Ervaring Metacam????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gesina

Ervaring Metacam????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 20:55

Een merrie bij ons was een paar weken geleden kreupel,maar DA kon niet echt de vinger erop leggen wat of waar precies.
Twee weken stalrust en daarna 2x per dag stappen op harde ondergrond.
Plus een kuur Metacam.
Paard loopt nu weer goed, maar......
Sinds ongeveer een week heeft er in haar gedrag een negatieve verandering plaatsgevonden.
Enkele malen heeft ze spontaan een passerend persoon gebeten,
Tijdens het vrijlopen in de bak uitvallen naar iemand die met een kruiwagen liep, het ene moment is ze 'gewoon' het volgende valt ze uit en draait haar kont naar je toe alsof wil ze meppen.
Ze legt dus ineens de oren plat komt met een vaart op je af doet of ze wil bijten en draait dan haar kont klaar om te slaan.
Enkelen zijn al gebeten,geslagen heeft ze nog niet.
Het maakt ook niet uit wie er in de buurt komt,man ,vrouw,kind.
Ook valt het op dat ze de balken van de omheining "bijt"
Knagen aan hout ziet er anders uit,ze bijt alsof ze boos is haar oren liggen dan ook in de nek.
Met rijden en poetsen is ze gewoon zoals we haar kennen.
Toch zodra ze 'vrij' heeft is ze niet meer te vertrouwen.
We houden al angstvallig de kleinste kids weg bij haar want je moet er niet aan danken als ze in een vlaag er een bijt of trapt.
Kan het zijn dat het een nawerking is van het middel of van de stalrust?
Voor zover wij weten is haar niets engs overkomen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:59

Je moet weten waar de oorzaak van de kreupelheid ligt. Metacam is alleen maar een pijnstiller, die haalt zeker geen oorzaak weg.
Als ie ondanks de metacam nog vreemd doet, zou ik zeker verder gaan zoeken. Hier zou ik geen genoegen mee nemen!

mirgino

Re: Ervaring Metacam????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:12

nou dat is ook een toeval dat ik dit lees!!!

mijn pony heeft ook een kuurtje Metacam gehad en is een ander dier geworden!
ik dacht dat het kwam door de stalrust of het weinig werken of weet ik veel...

ook zei is zuur geworden op stal,vliegt tegen de tralies naar haar buurvrouw.
van de week vertelde de stalhoudster dat ze gek geworden was,ze stond met haar kont naar de deur en trapte met 2 benen tegelijk naar achter.

beide sprongen zijn dik 1 kant is kapot.
ik heb de skippie bal maar voor de deur gehangen,straks ligt ze kreupel met kapotte benen.

zou dat door deze medicijnen kunnen komen????

wij vroegen ons al af waardoor ze zo geworden is,ze was altijd wel rustig op stal.
maar is echt een zure dame nu!

ik ga dit even volgen ,ik hoop dat er iemand meer kan vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:46

Mijn vorige paard heeft een keer een kuurtje Metacam gehad en die is zich er niet vreemd door gaan gedragen. Maar die was ook liever lui dan moe en vond het wel prima om het tijdelijk wat rustiger aan te doen .

Olive

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:54

Mijn paard staat nu al 3 weken op Metacam. Hij heeft vastgelegen omdat hij het nodig vond om om te rollen in zijn stal. Daarbij heeft ie zijn rug lelijk bezeerd. Ik heb niks aan zijn gedrag gemerkt. Hij was met voeren een beetje druk op stal, maar hij mocht ook nauwelijk lopen dus dat was wel logisch. Ik ben nu weer met hem aan de slag gegaan en het is meteen weer over. Vraag anders een aan de DA of het misschien een bijwerking kan zijn. Als meerdere paarden het hebben is het misschien nodig om het te vermelden op de verpakking ofzo...

Kido

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:54

Whis reageerde altijd wel goed op de metacam
In ieder geval geen raar verdrag getoond!

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 01:10

Mijn jack Russel heeft ooit metacam voorgeschreven gekregen. Hij is sowieso al vrij pittig van aard, maar heb nooit bijwerken in de zin van meer chagrijnig of zuur bij hem opgemerkt.

GCH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:47

Mijn hond en paard hebben beide metacam gebruikt, en zijn geen van beide vreemd gaan doen, wel liepen ze beter en zijn ook beter blijven lopen.

Maar metacam is niet alleen pijnstiller, toch ook ontstekingsremmer, of zit ik er nu helemaal naast?

