Maagzweer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 15:01

Iemand ervaringen met een maagzweer bij een pony?
Heb al een beetje op internet aan het zoeken naar nuttige informatie.

Groetjes karin

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:49

weet je zeker dat ie een maagzweer heeft? zo ja gastrogarde en pronutrin werken hier heel goed tegen, de gastro garde is wel heel duur!!

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 18:03

shaneen schreef:
weet je zeker dat ie een maagzweer heeft? zo ja gastrogarde en pronutrin werken hier heel goed tegen, de gastro garde is wel heel duur!!

we weten het bijna zeker, maar we willen het ook nog laten checken door een VA.
Heb destraks een mailtje gestuurd naar een kliniek met wat vragen hoe dat in zn werk gaan om erachter te komen!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:57

De enige manier om het zeker te weten is een DA laten kijken. Een zweer kun je vaststellen. Pas na een juiste diagnose is juiste behandeling mogelijk.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 19:46

Anya schreef:
De enige manier om het zeker te weten is een DA laten kijken. Een zweer kun je vaststellen. Pas na een juiste diagnose is juiste behandeling mogelijk.

Juist! Daarom ben ik ook aan het rondkijken naar een nieuwe Da, omdat ik met die ik nu heb niet tevreden ben.

Holaso

Re: Maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:19

Wat zijn de symptomen? Mijn paard heeft een maagontsteking gehad.. heel simpel te verhelpen trouwens.

Nathalie02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:20

Een endoscopie kan gelijk uitwijzen of een paard een maagzweer heeft. Ik zou het eerst laten bekijken door een veearts voordat ik met spulletjes ging dokteren.

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:26

wij hebben vorig jaar een veulen gehad die na het spenen een maagzweer ontwikkelde. Het was een erg vervelend probleem en ze was er behoorlijk beroerd van. Ze at niet meer, speelde niet meer met haar vriendjes en lag voortdurend neer, het leek of ze een soort 'chronische koliek' had (als dat bestaat?): ze keek voortdurend naar haar buik en trok een lipje ed. De oorzaak was waarschijnlijk te veel veulenbrok , ze was heel mager dus voerden we haar redelijk bij, maar de va zei dat dat te zuur was voor zo'n beestje(??), ook de stress was een mogelijke factor (hoewel we het spenen altijd geleidelijk doen en ze leeftijdsgenootjes bij haar had) vooral omdat het al ngevoelig beestje was. Nu ja wij hoefden niet naar de kliniek maar de va gaf haar nbehandeling die duur was maar het was dan ook rap opgelost, maar je moet altijd opletten want ze blijven er naar het schijnt gevoelig aan (die van ons heeft gn last meer gehad sindsdien)

LiJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:19

Hoi

Mijn paard heeft ook een maagzweer gehad de enige manier om er achter te komen is mij verteld is door middel van endoscopie te doen bij het paard.
Daarna heb ik medicijnen gehad (niet de goedkoopste).
Mijn paard heeft er nog dik een jaar last van gehad maar hij was ook giga groot.
Wat ook helpt is je paard veel kleine porties te geven,op het land is het beste voor ze.
Belangrijkste is dat ze kijken hoe groot het is d.m.v endoscopie en dan kunnen ze daar de medicatie op aanpassen.

Groetjes Danielle

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:36

Mijn veulen van 2 maand had maag en darmzweer. Dit is met een endoscopie goed vast te stellen. Met gastrogard kan je de maagzweer intomen. Pronutrin werkt minder goed en is eerder een nabehandeling. Gastrogard is zeer duur en voor een groot paard bijna onbetaalbaar.... Mijn veulen haar maagzweer reageerde niet meer op de gastrogard, de zweer was te etterend en te groot en zat voornamelijk achter de maag in dunne darm. Daar heeft gastrogard weinig vat op. Ze heeft het niet gehaald. Als de zweer op een goed behandelbare plaats zit zou ik het wel opnieuw proberen moest ik ooit in dezelfde situatie komen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:41

Ik heb ervaringen met een holistische man en een maagzweer. Voor meer info PB maar.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 11-12-05 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LiJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:42

Hoi,

Mag ik vragen wat een holistische dierenarts is.
Ik heb er nog nooit van gehoord.

