aandraven en dan hoesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pilou

aandraven en dan hoesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 19:28

waarom gaan paarden eigenlijk vaak bij het aandraven hoesten, in stap hoor je dan niets en zodra men gaat aandraven hoor je een paar flinke kuchen en daarna proesten. Dan zeggen ze, als hij gaat proesten na het hoesten is het niet erg, maar klopt dat altijd.

Dat vroeg ik me gewoon zo af eigenlijk Of moet je voor dit soort dingen toch een dierenarts laten komen/luisteren? Niet dat wij het hebben, maar mensen blijven toch vaak doorrijden met dit soort ''vage klachten'' en zodra je paard blijft lopen en niet snel moe etc wordt, is er misschien ook niet zoveel aan de hand. Ik bedoel sommigen mensen kunnen ook niet zo goed tegen vochtige lucht maar zijn ook weer niet ernstig ziek. Het is gewoon een algemene vraag

Qeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:40

Één dagje een hoestje lijkt me geen ramp. Maar na een langere periode toch maar dierenarts erbij zou ik denken. En proesten na het hoesten is volgens mij maar een verzinsel!

mirgino

Re: aandraven en dan hoesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 08:46

jaren geleden had ik een oude [74jr] dierenarts en hij zei;

het is goed dat een paard even hoest voordat het gaat werken ,dan komt het stof los wat in de stal ingeademd is

als het alleen in het begin een paar x is ,is dat niet erg!

en het briesen erna zou een teken van ontspanning zijn of in ieder geval dat hij zich lekkerder voelt erna!

ik had toen een paard wat dat deed,en het kan best waar geweest zijn ,paard is nooit ziek geweest en stof was er zat op stal.

ik snuit ook mijn neus als ik opgestrooit heb,nou ik kan je zeggen dat daar bagger uitkomt

Rainta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:15

ik sluit mij hierbij aan. Mijn tinker doet dit ook en DA zegt precies hetzelfde...

vluggejip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:45

mijn paard hoestte ook altijd bij het aandraven, nu staat ze op zaagsel en krijgt ze voordroog en ik hoor ze nooit meer.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:50

In feite is het wel logisch: op het moment van aandraven gaat het paard dieper en sneller ademhalen.
Die luchtwegen komen op gang en eventuele vuiligheid kan er dan uit gehoest worden.
Het kan ook zo zijn dat de keel enigzins geirriteerd is en op het moment van nageven/rondmaken gaat die keel dus opspelen.

EeCee

Re: aandraven en dan hoesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:53

Ik wou dat je als mens ook zo lekker kon briessen!

Met het frisse weer krijg ik ook na wat minuten rijden een giga loopneus!!
Ook mijn merrie loopt het eerste kwartiertje te proesten, briessen, knorren en soms zelfs een koffiezetapparaat te imiteren! Inderdaad, gewoon een goed teken...

Tenzij het klinkt als een brul die vanuit de hoeven lijkt te komen...