Spierbevangen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Unexpected_

Spierbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 19:55

Hee.

Mijn Welsh pony is ongeveer 3 maanden geleden spierbevangen geraakt. Een maand later, nadat hij het had gekregen en we er achter kwamen dat echt iets mis was, is de veearts 3x geweest. Hij heeft die 3x aan beide kanten van zijn nek een injectie gehad en ik heb Neutradex (spierontspanner o.d) gekregen, waarvan ik hem 2 eetlepels (tegelijk) moet geven.
Het ergste zit in zijn rug. Er zat daar een hele ontsteking. Als je op zijn rug duwde, en er met je vingers overheen ging, kromp hij helemaal in. Hij raakte nog net de grond niet met zijn buik. Van de veearts moest ik hem stalrust geven, en 2x op de dag een kwartier stappen, en dat opbouwen. Ik ben gegaan tot de 35 minuten, 2x op de dag. Daarna heeft hij af en toe een half uurtje in de paddock gestaan. Eerst alleen, maar omdat hij niet alleen kan staan, later ook met andere pony's. Ik ben hem sinds Maandag (05/12/2005) aan het longeren, en dat dan een kwartier lang. Ik laat hem zijn eigen gang gaan, zodat ik kan zien tot hoe ver hij gaat. Wat hem pijn doet. Maar hij gaat gewoon uit zich zelf galopperen en gek doen. Ik heb er op aan raden van mijn vader en een vrouw dat haar hele leven al in de paarden zit, en een pensionstal heeft, op gaan zitten. 10 Minuten, en alleen gestapt. Ik voelde dat zijn rug niet stijf was, en zijn oren bleven naar voren. Ik merkte niet dat hij pijn had.

De veearts heeft gezegd dat ik moest gaan beginnen met rustig aan longeren als het stappen goed ging en minder stijf werd.

Ik wil het weer gaan opbouwen. Wat denken jullie, zal ik nog langer moeten longeren? Kan ik er om de dag er 10 minuten op? Wat zouden jullie doen?? Weten jullie misschien wat ik het beste kan doen, een soort schema??

Alvast bedankt.

[x] Michelle.

nitouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:01

Spierbevangen en dan zijn rug wegdrukken als je eroverheen drukt.
Dit lijkt me meer iets op rugproblemen lijken. Zeg maar als ik het mis heb hoor!

Ik denk dat het misschien beter is om nog even door te gaan met longeren, breid het nog een week uit en ga dan langzaam rustig aan met rijden. Bij het begin misschien nog even longeren en dan nog een paar rondjes rijden.
Met longeren is het misschien ook goed om tempowisselingen en overgangen te rijden.
Succes ermee...

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:10

Mijn fjord is ook spierbevangen geweest. Ik ben er toen ze weer soepel voelde weer opgegaan en het stappen uitgebouwd tot een uur en daarna met kleine stukjes draf uitgebouwd en uiteindelijk de gallop.

Ik heb een heel trainingsschema bijgehouden van hoe ik het gedaan heb. :

Week 1:Maandag 30/5 tot en met zondag 5/6 : 15 min aan de hand stappen
Week 2:Maandag 6/6 tot en met zondag 12/6: uit bouwen tot 35 min. Voor het eerst er op
Week 3:Maandag 13/6 tot en met zondag 20/6: totaal 45 min stappen
Week 4:Maandag 21/6 tot en met zondag 27/6: totaal 1 uur stappen en beginnen met kleine stukjes draf er tussen
Week 5:Maandag 28/6 tot en met zondag 3 juli: kleine stukjes draf en 1 1/4 uur stappen
Week 6:Maandag 4/7 tot en met zondag 10 juli: zit nu op ongeveer 1 1/2 uur stappen en mag het draven gaan uitbreiden tot 5 min
Week 7:Maandag 11 juli tot en met zondag 18 juli: draven tot 10 min uitbreiden
Week 8:Maandag 19 juli tot en met zondag 25 juli : gallop en verder uitbouwen.
Week 9:Maandag 26 juli tot en met zondag 31 juli: uitbouwen tot 5 min draven achtereen
Week 10:Maandag 1 augustus tot en met 6 augustus: uitbouwen tot 10 min achtereen

Ik hoop datg je hier iets aan hebt.

nitouche: spierbevangen zit em vooral in de rug en de broekspieren. Het is een totale verkramping die door allerlei factoren kunnen ontstaan.

persoonlijk heb ik heel lang gewacht met longeren, want dit is vrij zwaar voor de spieren. Ik heb eerst veel rechte stukken gelo9pen en toen dat helemaaal goed ging ben ik pas voorzichtig gaan longeren.
Ook moet je oppassen dat je paard niet gek gaat doen aan de lijn waardoor ie weer spierbevangen kan worden.

En zorg voortaan voor een goede warming up en cooling down. Dat betekent echt een kwartier instappen en een kwartier uitstappen. Oook voor dat je hem aan de longe zet dus.

veel succes en het gaat je lukken

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:20

Hoe weet je of je paard spierbevangen is?
Mijn paard heeft al heel lang last van zijn rug, het is op sommige plekken zelfs warm en dik.
De veearts kon niet echt zeggen wat het was en adviseerde 2 maanden rust (zo kan ik ook wel veearts worden...) hij staat nu al 1.5 maand op rust en er is niet echt verbetering te zien, hij gaat overdag ook gewoon naar buiten met de andere paarden, ik hoefde hem geen stalrust te geven.

