de huid met de naald mee naar binnen komt. iig is het risico altijd voor de eigenaar omdat je nooit hard kunt maken waar de schuld precies ligt en er is altijd nog zo iets als gewoon vette pech, hoe banketstaaf dat ook is.
De anti stof waar die 18 dagen mee geent is, was echt vreselijk duur spul. Ik heb alleen de medicijnen betaald [inkoopsprijs] consulten en nazorg was voor rekening van de DA. Toch heeft dat alles me een €300,- gekost en daarvan heeft de DA nog een stuk van de kosten afgedaan.
Van verzekeringen kan ik je niets vertellen. Daar heb ik zulke slechte ervaringen mee dat ik er voor heb gekozen alles zelf te dragen waarbij ik ook altijd 100% baas blijf over de regie. De anti stof was ook in goedkopere varianten verkrijgbaar maar daar heb ik bewust niet voor gekozen.

Sterkte er mee!!

MightyMike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 13:32

300,00 valt me eerlijk gezegd wel mee. Helaas zit er voor mij dan ook nog de kosten van de kliniek bij en in het ergste geval dan de operatie. We zien het wel. Pech is het idd zeker. Als hij er maar weer boven op komt!

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:05

Wat erg zeg. Weet je ook welke entvloeistof het, want ik moet morgen naar de DA voor een enting. Wil je hem juist beschermen voor ziektes.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:56

sterkte zeg met je paard!

om deze ellende te voorkomen spuit mijn DA nooit meer in de borst,altijd in de hals!

op mijn vorige stal kreeg een paard ook na een enting een enorme vochtbult.
deze is open gesneden[was zo groot als een voetbal met een druppelvorm] en er kwam allemaal rood en bruine drap uit.
was dus een flinke ontsteking.

paard was wel opgelucht toen de zwelling weg was,de druk was verdwenen dat luchte haar echt op.

het heeft ook wel een tijdje geduurt voordat het helemaal over was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:43

mirgino schreef:
om deze ellende te voorkomen spuit mijn DA nooit meer in de borst,altijd in de hals!

Ik ken iemand wiens paard ook een reactie kreeg door enting in de hals. Dat paard heeft dagen niet kunnen eten en moest met de hand gevoerd worden. Gelukkig is het bij dat paard ook helemaal 100% goed gekomen.
De borstspier is vrij los weefsel. In de hals is het weefsel veel strakker. Als het bij een dressuurpaard enstige schade achter zou laten in de hals dan is zijn carriere voorbij. Het blijft een akelig verhaal. Het enige dat je kunt doen is alles goed in de gaten houden.

MightyMike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 22:51

MaiNat, het kan bij iedere entstof gebeuren, helaas een risico van het enten. Een geruststelling, in geheel Duitsland zouden er het afgelopen jaar 40 meldingen zijn gemaakt van dit soort gevallen en meestal zakt de ontsteking snel af, Mike had helaas iets meer pech.

Mirgino, het is mij juist verteld dat men liever in de borst spuit voor het geval je juist zo'n reactie krijgt. Daar valt het te draineren. Zoals Jippie zegt is het weefsel in de hals strakker en de schade zou daar veel erger kunnen zijn.

Mike heeft vandaag een tweede echo gehad en is de dierenarts gaan prikken om te kijken of hij misschien zo vocht kon onttrekken en geheel tegen de verwachtingen in, was er toch nog een vochtzak te vinden en is een operatie eerst van de baan! Hij is opengesneden en het vocht loopt nu via drainage weg. Een enorme opluchting voor mij! Hij voelt zich er tot nu toe prima bij, krijgt ook weer antibiotica. Waarschijnlijk mag hij dinsdag weer mee naar huis. Ik begin weer een beetje vertrouwen te krijgen...

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:57

zo zie je maar weer dat meningen van DA erg verschillend zijn!

ik had aan hem gevraagt waarom hij het niet in de borst deed,hij vertelde dat ze dat vroeger altijd deden en dat het de laatste jaren in de hals gedaan wordt.
zal het nog eens vragen aan hem.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:02

Het moet niet uitmaken waar je ent. Ik ent altijd zelf in de borst (spuit bijna alles in de borstspier) het gaat erom hoe je ent. De meest DA-en doen het gewoon te makkelijk. Als er iets gaat onsteken, dan is dit vaak iets wat van buiten af met het spuiten mee komt, een vuiltje, een haar enz. Als ik spuit, is het eerst scheren, dan ontsmetten en dan pas spuiten....

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:48

Wat een pech zeg!
Ik heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee, maar e kan kingmarco een PB-tje sturen. Als ik het goed heb, heeft zij met haar paard ook eens zoiets dergelijks gehad.

Sterkte met het herstel.