drukplekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miran88

drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 20:38

He hallo

Ik heb ff vraagje over druk plekken.
Macho waar ik op rijd heeft druk plekken op zijn rug
Er zit een speciaal "pad" onder het zadel ( weet even niet hoe je het noemt.
Maar mag je dan rijden het lijkt mij me niet zo heel goed voor zijn rug al zei mijn instructrice dat daardoor de plek zo min mogelijk belast werd.

groetjess

Marloes_R

Re: drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:12

Een gelpad verdeelt de druk inderdaad over de rug. Maar dat is egenlijk niet de oplossing. Beter zou zijn als hij een zadel krijgt dat goed past (ik ga ervan uit dat dat het probleem is).
Het beste is om niet te rijden zolang hij drukplekken heeft. Dan kunnen ze genezen. Als je toch perse wilt rijden, dan in ieder geval met gelpad. En verzorg de wondjes na afloop goed. Ik smeerde er bij mijn paard betadinezalf op zodat er geen vuil in kwam en de huid lekker soepel bleef.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:13

Mijn vz-pony op de manege had er ook erg last van, hij loopt nu met een barefoot-zadel en dat gaat veel beter.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:56

een paard wat last van drukplekken heeft heeft een slechtpassend zadel of tuig, dus hier moet je goed naar laten kijken, persoonlijk zou ik zo'n paard laten behandelen door een fisiotherapeut is dat geen optie geef hem dan een tijdelijke rustperiode zodat de zere plekken kunnen verminderen.

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:59

Gelpads geven vaak juist druk in plaats van het weg te nemen allereerst een goed passend zadel en dan evenyueel een echt schapenwol bontje eronder christ is goed merk!

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:03

al die goed bedoelde opvulsels kun je gerust gebruiken als je zadel iets aan de brede kant is, dan verdeeld het iid de druk maar een zadel wat aan de smalle kant is gaat juist nog meer drukken als er vanalles word tussen gestopt, dus kijk daar mee uit. een goed passend zadel heeft eigenlijk geen eens een schabrak nodig.

Miran88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 14:01

Het is niet mijn eigen paard hijs van de manege. Maar hij heeft dat zadel al heel lang en nog nooit drukplekken gehad zou ook nie weten hoe het komt. Maar heb niet egt lekker gereden was best bang dat ik hem pijn zou doen. maar wat onder het zadel zat was iig geen gelpad maar iets anders.