Wat te doen tegen openschuren van de benen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Wat te doen tegen openschuren van de benen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 16:05

Hai!
Fleur (trekpaard) heeft mok in de genen zitten. Dit zorgt al voor heel wat gekrauw van dr, zeker in de winter. In de zomer gaat het wel; dan gaan we wat vaker naar strand, staat ze 24/7 buiten en komt er dus lekker lucht bij de wondjes.
Nu staat ze echter weer op stal en heeft ze op dr achterbenen wonden van wel een paar cn doorsnee! Mevrouw is nog té lenig en neemt dr been zo in de mond als ze ligt en dan maar bijten er in! Ook met dr ijzers loopt ze flink te stampen en alles steeds weer open te halen. De DA zei, dat het vooornamelijk door de houtmijt komt. Die vinden die lange haren wel lekker aan dat been en gaan lekker lopen irriteren op dr huid.
Ik ga nog regelmatig naar strand, spoel dr benen ook meerdere malen per week af en ze staat zoveel mogelijk buiten, maar het wordt niet minder. Ik ga nu haar benen maar helemaal kaal scheren, om zoveel mogelijk lucht bij die benen te kunnen laten komen.
Hebben jullie misschien nog andere tips om het jeuken te voorkomen?
Ik heb het gros van het mok-topic al gelezen en veel van die dingen hebben we ook al geprobeerd (na het scheren weer een nieuw iets van de DA), maar dat is allemaal tegen mok. Wie weet er iets tegen houtmijt???

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:54

Klinkt misschien gek maar afgelopen/afgewerkte motorolie schijnt te helpen. Die van mij had het vorig jaar ook heel erg, elke dag met een kwastje erop en na een tijdje vielen de korsten er af zonder dat de huid direct weer opensprong. Het smaakt daarnaast ook niet lekker, dus zal je paard zijn been niet meer afkluiven.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:30

Afgewerkte olie zou ik echt niet doen, dat is giftig en komt bij wondjes in de bloedbaan!
Trekpaarden hebben vaak last van een soort mijt (geen houtmijt) die in de sokken gaan zitten. Daartegen helpt idd scheren, schoonhouden en medicijnen.

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:41

Kyona heeft hier een goed punt, paarden met veel behang (waaronder trekpaarden) hebben vaak een mijtinfectie (chorioptes). Bij de DA is een middel te krijgen (neocidol, sebacil) waarmee je de benen kunt wassen en dan zou het weg moeten gaan.

Afgewerkte olie hoort niet op paardenbenen vind ik.