Hoefbevangen, hoe erg is het en hoe lang kan het duren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Hoefbevangen, hoe erg is het en hoe lang kan het duren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 12:16

Helaas is mijn pony vorige week ernstig ten val gekomen, waardoor ze een een paar weken boxrust heeft.
Doordat ze toch te veel kuil gekregen heeft, is ze hoefbevangen geraakt.
Je kan je voorstellen, dit beestje heeft echt erg veel pijn.
En 2 zwaar gekneusde knieeen van de val, en dit erbij.

Foto's hebben het uitgewezen.
Luna mocht mee naar huis (gelukkig), en moet overdag in een zeiknatte stal met kokosbodem staan.
En 's avonds in haar stro stal.
Verder heeft ze pijnstilling gehad, 2 verschillende, antibiotica (voor dr knieeen), en droog oud hooi.

Volgens de veearts zijn we er wel op tijd bij, en zou het hoefbeen iets of wat gekanteld zijn, waardoor de bevangenheid altijd te zien zou zijn op foto's bv bij keuringen. Verder moet ze een week van stal ruilen, natte bodem. Morgen zou ze weer een beetje goed moeten kunnen lopen, maar ik ben bang dat ik morgen weeeeeer in de kliniek sta...

Wie heeft er ervaring met hoefbevangen paarden, hoeveel schade kan dit aanrichten en hoe lang kan dit duren?

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:38

Alvast veel sterkte met je paardje. Moeilijke situatie, en het is niet fijn om hem zo te zien staan.

Een hoefbevangen paard kan naar mijn mening beter buiten lopen, maar ik snap dat dat in jou geval niet kan vanwege die andere blessure.

Ik heb vroeger een pony gehad die ook hoefbevangen werd. Dat hebben we opgelost door hem dag en nacht in de wei te laten, en minder voeren.

Na een week werd het lopen beter, en uiteindelijk zag het er normaal uit. En dan krijg je na een poos dat er ringen op de hoeven komen. Dat groeit er wel weer uit, maar duurt ong. 1-1,5 jaar. Bij ons is het helemaal goed gekomen.

Ik denk dat de mate van herstel ook veel te maken heeft met de kanteling van het hoefbeen. Neem contact op met je hoefsmid. Die kan het paard zo bekappen dat hij fijner kan lopen. Misschien is speciaal hoefbeslag ook wel nodig voor je paard.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 12:47

Dank je scum.. ja dat ben ik er vergeten bij te zetten, ze hebben nu haar ijzers eraf gehaald in de kliniek, voor de druk. Als ze weer kan lopen krijgt ze inderdaad speciaal beslag met een zooltje.
We waren wel in een vroeg stadium van ondekken, dus ik hoop dat de ringen op de hoeven straks meevallen.
Ik hoop dat het allemaal snel voorbij is voor haar.. ze heeft inderdaad boxrust door haar zwaar geblesseerde knieen.

Cookies

Re: Hoefbevangen, hoe erg is het en hoe lang kan het duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:55

Wat erg voor je paard. Hoe ernstig is het? Kan hij nog lopen of is dat erg moeilijk. Mijn pony is begin september hoefbevangen geraakt. Ik heb toen Metacam van de DA gekregen. Dat heb ik een week gegeven maar ik had niet het idee dat dat nou echt hielp. Daarna moest ik hem Ascal 600 geven. 3 zakjes per dag. Dat hielp wel heel erg goed en binnen no time was het stukken beter. Wat vooral belemmerd is bij hoefbevangenheid is de doorbloeding. Dus als je paard nog kan lopen (al is het maar langzaam) probeer dan wat met hem te wandelen. In de bak met het zachte zand gaat het vaak het beste. Ik heb hoefschoenen gekocht voor Ponto zodat we ook wat buiten konden lopen. Dat zijn fijne dingen. Ik zag ponto de eerste 20 passen lopen met moeite en een gezicht van "ik kan niet lopen met zere voeten" Maar toen hij in gaten had dat het met de schoenen aan geen pijn aan zijn zolen deed, liep hij vlot mee.
Het gaat nu zo goed dat we vorige week al weer gereden hebben. Wel met de schoenen aan want ik wil niet dat hij op een scherpe steen of zo gaat staan.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 13:16

