bult op buik en vies stinkend spul uit koker?!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

bult op buik en vies stinkend spul uit koker?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 22:01

Hallo,

Ik zit met twee probleempjes!

1: Hij heeft op zijn buik ongeveer een hand breedte achter de singel een de zijnkant een beetje, een bult. Hij heeft deze al best lang al vanaf de zomer. Eerst dacht ik aan een vetbult, hij werdt op de wei nogal dik en is toen afgevallen. Maar kan dat zo lang blijven, of lijkt het jullie beter als de DA er even bij komt kijken?

2: Nou mijn paard is dus een ruin. En ik weet dat je dan de koker schoon moet maken (ook beetje van binnen zeg maar) met wat lauw water. Dit doe ik ook wel maar der komt heel snel weer van dat vieze bruinerige plakkerige spul, en dat hebben volgens mij alle ruinen wel. Maar bij hem is het dus echt heel erg, en het stinkt dus echt onwijs erg. Toen ik voor de eerste keer het opmerkte toen ging ik echt bijna over m'n nek! Wat zou hier de aanleiding van kunnen zijn? Of is het bij het ene paard gewoon erger dan bij de ander? En hoe kan ik dit het beste schoonmaken? Gewoon lauw water en een spons, misschien wat betadine derbij? En zijn ding zelf hoe kan je dat schoonmaken want hier zitten veel schilfers op, of hoef je dat helemaal niet schoon te maken?

Sorry voor mijn langen (en misschien wat vreemde) vragen. Maar zit hier echt mee!
Hopelijk kunnen jullie me helpen dmv. advies te geven, ik weet het even niet meer!

Alvast bedankt!

Gr. Marcella

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:03

ja die bult vind ik moeilijk te zeggen, die koker die moet je gewoon beter wassen, pak een grote emmer warm water doe hier een grote scheut betadine oplossing in, wel oplossing geen shampoo of scrub!!! pak een grote dot watten en doop die onder in de emmer. goed de hele koker wassen!!! ieder plooitje alles, mocht de penis een keer uitgeschagt zijn die ook wassen, nooit met een slang in de koker spuiten, dan spuit je juist het vuil naar binnen... die bult op de buik kan een heamathoom zijn, vetbult, spieren noem maar op, kan ik zonder het te zien geen zinnig woord over zeggen..

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:18

Oke, dankjewel dit stelt me alweer wat meer gerust
En dat van die bult zal morgen (dan wordt hij geschoren) een foto ervan proberen te maken, nu met zijn vacht zie jet het namelijk niet zo. En ik ga zo'n oplossing halen en hem is lekker wassen

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:19

ps. wat is een heamathoom?

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:22

een soort bloeduitstorting/bloed gevuld zakje, die kan heel lang blijven zitten, normaal zakt ie langzaam weg, maar soms heeft ie een handje nog van de dierenarts

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 08:51

om z'n leuter te wasse, kun je hem anders ook even een klein beetje tranquigel oid geven, dan schecht 'ie makkelijker uit en dan met lauw water wassen. Juist als 'ie heel schilferig is, is het wassen van de penis zelf juist wel belangrijk, want die schilfers zorgen onder andere dat het vuil zich er zo lekket huisvoelt. Er is ook speciaal reinighingsmiddel voor penis en koker te koop, mocht het met warm water alleen niet lukken.
Laatst bijgewerkt door Tender op 10-12-05 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 08:51

oke, en hoe weet ik wat het is? Kan 1 van die dingen kwaad? Want dan wacht ik namelijk totdat de DA is geweest op te enten en dan kan ik vragen of ze daar gelijk even naar kijkt....

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 08:53

@tender, bedankt voor je antwoord
maar wat is tranquigel dan weer? Sorry ben niet zo erg thuis in middeltjes enzo...

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:17

Tranquigel is de opvolger van Sedalin, een sedatie (= versuffend) middel.
Als je ze hier een klein beetje van geeft dan raken ze niet zo heel erg versufd, maar wel lekker ontspannen en laten ze het zaakje vaak hangen.

Je moet er alleen om denken als je klaar bent, dat je je paard niet laat eten tot 'ie weer helemaal "wakker" is.

CKdamour

Re: bult op buik en vies stinkend spul uit koker?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:21

Er was een tijd terug ook een topic en ik heb daaruit begrepen dat het niet nodig was om te wassen.

