Na het rijden loopneus. Endoscopie???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Na het rijden loopneus. Endoscopie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 13:00

Mijn paard heeft in het voorjaar een koutje gehad en toen is de DA geweest. Naar zijn longen geluistert en naar zijn keel gekeken of er niks dik was. Longen waren schoon dus 2 weken rust gegeven en toen was het over.

Nu heeft hij echter al een tijdje een snotneus na het rijden. Hij hoest niet maar na het rijden loopt er vaak uit 1 neusgat snot.

Nu wil ik weer de veearts laten komen maar die wil meteen een endoscopie maken voor een paar honder euro.

Zou ik dit ergens laten doen of andere DA laten komen.

Ik woon in Aartswoud. 20 km van hoorn en 20km van Alkmaar.

Karin_deB

Re: Na het rijden loopneus. Endoscopie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:34

simongek schreef:
Mijn paard heeft in het voorjaar een koutje gehad en toen is de DA geweest. Naar zijn longen geluistert en naar zijn keel gekeken of er niks dik was. Longen waren schoon dus 2 weken rust gegeven en toen was het over.

Nu heeft hij echter al een tijdje een snotneus na het rijden. Hij hoest niet maar na het rijden loopt er vaak uit 1 neusgat snot.

Nu wil ik weer de veearts laten komen maar die wil meteen een endoscopie maken voor een paar honder euro.

Zou ik dit ergens laten doen of andere DA laten komen.

Ik woon in Aartswoud. 20 km van hoorn en 20km van Alkmaar.

paar honderd euro, jesus dat is wel heel veel.
Ik hoorde van iemand dat zoiets maar 20-25 euro kost. Zoveel verschil zou er toch niet inzitten

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:11

Vraag me even af wat voor kleur eruit komt?
Als het doorzichtig is zou ik me er niet druk om maken hoor
En als er dan zelfs gekleurd snot eruit kom,lijkt mij dat het van de slokdarm of de longen komt

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:19

Als het gewoon waterig is en niet groen, dan is er niks aan de hand, heb ik zelf op dit moment ook met dit natte neuzenweer !

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:20

een endoscopie is geen honderden euro's, volgensmij was het bij mijn pony rond de 70 euro.
Mijn haf heeft hetzelfde gehad als jouw paard, ze hoestte niet, maar had na het rijden wel altijd een snotneus (wit gekleurd). na een aantal maanden ben ik naar de kliniek gegaan en hebben ze een scopie gedaan, daar bleek wel degelijk sprake van een chronische bronchitis. Ze heeft antibiotica en ventipulmin gekregen waar ze erg van is opgeknapt, sindsdien heeft ze geen snotneuzen meer.. waarschijnlijk zijn we er snel genoeg bij geweest om het echt chronisch te laten worden.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:38

Er is een verschil tussen een gastroscopie en een endoscopie. Een gastroscopie is een endoscopie in de maag en hoeft niet steriel te gebeuren. Een endoscopie in de longen is een bronchoscopie en moet dus steriel gebeuren. Dit is dus duurder. Maar enkele honderden euro's lijkt me wel heel veel...
Ireentjuh, was er bij uw paard dan niets te horen met stethoscoop? Een chronische bronchitis geeft toch gereutel?

Na een inspanning wat snot de laatste tijd? Lijkt me eerder normaal? Vooral als ze in een stal staan en dan buiten komen. Zou toch een second opinion vragen. Misschien even afwachten?

simongek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 23:10

Ik heb even mijn instructeur gebeld en die zegt even afwachten.

Hij gaat daar over 1 week in pension en dan zouden we even overleggen .

Als hij zegt DA dan gaan we heen.

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:38

kris_ schreef:
Er is een verschil tussen een gastroscopie en een endoscopie. Een gastroscopie is een endoscopie in de maag en hoeft niet steriel te gebeuren. Een endoscopie in de longen is een bronchoscopie en moet dus steriel gebeuren. Dit is dus duurder. Maar enkele honderden euro's lijkt me wel heel veel...
Ireentjuh, was er bij uw paard dan niets te horen met stethoscoop? Een chronische bronchitis geeft toch gereutel?

Een brochoscopie gebeurt ook echt niet steriel hoor..... Denk je dat de lucht die je paard inademt steriel is? Ze stoppen gewoon een slang via zijn neus in zijn luchtpijp en dan kun je die zien en de keel. Bij een chronische bronchitis kun je dan soms een spoortje pus in de luchtpijp zien en een geirriteerd slijmvlies, je hoeft aan de longen niet perse wat te horen....

brandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:40

Meestal doen ze dan ook meteen een balspoeling. Ze brengen wat zoutoplossing in de longen en zuigen dat er weer uit om wat er dan bijzit vanuit de longen op kweek te kunnen zetten. Ik was 250 euro kwijt voor een bronchoscopie met balspoeling.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:54

Nee, bij mijn pony was er aan haar longen niks te horen. (veearts twijfelde wel een beetje, omdat ze op dat moment nogal een speklaag had dus iets moeilijker te luisteren was).
de scopie ging ook niet steriel, gewoon een slang door de neus met een camera'tje erin. Mijn pony vond het niet erg vervelend volgensmij. Er was te zien dat er meer slijm in haar longen zat dan normaal, en dat de "splitsing" tussen de twee bronchieen verdikt was.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:59

Hee Ireentjuh, wat een mooie profile heb jij!
Ik vroeg me ook al af hoe je iets steriel kunt doen als je begint met het opschuiven van een slang via het neusgat. In dat neusgat zit toch stof en prut uit de omgeving? Maar mijn vraag is al hierboven beantwoord, waarvoor dank.
Wat is een bal-spoeling? Ik neem aan dat daar niet een bal alsin rond voorwerp mee wordt bedoeld?

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:27

brandus schreef:
Meestal doen ze dan ook meteen een balspoeling. Ze brengen wat zoutoplossing in de longen en zuigen dat er weer uit om wat er dan bijzit vanuit de longen op kweek te kunnen zetten. Ik was 250 euro kwijt voor een bronchoscopie met balspoeling.

Steriel was misschien iets verkeerd uitgedrukt. De sterilisatie van de materialen voor bronchoscopie gebeurt meestal in een hogere graad (II of III) dan bij een gastroscopie omdat de kans dat geïnduceerde bacteriën op de scoop een infectie veroorzaken groter is in de longen dan in de maag. De maag is immers een ongunstig biotoop voor bacteriën vanwege de extreme zuurtegraad. Toch vindt ik het vreemd dat een gastroscopie 25 euro kost en een bronchoscopie 200 euro...