Fruitmix? Hoeveel keer geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aeris

Fruitmix? Hoeveel keer geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 07:09

Hey,

Zaterdag heb ik mn merrie een mix gegeven van 5 wortels, een halve appel en een peer. Ze leek dit wel erg graag te lusten.
Nu is mn vraag, mag ik dit regelmatig geven? Of is het niet zo goed voor het paard?
Momenteel krijgt ze 4x per week een halve kilo worteltjes bij haar gewone voeding.

Groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:11

Wortels kun je in principe onbeperkt geven, zijn supergezond met een hoog caroteengehalte (vitamine A). Wel kun je er beter niet teveel bij de brokken geven, omdat dit een laxerend effect kan hebben en de brokken niet goed verteerd worden en het paard dus bijna geen voedingsstoffen opneemt. En een halve appel en een peer iedere dag is prima, beter dan een klontje!

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 06:58

Bedankt voor de tip
De wortels geef ik meestal als beloning na het werken. Soms krijgt ze pas een halve dag later haar korrels, soms een uurtje nadien al. Hangt ervan af wanneer ik ze kunnen werken heb. Maar ik zal er alleszins op letten om er toch wat tijd tussen te kunnen laten.

Groetjes!

Ps: Ik geef zelf de brokken niet, dat doen de pensionhouders.

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:11

Wortels kun je idd (meetsal) onbeperkt geven.
Ze mogen gemiddeld max 2 appels op een dag, meer niet omdat het dan kan gaan gisten in de buik.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:45

hmm..bij ons worden de appels redelijk vaak gevoerd. ook mijn eigen paard krijgt meestal wel 4 appels op een dag. ik doe dit eigenlijk al jaren...heb er nooit last mee gehad...andere paarden op stal ook niet.

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:42

Ik zeg ook kán gaan gisten.
Misschien altijd mazzel gehad...

mikolaiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:45

hmm volgens mij kan je zo`n fruitmix elke dag geven..
dan nog even een vraag van mij..wie weet een gezonde lekkernij voor een paard met veel vitamine E?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:02

zweetvos schreef:
Ik zeg ook kán gaan gisten.
Misschien altijd mazzel gehad...

blijkbaar

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:06

Tommie krijgt van mij elke dag fruit. Van muesli of slobber wordt hij dik en fruit is een goede vervanger!
Hij krijgt een paar hele flinke wortels, 2 appels en meestal ook 2 mandarijnen. Soms een peer of banaan, maar die vindt hij iets minder lekker.
Wortels haal ik in zo'n grote krat, dus dat is zeg maar het hoofdbestandsdeel. Dat vul ik aan met andere stukken fruit.

Ik heb hem er nooit over horen klagen, dus ik denk dat hij er wel blij mee is