Ik lees nu dit: (moet zeggen dat ik niet echt blij word bij de gedachten.. en ik denk dat die van mij me helemaal bont en blauw stampt als ik er in de buurt kom)

Citaat:
GESLACHTSONDERDELEN
Uitwassen van de koker
Bij paarden in de vrije natuur wordt de koker van de hengsten door het dekken gereinigd, maar bij onze paarden is het nodig de koker regelmatig uit te wasssen.
Indien het paard zich niet erg vuil maakt volstaat het om de koker 2 tot 3 maal per jaar te reinigen, bij "vuile" paarden is het soms zelfs maandelijks nodig.
Om de koker uit te wassen, gebruikt men lauw water (geen heet), Sunlight zeep (omdat deze zuiver van structuur is) en een stukje van een spons (een andere dan deze voor de neus en de mond gebruikt wordt).
Deze handelingen voorzichtig en rustig aanpakken bij paarden die dit niet gewoon zijn, men neemt er best de tijd voor. Ook hier houdt de andere hand best contact met het paard om te voelen hoe hij reageert. Paarden die dit gewoon zijn laten dit rustig toe.
Men begint in de eerste kamer. Dit is de holte waar zich al die rimpels bevinden (uiterlijk gedeelte van de koker). De handen worden natgemaakt en ingewreven met zeep (dit wordt voortdurend herhaald zolang men de koker wast) en men verwijdert het vuil en de korsten. Het is niet nodig om het helemaal van de huid af te trekken, men weekt het best eerst een beetje los.
Vervolgens duwt men de hand wat verder en komt zo in een gladder gedeelte waar meestal weinig vuil aanwezig is. Gewoon een paar keer met de vuist doorheen gaan (zeker niet vergeten om telkens de handen te spoelen en in te zepen).
Daarna bereikt men de laatste kamer via een kleine opening achteraan. Men moet helemaal deze kamer binnengaan tot men voelt dat de sluitspiervan deze kamer rond de pols zit. Dit is de plaats waar de penis zich bevindt en waar meestal vrij veeel vuil zit dat dan ook verwijderd dient te worden. De huid in deze kamer is heel kwetsbaar, men mag zeker geen lange nagels hebben of ringen dragen, anders wordt het paard vanbinnen gekwetst.
Tenslotte neemt men de kop van de penis en tast men even om de urineleider te vinden, waar men echter niet binnen gaat. Wel worden de holten errond gereinigd, met een vingertop. Hier treft men meestal grijs, nogal papperig vuil aan, wat eventueel al hard kan geworden zijn. Voorzichtig weghalen, waarna de koker kan gespoeld worden.
Om te spoelen gebruikt men steeds vers water en begint men in de laatste kamer. Een stukje spons met proper water wordt uitgeperst in die kamer. Dit wordt herhaald tot de kamer volledig gespoeld is, waarna dezelfde handeling wordt verricht voor alle andere kamers. Men kan ook met de tuinslang voorzichtig de koker uitspuiten, tenminste als de slang op warm water kan aangesloten worden.
Tot slot wordt de buitenkant met een handdoek afgedroogd.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:27

mijn haf heeft er ook last van ik maak het goed schoon met badedas wel goed na spoelen hoor.
maar kijk ook even naar zijn balzak is die wel van gewone formaat?
en was zijn penis ook goed niet alleen de koker maar alles niet elke ruin vind dit leuk en laat hem hangen.
die van mij ja geloof het of niet maar hij vind het dus heerlijk.
maar de meeste laten hem niet zomaar hangen zeg maar.
wat je dan kan doen is hem een beetje hoe heet dat ook alweer die pasta spuit om hem wat te versuffen ik kan die naam 100 keer zeggen en nu weet ik het meer.
als je dat doet en dan goed bij houd dan komt het wel goed.
de ene heeft daar mee verzorging nodig als de andere.
maar moet je wel doen om infectie's tegen te gaan
succes er mee

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 10:33

@CKdamour: Ik denk niet dat ik dat zomaar zou kunnen.
Ik doe altijd wel wat van binnen bij die rimpels en aan de voorkant ook (bij de buik). Maar bijv. dit "Daarna bereikt men de laatste kamer via een kleine opening achteraan. Men moet helemaal deze kamer binnengaan tot men voelt dat de sluitspiervan deze kamer rond de pols zit" Dan zit je bijna tot aan je elleboog derin..

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:42

ahum.. ja ik zie mezelf deze dingen dus ook niet doen..

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:54

ik maak de koker van mijn paard nooit schoon, zoalng het er zo netjes uitziet als nu. soms zitten er wel flinke 'schilfers' op, die haal ik dan weg als hij hem even laat uitwaaien. ik kan me wel voorstellen dat het nodig is, ik hou het dan ook altijd goed in de gaten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:41

als het heel erg stinkt en er steeds veel rommel uit blijft komen zou ik een veearts gaan vragen, kan namelijk best zo zijn dat je paard een schimmelinfectie heeft waardoor hij dus veel afscheiding heeft...

bel de veearts eens op en leg het verhaal telefonisch voor, zij weten dan wel wat t beste is, of hij eventueel een antibiotica kuur moet hebebn om de schimmel aan te pakken..

wassen met veel shampo's en dergelijke is helemaal niet goed, een ruin heeft in zijn koker een zuurtegraad zitten die kun je daarmee juist aantasten.
net als bij mensen zeg maar, jij mag je " van onderen '" ook niet wassen met veel zeep, want dan kun je ook meer afscheiding krijgen die kan gaan ruiken....

bij ruinen dus ook: alleen met wat lauwwarm water spoelen, en geen zeep gebruiken of dat heel goed gaan naspoelen...

ik heb ook een ruin en pulk alleen de schilfers van zijn penis af, 1x per jaar in de zomer pak ik een emmer water en spoel met een spon voorzichtig zijn hele "zaakje" uit..

