Een paar vragen over Artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grandmommy

Een paar vragen over Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 11:57

Ik heb een paar vragen over artrose, die ik niet via de zoekfunctie kon vinden:

- Wat is precies het verschil tussen Artrose en Artritis?
- Kun je Artrose zien bij een bloedonderzoek of komen er geen gifstoffen/afvalstoffen vrij bij Artrose?

Hopelijk kunnen jullie me hierover meer informatie verschaffen! Ik ben ook nieuwsgierig naar mensen die ervaringen hebben met artrose ( dus hoe lang het paard het al heeft, hoe erg het is, wat het dier nog wel kan, wanneer zij er het meeste last van hebben, en welk medicijn zij gebruiken.)

Vayo

Re: Een paar vragen over Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:42

Hoi,

Je spreekt van artrose wanneer de afbraak van het kraakbeen groter is dan de opbouw. Beschadigingen van het kraakbeen kun je krijgen door overbelasting van gewrichten, blessures of langdurig tekort aan aminozuren (voeding).

Je moet het zo zien dat het kraakbeen ruw en dunner wordt. In plaats van een gladde schil waardoor de botten soepel langs elkaar kunnen bewegen is het nu ruw en dunner. De veerkracht en het vermogen om schokker op te vangen neemt ook af. Doordat de veerkracht minder wordt moet het rondom liggende kapsel meer schokken opvangen en raakt beschadigd waardoor er een ontstekingsreactie ontstaat. Wanneer er ontstekingen ontstaan spreek je van artritis.

Het beschadigde kapsel gaat verdikken waardoor het stram en stijf wordt. Als gevolg van deze ontstekingsreactie wordt het gewrichtssmeer (synovia) dunner en bevat weinig tot geen bouwstoffen meer die nodig zijn voor opbouw en herstel van het kraakbeen. Door de afname van kraakbeen wordt de druk op de gewrichtsvlakken niet meer goed verdeeld. Het bot breidt zijn draagvlak uit door te verdikken en te verbreden. Aan de uiteinden van de botten worden botuitgroeisels gevormd. Bot is in tegenstelling tot kraakbeen wel gevoelig en kan pijnprikkels geven wanneer het onder druk komt te staan.

Het bloed van een paard met artrose vertoont geen afwijkingen, maar het bloed van een paard met artritis wel. Als er gewrichten ontstoken zijn stijgt vaak de bloedbezinkingswaarde en CRP-waarde in het bloed.
De bloedbezinkingswaarde geeft aan hoe snel rode bloedcellen in een dun buisje naar beneden zakken; bij ontstekingen gaat dit sneller.
CRP is een eiwit in het bloed dat door de lever gemaakt wordt bij infecties en bij ontstekingsziekten.

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 12:55

Bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord!
Als ik het goed begrijp ontstaat Artritis dus uit Artrose?

Bij mijn pony is laatst bloed geprikt, hierbij was niets te zien ( geen spierbevangenheid, artritis e.d.) maar ze had wel een iets hogere eiwitwaarde dan normaal, twee tiende hoger dan het gemiddelde. Kan dit duiden op een eventuele vorming van artritis of is dit te ver gezocht?
De dierenarts zei dat die eiwitwaarde verder geen gevolgen had voor haar gezondheid, maar zou het kunnen dat hij dit over het hoofd heeft gezien?

( mijn pony loopt al geruime tijd stijf ( daarvoor zat een korte periode van kreupelheid) en inmiddels heeft ze behalve het bloedonderzoek twee weken pijnstillers gehad waarop ze vooruit ging, maar daarbij zijn er ook andere factoren geweest die mee hebben kunnen spelen met de verbetering. Nu krijgt ze weer een periode geen pijnstillers om te kijken of ze verslechterd.)

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:13

Zover ik het begrepen heb ontstaat artritis uit artrose. Er zijn verschillende soorten eiwitten, maar als je dierenarts zegt dat het geen kwaad kan zou ik hiervan uitgaan. Ik ben geen dierenarts, maar had toevallig nog deze informatie liggen (opleiding dierenartsassistent).

Maar zit het probleem echt in haar benen of weten ze dat nog niet? Stel dat je paard artrose heeft is het erg belangrijk dat het paard heel regelmaitg beweging krijgt. Heb je al eens foto's laten maken? Hier is eventueel artrose (of iets anders) wel op te zien. Vraag eens aan de dierenarts of foto's een antwoord zouden kunnen geven op de eventuele problemen van je pony. Misschien is het ook een goed idee om eens een fysiotherapeut naar je pony te laten kijken. Hier heb ik hele goede ervaringen mee!!! Leg dat ook eens voor aan je dierenarts.

Heel veel beterschap voor je paardje en ik hoop dat er iets positiefs uit de onderzoeken zal komen!!!

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 15:37

We weten niet helemaal zeker of het in d'r benen zit, we vermoeden dat het ook in haar schouders zit, daarom ben ik nu veel met oefeningen bezig die haar rug en schouders los maken. Het maken van een foto is bij het ' onderzoeken' van wat ze nu precies heeft de volgende stap, we kijken de komende week hoe ze loopt ( ze krijgt elke dag beweging).
Ik had wel gehoord dat Artrose niet zichtbaar is op foto's, ik weet niet precies hoe dat zit maar dat zal ik nog eens navragen aan mijn DA.
Dat van de fysiotherapeutr zal ik zeker voorleggen, ik heb er zelf al meerdere malen aan gedacht. Misschien dat mijn DA me naar een goede therapeut kan doorverwijzen.

