DMSO Tetra, wat doet het eigenlijk precies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

DMSO Tetra, wat doet het eigenlijk precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 21:30

Dit goedje, DMSO tetra, heb ik gisteren mee gekregen van de dierenarts om 1x daags op de hoefzool te smeren en in het "gaatje" wat er gemaakt is om een hoefzweer eruit te laten komen. Alleen die hoefzweer kwam dus niet... Het paard was/is wel erg gevoelig op die plek en er zat dus ook een slechte plek/kneuzing, maar er kwam dus niets uit. Meerdere malen geweekt in de biotex, een nacht een hoefzak met oplossing om gehad, maar geen resultaat. Nou ja, nog steeds een warme hoef en vocht in het been en dus kreupelend. Gister naar de kliniek geweest en op de foto gezet, maar niets schokkends te zien. Maar dus wel dat spul meegekregen, wat ik dus met een kwastje en handschoenen moet aanbrengen.

Maar wat is het effect hier eigenlijk van?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:54

Dimethylsulfoxide is een bijtende zwavelverbinding, die epidermis (huid) 'wegbrandt'. Als er dus een hoefzweer zit, zorgt het ervoor dat de huid weggeëtst wordt waardoor de zweer kan doorbreken.

Ik heb overigens nog nooit van deze toepassing gehoord, ik weet alleen (uit persoonlijke ervaring) dat DMSO een zeer bijtende en etsende stof is die voor vergelijkbare toepassingen in de humane geneeskunde gebruikt wordt.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:51

volgen de keer je paard niet in de oplossing zetten maar in betadine scrub en water, dit weekt de hoef, oplossing hard de hoef juist uit... als tip er even bij

Moska

Re: DMSO Tetra, wat doet het eigenlijk precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 09:27

De oplossing waar hij is gestaan heeft was een dunne biotex oplossing op advies van de dierenarts. Ik neem toch aan dat hij ook de hoef zachter wilde hebben ipv harder. Maar betadine scrub kun je dus ook gebruiken? Dit ontsmet natuulijk wel, waarschijnlijk ook nog beter.

Er zit trouwens weinig verbetering in. Het paard is erg gevoelig en staat nu alleen maar op stal, met lopen over het beton doe ik hem geen plezier. De zwelling van het been is wel iets afgenomen. Kootholte is wel helemaal sponzig. Hij schikt zich nu wel aardig in zijn lot, staat heel rustig wat te knabbelen. Maar ik vind het vreselijk om te zien...

Moska

Re: DMSO Tetra, wat doet het eigenlijk precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 14:51

We zijn nu een paar dagen verder en het paard is nog wel kreupel, maar loopt al beter dan vorige week. Gister is hij er even uit geweest om een stukje te stappen in de bak, harde ondergrond doet hem nog veel pijn. Ook logisch gezien de hoeveelheid zool er weggehaald is, dat is natuurlijk super gevoelig.

Hij is wel minder gevoelig in het gaatje dat gemaakt is, ik kan er nu redelijk in om wroeten, zonder dat hij zijn voet terugtrekt. De kogel en kootholte bevatten nog wel vocht, maar daarboven is de zwelling al minder geworden. De hoef zelf is nog wel warm en dat is denk ik een teken dat het nog niet goed zit. Moet vrijdag de dierenarts weer bellen.

Het paard is gelukkig redelijk rustig eronder, alleen ik hoop dat het snel weer voorbij is en dat ie de wei weer in kan!