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:56

Mijn paard heeft ook wel Metacam gehad en is in die periode ook wel vervelend geweest. Maar het is natuurlijk wel dubbel. Een paard heeft dan toch doorgaans pijn of voelt zich niet lekkker en is daarom misschien al narrig en vervelend.
en na een tijdje rust hebben ze misschien ook al best veel energie dus ik dnek zelf niet dat het door de Metacam komt maar door de situatie in zijn geheel.

rosecroft6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:07

Mijn paard heeft 4 weken lang metacam moeten slikken.
En ze is totaal niet veranderd in haar gedrag.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:17

Metacam is een NSAID (een non-steroidal anti inflammatory drug) oftewel een niet-prednison-achtig ontstekingsremmend middel. Daarbij is het een Cox-II-remmer (een bepaalde klasse pijnstiller). CoxII remmers hebben een vrij gunstig bijwerkingenprofiel op maag/darmklachten bij mensen, maar maagzweren is nog steeds één van de bekende bijwerkingen van NSAIDs inclusiedf de Cox II remmers, en kan dat dus ook zijn van Metacam. (De werkzame stof in Metacam, meloxicam, wordt ook bij mensen als pijnstiller/NSAID gebruikt, oa bij artrose)

Kortom, met de beschrijving van het gedrag van een paar van de hierboven genoemde paarden kan ik me voorstellen dat zij last hebben van een maagzweer, terwijl andere paarden dat absoluut niet als bijwerking hoeven te hebben gekregen.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 13:51

Bedankt voor de reacties allemaal.
Mirgino,de merrie is dus wel gewoon naar haar buurvrouw in gedrag.Ze is zo plotseling naar mensen toe veranderd of is die van jou ook veranderd naar mensen toe?
Het klinkt iig wel hetzelfde
De DA kon dus niet precies zeggen waar het zat en heeft dus uit voorzorg de medicijnen gegeven plus de rust en stapperiode.
Natuurlijk werd ze daar niet vrolijk van. De uitvallen zijn nu zo'n twee weken aan de gang.
Sinds vrijdag wordt ze weer licht bereden en dat gaat heel goed en is ze braaf en heeft ze er plezier in.
Ze toont ook geen tekenen dat ze ergens last van heeft of zo.

Het zou ook mogenlijk zijn dat ze idd op de medicatie reageert omdat ze daar overgevoelig voor is.
Staat nl in de bijsluiter dat dat mogenlijk is.

Aan een maagzweer denk ik vooralsnog niet,want zou het dan niet zo moeten zijn dat ze dan ook met opzadelen en rijden last moet hebben en laten merken?

Ik hoop dat we het raadsel kunnen oplossen en verhelpen.

Als ik het goed begrepen heb zullen ze wel de DA nog raadplegen,misschien dat hij er antwoord op kan geven.

Maar alle ervaringen zijn nog steeds welkom.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:19

Wij hebben vorig jaar 3 paarden, 2 ruinen en 1 merrie Metacamn moeten geven en geen van drie heeft hier gedragsmatig op gereageerd.

Maar wat Ibbel zegt, klinkt mij heel aannemelijk in de oren, dus zou ik zeker niet meteen verwerpen als ik jou was.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 16:39

Doen we ook niet Tender ,we laten alle optie's open van wat het zou kunnen zijn en de eigenaresse is ook van plan de DA te raadplegen.

Weet je misschien waar je een paard met maagzweer zou kunnen herkennen??
Heb dat dus nog nooit meegemaakt.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:45

Ik weet dat paarden met maagzweren iig kunnen gaan luchtzuigen en kribbebijten, maar dat zijn denk ik niet de "accute" gevallen. Misschien kun je via Google iets vinden?

Ik moet nu eerst even eten gaan koken ( ), maar wil later op de avond met alle liefde even gaan zoeken!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:09

Mijn paard heeft ook Metacam gehad afgelopen jaar, maar heeft daar geen gedragsveranderingen door gekregen.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:53

Cheyenne heeft Metacam 7dgn gehad en haar gedrag is daarna gekomen.
echt zuur doen ,ook tegen mij.
met deken op doen proberen te bijten,rijden deden we niet vanwege haar dikke hoofd.
maar sinds vandaag gaat het ineens weer beter!

ze kreeg hooi en bleef rustig eten terwijl ze gister nog in de tralies vloog naar haar buren!
we zijn gister weer begonnen met een buiten stapritje,mischien dat ze de afleiding nodig had.
ze stond nu 3 weken stil en was dat niet gewend.
en als het aan de medicijnen gelegen heeft moet dat nu ook wel over zijn ,ze krijgt ze nu niet meer.

in de stal had ik al maatregelen genomen door de skippie bal voor de deur te hangen,niemand heeft haar meer horen schoppen,gelukkig!

als de DA volgende week langskomt zal ik het eens vragen of het kan!

maar ik ben erg blij dat ze zich schijnbaar weer beter voelt.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 19:35

Gelukkig dat het beter gaat.
Maar heeft of had ze dan een dik hoofd???