Groetjes Danielle

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:01

Ik bedoelde holistische man. Ik zag ff met m'n gedachten nog bij de vorige berichten hierboven. Tenmiste, ik denk niet dat hij zich dierenarts mag noemen.
Maar hier zijn wat links:

xxxx
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Laatst bijgewerkt door Anya op 12-12-05 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: links verwijderd. Mag wel via PB>

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 12:42

Vonnie84 schreef:
Ik heb ervaringen met een holistische man en een maagzweer. Voor meer info PB maar.

Bedankt maar zo'n iemand ken ik ook via een kennis.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 12:42

Bedankt voor alle reacties! ik heb een aantal van jullie gpbt met een paar vragen!

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:57

RaQuKA schreef:
Vonnie84 schreef:

Bedankt maar zo'n iemand ken ik ook via een kennis.

haha.. dat is dezelfde man

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:55

Er is ook een goedkoper middel dan de Gastrogard, zakjes met Zitac-poeder, alleen moet je die 3x per dag geven en niet 1x zoals de Gastrogard-spuit. Ik geef het non-stop aan 2 van onze wedstrijdpaarden (nouja, onze, ze zijn niet van mij hoor). Ook duur maar goedkoper dan om de haverklap de veearts voor koliek....

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:43

De Dierenkliniek in Wolvega heeft hier een onderzoek naar gedaan. Misschien kunnen zij je verder nog informatie geven?

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:47

Hoe gaat het intussen met de pony Karin?

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 20:16

kris_ schreef:
Hoe gaat het intussen met de pony Karin?

De DA is afgelopen woensdag langsgeweest, en heeft bloedgeprikt.
WAcht nu op de uitslag, zou hem vanavond krijgen maar ze moest plotseling weg, dat kan ik begrijpen maar ik maak me ontzettend zorgen.
We denken misschien een virus omdat meerdere paarde de symptonen hebben, maar mocht er niks uit komen dan laat ik ook nog onderzoeken voor een maagzweer.
Liever voor niks, dan dat het maar steeds erger wordt.

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:59

Het kan ook zijn dat meerdere paarden last hebben van een maagzweer toch?

Stress of slechte voeding, daar kan de hele stal last van hebben, niet?

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 21:24

ruitje schreef:
Het kan ook zijn dat meerdere paarden last hebben van een maagzweer toch?

Stress of slechte voeding, daar kan de hele stal last van hebben, niet?

ja kan inderdaad ook.
Dus als er niks uitkomt dan laat ik dat ook nog onderzoeken.

Voor zover ik weet ben ik tot nu toe de enigste die mn paard laat onderzoeken waarom hij zo slecht eet enzo..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:33

Als hij echt een maagzweer heeft, dan moet hij lekker de hele dag de wei op en dan kun je maagcompositum bestellen bij de paardendrogist. Dat werkt erg goed. Is hij toevallig ook aan het luchtzuigen? De meeste luchtzuigers doen dit nl omdat ze maag pijnhebben.
Je zegt dat hij slecht eet, is zijn gebit wel goed?

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 23:41

Kris25 schreef:
Als hij echt een maagzweer heeft, dan moet hij lekker de hele dag de wei op en dan kun je maagcompositum bestellen bij de paardendrogist. Dat werkt erg goed. Is hij toevallig ook aan het luchtzuigen? De meeste luchtzuigers doen dit nl omdat ze maag pijnhebben.
Je zegt dat hij slecht eet, is zijn gebit wel goed?

Nee hij luchtzuigt niet, en gebit is 3 weken geleden nog nagekeken, helemaal goed.
Gebit is namelijk 1 van de eerste dingen waaraan ik denk als hij niet eet, en dat laat ik dan altijd controleren.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:44

Dan heeft hij idd waarschijnlijk buik/maag pijn. Maagcompositum in combinatie met drainage compositum kunnen dan wonderen vor hem doen. Succes en geef hem maar een extra dikke knuffel!