Oh dat is misschien ook een idee.
De veearts zegt dat we in een vroeg stadium zijn, ze heeft meer last van haar geblesseerde knieeen dan van dr hoeven.. maar toch.. tis verschrikkelijk..
Ze krijgt: phenylbutazon (ja.. we weten het.. eigenlijk niet toegestaan in ned.), acetylsalicylzuur, 24gr per dag en metacam inderdaad.
Ze mag niet lopen door haar knieeen.
Ik moet haar verplaatsen van de droge naar de natte box, en dat gaat nog erg moeizaam.
Fijn te horen dat er meer mensen ervaring mee hebben, ik hoor alle reacties graag.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:38

Dan zou ik zeker kiezen voor een paar hoefschoenen. Het onderslaan van ijzers bij een hoefbevangen paard is zeer pijnlijk. Het aantrekken van een paar schoenen niet. Ik heb easy boots, was 100 euro kwijt voor 2 schoenen.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:57

Paardje bij ons op stal was volgens de DA niet meer te redden. Maar de eigenaren geloofde dat niet. En hebben alles op alles gezet. Paard heeft heel lang op stal gestaan, met weing hooi. Ook had ze pijnstillers en ascal. De hoefsmit heeft er ijzers onder geslagen die ver naar achter liggen, zodat het hoefbeen "steun" heeft. (voorste gedeelte vh ijzer zit precies onder het hoefbeen. Geloof dat ze eerst ook zooltjes had. Nu heeft ze dat niet meer. Paardje gaat super. Mag weer een paar uurtjes naar buiten, wordt weer gereden en heeft echt nergens meer last van. Ze moet wel de rest van r leven ascal krijgen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:23

Ik heb een chronisch bevangen paard sinds 3 jaar. Daardoor veel ervaring gekregen met hoe je een bevangen paard stabiel krijgt.

Homeopatische middelen;
Nux Vomica (ontgift en ondersteunt nieren en lever)
Arnica (bloed verdunnend en pijn stillend zodat druk op de hoeven minder wordt)

Medicatie:
2 x daags 10 tabletten ASS 500 mg (voor 600kg) Acetylsalicylzuur)

eventueel Phenylbutazon of Heparin

Voedingssupplementen daar bevangen paarden hier een tekort hebben:
Ijslands zeewier( ontgift en verhoogd de weerstand)
Vitamine E + Selenium
Biotine
Volledig vodingssupplmenet

beschikking over een mineralen liksteen

Voer:
Eiwitarm voer
Oud of nat hooi (geweekt hooi bevat minder fructaan)
Pas op met de weidegang vooral in de herfst en het voorjaar. het fructaangehalte is ook hoog bij koude nachten en zonnige dagen.

En hel belangrijk de smid. Mijn paard loopt het beste op aangepaste achterijzers onder de voorvoeten en het dun raspen van de hoefwand zodat vochtophpingen in de hoef hierdoor weg kunnen.

Hierdoor hebben we ons paard na 2 jaar eindelijk stabiel gekregen. ze was eigenlijk afgeschreven door meerdere dierenartsen. Ze is nu weer helemaal d eoude moet haar alleen in de gaten houden. Zo af en toe krijgt ze een lichte aanval. Ze krijgt nog altijd de homeopatische middelen en de voedingssupplementen.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:15

Mijn merrie is afgelopen zomer acuut hoefbevangen geraakt, doordat de nageboorte niet was afgekomen. Zij wilde eigenlijk geen stap meer verzetten, maar wilde toch achter haar veulen aan.
Was erg sneu, want ze had veel pijn .

Maar goed, DA behandeling was gestart en ze kreeg pijnstillers. Hierdoor kon ze achter haar veulen aan lopen. En beweging is ook heel belangrijk, maar door de blessure die jouw paard nu heeft, mag ze misschien juist niet bewegen?
Goed iig dat jullie er in zo'n vroeg stadium bij waren!

Verder vond mijn paard het heel fijn als ik haar hoeven koelde. Dat deed ik 3x per dag in de periode dat zij veel pijn had, gewoon haar hoeven afspuiten met koud water. Hierdoor stimuleer je de doorbloeding en geeft het verkoeling aan je paard.

Mijn merrie liep na een maand weer goed, dat vond ik (en met mij veel anderen) snel!
Overigens heeft mijn merrie nu wel een ring in haar hoef, wat je denk ik niet kunt voorkomen en dat is ook niet erg.