Als mijn paard spierbevangen zou zijn had de veearts dat dan zeker gezien of valt dat nog te betwijfelen?

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:23

bij spierbevangenheid kan je het alleen maar zeker weten als je bloed laat trekken.

wat mijn ervaringen zijn met spierbevangenheid is dat de spieren juist heel koud en kei en dan echt kei hard zijn. Warm en dik zijn ze volgens mij niet bij spierbevangenheid, maar zeker weten doe ik het niet.

dus arrabel als je het zeker wil weten dan moet je bloed laten prikken. Heb je soms dezelfde dag al uitsluitsel

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:27

bedankt voor de tip!

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:11

graag gedaan

mirellakuijl

Re: Spierbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:19

Mijn pony had tijdens haar blessure aan de pees ook last van spierbevangenheid. Na haar revalidatie kreeg ze last van hele harde spieren, nu heb ik haar laten masseren en na iedere behandeling begon ze gigantisch te zweten. Nu 3 behandelingen verder is het minder en haar spieren zijn weer helemaal zacht en ontspannen.
Het zweten betekende dat ze de afvalstoffen die de spieren vast hielden af heeft gegeven.
Ik ben heel erg te vreden, mijn pony is nu na 10 min. voorwaards en eerder deed ik daar minimaal een half uur over. Ze loopt losser en makkelijker en oogt minder moe en pijnlijk.

_Unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:20

@ Mjet, bedankt voor het schema, ik heb hetzelfde gedaan, en ben nu bij de 45 minuten stappen! Alleen ik doe nu wel met 1 rondje draf erbij, want ik longeer nu ook, tenminste.. Ik laat hem zijn gang gaan, dan kijk ik tot hoe ver hij gaat, en hij bokt gewoon, en gaat uit zich zelf galloperen, dus ik dacht dat ik nu wel een stukje draf er tussen kan doen.

Ik ben wel heel erg bang dat het weer terug komt.. Ik ben eigenlijk ook te groot voor mijn pony, en ben stiekem op zoek naar een nieuwe eigenaar met pijn in mijn hart.. Ik ben 1.67, weeg 58 kg. Mijn pony is 1.37 en heeft een ranke bouw, is niet te dik, maar ook niet dun
Zou ik er nog zonder problemen op kunnen? Of moet ik toch een beetje oppassen?

Verder bedankt voor jullie reacties!

@ Arrabel, ik liet de veearts komen, maar die heeft geen bloed geprikt. Hij zag meteen dat het spierbevangen was. Zitten zijn spieren vast? Ik mocht mijn paard in de eerste maand absoluut niet buiten zetten, ik moest elke dag 2x een kwartier stappen, na die maand mocht ik het opbouwen naar 20/25 minuten. Hij mocht alleen heeel droog en oud hooi, en mocht geen biks/ander voer meer. Hij mocht alleen 's ochtends een halve kilo broodsnippers (met 2 eetlepels medicijnen; Neutradex) en 's avonds hetzelfde. Na het stappen mocht ie wel een beloning, dat was dan gewoon een heel klein handje biks/muesli.
Misschien kan jij dat ook een tijdje proberen? Maar dan zonder die medicijnen
Ik hoop dat het beter wordt met je paard! Ik weet hoe vervelend het is

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:44

he fijn om te horen dat het goed met hem gaat en dat je iets aan mijn schema hebt gehad.

wbt te groot en te zwaar voor je pony,.. zou ik me echt geen zorgen over maken hoor. Ik rij op mijn fjord van 144 en ben zelf 173 en 68 kg.
En het gaat hardstikke goed.

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 17:14

Okee! Maar krijg je dan niet vaak reacties dat je te groot bent? Daar wordt ik zooo zat van, en kan er niet tegen

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:18

als ze spierbevangen zijn hebben ze ook bruinachtige urine.. mijn paard is ook een keer spierbevangen geweest, maar die kon helemaal niet meer lopen. hij moest eerst 3 dagen op stal en daarna 5 minuutjes stappen en dat langzaam uitbouwen

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 17:23

Heb nooit gemerkt dat hij bruinachtige urine had! Hoe komt het dan dat ze bruine urine krijgen ?

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:42

weet het niet zeker maar denk dat dat een overdosis (zeg maar) van afvalstoffen is...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:44

Je weet alleen maar zeker dat het over is na een bloedonderzoek!
Bepaalde waardes in het bloed moeten in orde zijn, anders herstellen de spieren niet meer en beschadig je alleen maar meer.

Natuurlijk kun je zonder bloed afnemen direct zien dat een paard spierbevangenis maar je kunt niet van buiten zien dat het dier weer helemaal ok is, ook al loopt hij/zij goed.

Bloed prikken is de enige zekerheid !!
Ga je met een eigen schema aan de gang, hoe rustig ook, terwijl het bloed nog niet ok is dan bescahdig je de boel weer!!

nature

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:44

Hallo

Het is trouwens altijd zinvol om een paard of ponij twee keer per jaar te reinigen met name in voorjaar en in het najaar dit is om dat
het dier altijd lichaams vreemde stoffen binnen krijgt en die krijgt hij
zelf niet weg waardoor er meer gevaar ontstaat voor diverse klachten zoals traag worden,ziek worden etc.
Gr. nature

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:43

Just_Miiesjj schreef:
Okee! Maar krijg je dan niet vaak reacties dat je te groot bent? Daar wordt ik zooo zat van, en kan er niet tegen

Nog nooit te horen gekregen.