Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
simongek schreef:Mijn paard heeft in het voorjaar een koutje gehad en toen is de DA geweest. Naar zijn longen geluistert en naar zijn keel gekeken of er niks dik was. Longen waren schoon dus 2 weken rust gegeven en toen was het over.
Nu heeft hij echter al een tijdje een snotneus na het rijden. Hij hoest niet maar na het rijden loopt er vaak uit 1 neusgat snot.
Nu wil ik weer de veearts laten komen maar die wil meteen een endoscopie maken voor een paar honder euro.
Zou ik dit ergens laten doen of andere DA laten komen.
Ik woon in Aartswoud. 20 km van hoorn en 20km van Alkmaar.
! kris_ schreef:Er is een verschil tussen een gastroscopie en een endoscopie. Een gastroscopie is een endoscopie in de maag en hoeft niet steriel te gebeuren. Een endoscopie in de longen is een bronchoscopie en moet dus steriel gebeuren. Dit is dus duurder. Maar enkele honderden euro's lijkt me wel heel veel...
Ireentjuh, was er bij uw paard dan niets te horen met stethoscoop? Een chronische bronchitis geeft toch gereutel?
brandus schreef:Meestal doen ze dan ook meteen een balspoeling. Ze brengen wat zoutoplossing in de longen en zuigen dat er weer uit om wat er dan bijzit vanuit de longen op kweek te kunnen zetten. Ik was 250 euro kwijt voor een bronchoscopie met balspoeling.