Het is iig goed dat je oud hooi geeft en dat je de stalbodem aangepast hebt! Als het kan, zou ik haar echt zoveel mogelijk laten bewegen!!

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 19:00

het gaat alleen maar slechter met luna.. morgen gaat ze naar de kliniek en blijft ze daar.
Luna eet niet meer en staat nauwelijks.
Ik hoop dat dit allemaal weer goed komt...

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:05

Sterkte ermee. Krijgt ze ook pijnstillers?

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:17

Sterkte. In de kliniek kan men ze vast goed verzorgen. We hebben ook een pony die hoefbevangen is geweest. Belangrijkste is afkoelen (natte kokos) en eiwit beperken (melasse geven)
veel succes

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:36

Hoe gaat het nu met haar?

petrahin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:55

Oei Laurie ik schrik me rot. Heel veel sterkte met Luna. Hoe gaat het nu?
Groetjes Petra

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:02

Mijn paard was acuut bevangen, dierenarts heeft hem ingespoten met bloedverdunners / ontstekingsremmers.
Hoefsmid heeft er meteen speciaal beslag onder gegooid met siliconen en zooltjes om kanteling te voorkomen.
Paard wilde niet eens staan , laat staan lopen.
Advies was laten staan in een natte stal en hij geeft zelf wel aan wanneer hij weer wil bewegen. Heeft twee weken in de box gestaan met water en hooi bij zijn hoofd want hij bewoog niet eens.
Daarna wilde hij wel wat bewegen en toen foto's gemaakt, mimimale kanteling dankzij het snelle ingrijpen door de DA en de Smid.
Nu gaat alles prima, gaat alleen nooit de wei meer op vanwege het risico dat het weer gebeurt. De siliconen konden er weer onder uit en hij loopt perfect !!

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 21:29

Scum schreef:
Sterkte ermee. Krijgt ze ook pijnstillers?

Ze krijgt Metacam, Phenylbutazon en acetylsalicylzuur (aspirine).
Ze staat nu een week in de kliniek, en gaat nnog niet goed.
Ze heeft gips onder haar voeten gekregen omdat ze onwijs kanteld en op haar tenen liep.
Nu moet ze wel goed staan.
Straks krijgt ze speciaal beslag en moet het beter gaan.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:39

Mijn paard heeft hoefbevangen gekregen op z'n 16de en is nu 30 jaar
,, het kan heel veel sgade aanrichten en we hebben heel wat maanden meegemaakt dat we dachten: ze haalt het niet! )
als ze dik is moet je haar vooral niet te veel eten geven..
en de hoeven moeten regelmatig bekapt worden..
ik weet natuurlijk niet hoe erg je paard het heeft maar onze had het heel erg.. ik weet niet zeker of hoefbevangen over kan gaan volgens mij blijf je het houden en zodra het beestje weer te veel eet krijgt ze er last van.. Ik weet niet zeker dat dit voor elke hoefbevangen paard geld?

OranVera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:47

wat rot voor je dat je paard hoefbevangen is.

Ik heb een verzorgpaard verloren aan hoefbevangenheid. Ze was ooit eens gevallen en toen had ze een blessuure aan haar achterbeen. Ze mocht niet meer draven en galloperen. De boer zei toen dat ze daar maar lekker van haar oude dag mag genieten. Maar toen kwam er ook nog eens hoefbevangenheid bij. Ze heeft het in totaal 4 jaar volgehouden. Soms ging het helmaal goed en dachten we:"die kan dadelijk weer lekker galloperen." Maar er waren ook momenten dat ze amper 4 stappen kon zetten. En uiteindelijk nmoest ze wel weg. Ze stond al een hele poos op stal op nat zand en ze kreeg medicijnen en we moesten steeds haar benen afspuiten. Maar ze liep helemaal stijf en het was heeeel erg zielig om te zien. Ze heeft het naar haar val toch nog 4 jaar volgehouden.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:04

Ik zie weer een paar keer het woord "eiwit" voorbij komen als boosdoener. Mensen, het is bewezen dat het niet eiwit is, maar een teveel aan koolhydraten!! Een teveel aan eiwit wordt namelijk uitgeplast. Dus pas op met je hoeveelheden koolhydraten.

traan_beauty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:24

@OranVera dat is ook bij ons paardje van 30 jaar maar zij is er gelukkig nog.. Nu is het weer iets minder en 2 weken terug kon ze nog lekker galoperen..