Dankjewel, ik hoop dat ik de komende week duidelijkheid krijg over het gebruik van de medicijnen(of ze gewerkt hebben ja of nee)

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:55

Artrose is wel deglijk zichtbaar op een rontgenfoto!!! En waarschijnlijk weet je dierenarts wel een geschikte fysiotherapeut. Wel zou ik daar nog even mee wachten omdat je nu nog echt in de 'onderzoeks-fase' zit. Als je straks meer weet over wat de oorzaak is van de klachten kan misschien een fysiotherapeut uitkomst bieden. Heel veel succes en ik hoop dat je snel meer zekerheid krijgt!!! Succes!!!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:56

artritis is inderdaad een ontsteking in het gewricht, kan dus een gevolg zijn van artrose (een zogenaamde "acute fase", waarin het paard er ook echt last van heeft en het been warm/dik kan zijn).

of er strake is van artrose kun je inderdaad zien op foto's! maar hoe veel last het paard er van heeft kun je met een foto niet bepalen. sommige paarden met erge artrose op de foto hebben heel weinig klachten, andere paarden weer heel veel. (zo is dat ook bij mensen, er zijn genoeg oudere mensen die nergens last van hebben, maar als er een foto gemaakt wordt blijkt er wel degelijk sprake van artrose te zijn). Knie-artrose bij paarden is bijvoorbeeld vaak pijnlijk, er hoeft maar een heel klein beetje "slijtage" te zijn om er last van te hebben.

Over je vraag naar ervaringen; Ik heb een pony met artrose in beide voorbenen, het is een jaar geleden vastgesteld, maar ik vermoed dat ze er al wat langer last van heeft. (ze is 18, is vroeger veel te dik geweest en is een wever, dus het was ook wel te vermoeden). Mijn pony heeft er niet zo veel last van zolang ze genoeg beweging krijgt, aan de longe is bijvoorbeeld te zien dat het eerste rondje draf vaak niet helemaal zuiver is. Soms heeft ze dagen dat ze wel duidelijk onregelmatig loopt (meestal links voor), dan hou ik het even bij wandelen. Over het algemeen loopt ze wel helemaal zuiver aan haar voorbenen.
Wat ik nog wel en niet met haar doe; dressuur rijden doe ik vrijwel niet meer, dat wordt te zwaar voor haar, ook omdat we een redelijk zware bak hebben. Springen ook zeker niet, longeren probeer ik zo min mogelijk te doen en niet op een te kleine circel. ik ga nog wel veel met haar buiten rijden (ook wel langere ritten, net wat ze aan kan op dat moment) en ze loopt voor de wagen.

Verder staat ze nu in een uitloopstal of in het weiland, zodat ze dag en nacht kan bewegen. Ik voer glucosamine-complex en trias omega olie van de groene os, hier heeft mijn pony enorm veel baat bij!! en daarmee ook een heleboel andere paarden met artrose, dus dat is zeker aan te raden om te proberen.

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:38

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:17

even een kleine update:

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, ik ben er heel wat wijzer van geworden
Mijn pony heeft inmiddels sinds afgelopen vrijdag geen medicijnen meer gehad en de pijnstillers zijn nu uitgewerkt. De afgelopen dagen liep ze heel erg goed, gisteren liep ze zoals vroeger. Ik hoop natuurlijk dat dit zo blijft en ze er geen last meer van heeft! Anders gaat het onderzoek door, en misschien blijkt daar dan uit dat ze artrose heeft, maar dat zullen de komende dagen nog wel uitwijzen. In elk geval liep ze gisteren als een zonnetje, dus wat dat betreft ben ik hoopvol

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:40

Grandmommy schreef:
even een kleine update:

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, ik ben er heel wat wijzer van geworden
Mijn pony heeft inmiddels sinds afgelopen vrijdag geen medicijnen meer gehad en de pijnstillers zijn nu uitgewerkt. De afgelopen dagen liep ze heel erg goed, gisteren liep ze zoals vroeger. Ik hoop natuurlijk dat dit zo blijft en ze er geen last meer van heeft! Anders gaat het onderzoek door, en misschien blijkt daar dan uit dat ze artrose heeft, maar dat zullen de komende dagen nog wel uitwijzen. In elk geval liep ze gisteren als een zonnetje, dus wat dat betreft ben ik hoopvol

Hee das fijn om te horen!!! Ik hoop voor je dat het goed blijft gaan zonder de pijnstillers!!!

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:48

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:21

Het omgekeerde kan ook gebeuren. Artrose kan een gevolg zijn van een chronische artritis. Vaak zie je dat er bv artrose ontstaat bij/als gevog van een hoefkatrolontsteking (een klassieke artritis).

Pijnstillers zijn zowel bij artritis als bij artrose alleen symptoombestrijders.
Bij artritis zijn bij mensen wel zgn DMARDs bekend (disease modifying drugs) - in hoeverre die een rol zouden kunnen spelen bij bv HKO is mij niet bekend. Bij artrose is er zowel in de mensenwereld als in de dierenwereld eigenlijk maar 1 stof bekend die 'iets' doet op pijn en stijfheid, en misschien ook wel 'iets' op het afbraakproces-as-such, en dat is de stof glucosamine.

Alle andere middelen doen h-e-l-e-m-a-a-l niks op artrose whatsoever.