Ga zo nog even zoeken.
Het lijkt erop dat er hier in huis een griepvirus opbloeit.Dochterlief ligt al plat en ik begin al last van het keeltje te krijgen ,joepie

Laat wel even weten wat de komende dagen brengen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:00

ja ze had een heel dik hoofd aan 1 kant.
ze had koliek gekregen na een wormenkuur,de DA denkt dat het een allergische reactie was op een stof in de kuur.
daardoor heeft ze waarschijnlijk vastgelegen ,omdat de deken op haar vol met mest zat.
en toen heeft ze waarschijnlijk met haar hoofd tegen de wand of grond geslagen waardoor deze zo dik was.

Afbeelding

eerst dacht de dienstdoende arts dat het dikke hoofd van de allergie kwam maar dat heb je dan niet aan 1 kant.

en omdat hij bang was voor een infectie heeft hij metacam voorgeschreven.
en ook een antibiotica kuur,de eerste 3 dgn is hij langgeweest om te spuiten en de volgende 3 dgn kon met een orale spuit 2x daags zelf geven.
de zwelling is ook nu nog niet helemaal weg,maar het gaat goed met haar.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:14

Mag ik vragen waarom de veearts dan niet met een naald heeft gekeken of het vocht, pus of bloed was?

Meteen Metacam zonder diagnose wat het precies is, vind ik best voorbarig.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:27

imker schreef:
Mag ik vragen waarom de veearts dan niet met een naald heeft gekeken of het vocht, pus of bloed was?

Meteen Metacam zonder diagnose wat het precies is, vind ik best voorbarig.

ik heb geen idee,ik ben geen DA.

en metacam kreeg ze de 2 de dag toen ze er koorts bij had .
dat had ze de dag ervoor niet,de 2 de dag had ze 38,5 C

ze hebben gevoelt aan de zwelling,en hij zei dat het vocht was.
en een flinke bloeduitstorting.
haar oor was gekneusd,die hing horizontaal.

ik neem aan dat hij op deze diagnoze is gekomen vanwege het vastliggen.
dat weten we omdat de deken nog goed lag en er poep op de rug zat[in de deken]
de stalhoudster vertelde me gelijk al dat ze koliekerig was en waarschijnlijk had vastgelegen ,dat kon ze zien aan de stal[stro]

en tja verder wat ik al zei,ik ben geen DA en ik ervanuit dat hun weten wat ze doen.

ze heeft op de 1ste dag een antibiotica spuit gehad.een allergieremmer en een spierverslapper met pijnstiller tegen de koliek.

het is gelukkig goed gekomen en mag aannemen dat ze het goed gedaan hebben.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 08:48

Mijn beide merries hebben Metacam gehad. Ik heb hier niets bijzonders bij gemerkt, alleen dat ze er beter van gingen lopen omdat ze minder pijn hadden.

Beide merries waren net drachtig terwijl het niet voor drachtige merries is. Ik heb dit gemeld bij mijn VA, maar die zei dat het geen kwaad kon. Het eerste veulen is prima op de wereld gekomen. De 2e zit er nu nog in(die merrie was hoefbevangen en heeft zelfs 2 kuurtjes gehad).

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 22:03

Even over de chaggo merrie.
Haar gedrag lijkt zich weer toto het normale terug te keren.
Dit zegik wel voorzichtig,want het gaat nu een dag of twee redelijk.
Ze is wel weer aan het werk gezet en loopt goed.

Ga nu mijn mandje in van de vier zijn eer nu twee en een half geveld door de griep. Zie nu dubbel en een beetje groen,denk dat het zo een innige omhelzing wodrt met Mr.Toiletpot.

nivonne1995Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:25

ik blijf dit zeker volgen misschien is dit de oorzaak van het bijterige gedrag van mijn paard die ook metacam heeft gehad.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:29

met mijn appie gaat het nu stukken beter

ze valt de buurvrouw niet meer aan tijdens eten,is weer liever geworden.

we zijn nu na 3 weken weer rustig aan begonnen met rijden dat kan ook invloed hebben
ze heeft nu meer afleiding.

en....ze is nu super hengstig,dus mijn beoordeling is niet zuiver

ik hoop echt dat het nu we gestopt zijn met medicijnen geven haar gedrag weer als vanouds is.
en dat het daaraan gelegen heeft.