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:13

ellepel schreef:
bel de veearts eens op en leg het verhaal telefonisch voor, zij weten dan wel wat t beste is, of hij eventueel een antibiotica kuur moet hebebn om de schimmel aan te pakken..

een schimmelinfectie kun je helaas niet met een antibioticum behandelen

maar verder geef ik je helemaal gelijk vwb de zuurtegraad, dat is inderdaad hetzelfde principe als bij ons!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:06

wheheh dat wist ik niet hoor, als je als mens zijnde een schimmelinfectie bij je geslachtsorgaan hebt dan krijg je daar bepaalde medicatie voor.

ik nam automatisch aan dat dat dan antibiotica is...
maar anyway......
dat weet een veearts dan juist weer wel!

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:17

die bult heeft mijn tinker ook! was al bang dat het iets ernstigs was (aangzien 1 jaar geleden kwaadaaridge kanker is geconstanteerd met 90% kans op terugkeer) maar ben blij te horen dat jouw haf m ook heeft. volgens mij is het dan niet echt iets. Mijne heeft het trouwens aan 2 kanten, aan de ene kant wat meer dan aan de andere. die van jou ook?

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 17:37

@iedereen: super bedankt voor jullie adviezen en berichtjes Vind dit zeer leerzaam, wist namelijk niet goed hoe ik dit aan moest pakken

@lonnie: Heb vandaag mnog eens gode gekeken en gevoeld (hjij is nu geschoren dus was dat wat makkelijker) en inderdaad hij heeft het ook aan 2 kanten!! ene kant inderdaad wat meer dan de andere.. Degene die heb geschoren heeft (tevens ook een vriendin) dacht dat het gewoon een "verkeerde" spier was. Ik denk eerlijk gezegd ook dat het een spier is, maar hoe ik dat op kan losse?! heb geen idee! Brr, hoop niet voor jou (en mij eigenlijk ook) dat het een gzwel is, maar dan zal het wel niet aan allebei de kanten zitten denk ik?

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:43

nee dat denk ik dus ook niet, ik dacht ook aan iets van een spier ofzo, misschien is het bij koudbloeden beter zichtbaar dan bij warmbloeden ofzo aangezien jij een haf hebt en ik een tink? een vriendin opperde al dat het een deel van de ribben zou zijn...misschien een keer een boek over de anatomie erop naslaan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:45

Ik zou de VA er even naar laten kijken!

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 18:59

@lonnie: Nou dan maken we ons der maar niet druk om
Heb de vorige eigenaar net nog even aan de lijn gehad en die zegt dat ie dit al heeeel lag heeft. Maar hij wordt toch binnekort geent en vraag gewoon even of ze er even naar kijkt, ook naar die viezigheid. Als je wil, kan ik wel een PB sturen met wat eruit is gekomen wat het is. (ze komt meestal rond kerst). Ik denk dat ze hetzelfde hebben En inderdaad zie je het wel beter bij koubloedjes? Ik zou het niet weten. een rib haha, hoop het niet , nee dat denk ik niet, het is (bij die van mij dan tenminste) niet hard, dus het moet iets gewoon van weefsel, vlees zijn (spier) of er zit vocht of vet in (abces misschien ) Maar ik vraag het gewoon even bij de enting Dan heb ik ook weer rust!

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:21

merrieveulen schreef:
ik maak de koker van mijn paard nooit schoon, zoalng het er zo netjes uitziet als nu. soms zitten er wel flinke 'schilfers' op, die haal ik dan weg als hij hem even laat uitwaaien. ik kan me wel voorstellen dat het nodig is, ik hou het dan ook altijd goed in de gaten.

Ik heb al 3 ruinen gehad, nog nooit heb ik de koker gereinigd.
Zeker niet met allerlei schoonmaakmiddeltjes. Mochten er korsten aan hangen haal ik ze er af, en voor de rest doe ik er niets aan.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:25

Die 2 bulten achter de singelstreek zijn idd spieren, bij het ene paard zijn ze gewoon beter zichtbaar als bij de andere. Ze zitten als je de singel aan hebt er net iets achter. Geen zorgen overmaken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:25

die bult die jij beschrijft..

is die een beetje langwerpig van vorm, breed en langwerpig?
ongeveer een halve cm dik en voelt gewoon normaal zacht aan?
zit die op de plek aan de zijkant van de buik achter de singel zeg maar?