Pijnlijke stijfheid naar dagje buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JantinaO

Pijnlijke stijfheid naar dagje buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 21:22

Hoi,

Ik ben sind mei dit jaar in het bezit van een 2 jarige KWPN merrie. Tot nu toe heb ik er nog nix mee gedaan, omdat ik met inrijden wil wachten, totdat ze in mei 2006 3 jaar wordt.
Nu heb ik haar sind twee maanden op stal staan, 's morgens gaat ze naar buiten en aan het eind van de middag weer naar binnen.

Vorige week heeft ze echter vier dagen op stal gestaan en daarna om de dag. Vanaf dat moment is ze 's avonds, als ze weer op stal moet, stokstijf en heeft ze hevig pijn aan haar benen. Ze komt niet als je haar roept en met veel moeite gaat ze met je mee als je haar dan haalt. Haar linker voor- en achterbeen zijn stijf.

Deze week is ze wel elke dag een paar uurtjes buiten geweest en in eerste instantie bleek dat goed te gaan, maar vandaag had ze wederom veel pijn aan het eind van de dag.

Het vreemde is, dat het na een uurtje (als ze weer op stal staat) weer voorbij is. En ook als ze 's morgens weer van stal komt en naar buiten mag, is ze opgewekt en heeft ze nergens last van. Maar 's avonds is het weer mis...

Het valt mij op dat ze er tijdens koude dagen last van heeft gehad.

Ze krijgt nu de volgende dagelijkse voeding:
2,5 kilo basisbrok, 0.75 kilo muesli, drie grote voederbieten,onbeperkt hooi en van twee huishoudens groenteafval.

Is iemand bekend met dit probleem????Hoi,

Ik ben sind mei dit jaar in het bezit van een 2 jarige KWPN merrie. Tot nu toe heb ik er nog nix mee gedaan, omdat ik met inrijden wil wachten, totdat ze in mei 2006 3 jaar wordt.
Nu heb ik haar sind twee maanden op stal staan, 's morgens gaat ze naar buiten en aan het eind van de middag weer naar binnen.

Vorige week heeft ze echter vier dagen op stal gestaan en daarna om de dag. Vanaf dat moment is ze 's avonds, als ze weer op stal moet, stokstijf en heeft ze hevig pijn aan haar benen. Ze komt niet als je haar roept en met veel moeite gaat ze met je mee als je haar dan haalt. Haar linker voor- en achterbeen zijn stijf.

Deze week is ze wel elke dag een paar uurtjes buiten geweest en in eerste instantie bleek dat goed te gaan, maar vandaag had ze wederom veel pijn aan het eind van de dag.

Het vreemde is, dat het na een uurtje (als ze weer op stal staat) weer voorbij is. En ook als ze 's morgens weer van stal komt en naar buiten mag, is ze opgewekt en heeft ze nergens last van. Maar 's avonds is het weer mis...

2,5 kilo basisbrok, 0.75 kilo muesli, drie grote voederbieten,onbeperkt hooi en van twee huishoudens groenteafval.

Is iemand bekend met dit probleem????Hoi,

Is iemand bekend met dit probleem????

shaneen

Re: Pijnlijke stijfheid naar dagje buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:54

denk je niet dat ie spierbevangen is?? een paard kan niet 4 dagen op stal staan! en helemaal niet met die hoeveelheid voer, vind dat je hem behoorlijk voerd...

JantinaO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:07

Misschien krijgt ze inderdaad wel iets te veel voer (dat idee had ik ook al), maar aan de andere kant is ze niet te dik en zit ze nog in de groei. Ze is nu al 1,68m en de verwachting is ca. 1,73m, dus daar gaat ook wel wat voer in...

Maar als ze last zou hebben van spierbevangenheid, dan zou ze toch helemaal bezweet moeten zijn, net als met de maandagsziekte? En dat is ze niet (bezweet).

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:12

hoeft niet hoor, niet alle paarden zweten daarbij, bij maandag ziekte ook niet het is een symptoom geen verplichting, en het is veel voer voor een paard dat zo weinig doet, je kan beter meer hooi geven wortels enz, je paard kan ook te snel groeien he, waardoor je weer andere problemen kan krijgen, ik denk dat je er verstandig aan zou doen je voer te minderen en even met een da te overleggen om evt bloed af te nemen voor spier enzymen... Ze is ook nog maar 2 en al 1.68 dan gaat ze die 1.73 makkelijk halen, mijne is van haar 2de tot 3 de 4 cm gegroeid en van haar 4 de tot 5de nog eens 3, dus maak je daar maar niet druk om... Misschien is het ook verstandig om het paard iedere dag naar buiten te doen, en al vast 1 a 2 keer in de week te gaan longeren, dat kan geen kwaad en is erg voordelig in de opvoeding, anders heb je straks zo een grote tanker die niet te houden is, succes!

JantinaO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:14

We hebben trouwens ook al gedacht aan spat, maar dat leek ons enerzijds stug, want toen we haar kochten, hebben we haar laten keuren (niet röntgenlogisch) en toen heeft ze de buigproef zéér goed doorstaan. Maar anderzijds, valt de stijfheid voor, wanneer het een koude dag is (< 5gr.C). Wat ook vreemd is, is dat het gelijk tijdig aan een voor- en achterbeen is (als het erg is). Dat is toch ook onwaarschijnlijk, dat spat gelijktijdig aan een voor- en achterbeen op treedt????

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:15

volgens mij heb je spat ook alleen maar bij de achterbenen..

JantinaO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:17

Bedankt voor je reactie Shaneen!

JantinaO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:18

hmmm, zou kunnen.... dat weet ik ook niet zeker

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:50

Ik zou er een Da naar laten kijken ipv zelf vanalles in je hoofd halen . Het is ook niet erg verstandig om een paard zolang stil te laten staan (ook niet om de dag ) .Daarbij is de hoeveelheid biks te veel voor een paard wat niks doet . Grote kans dat ie spierbevangen is .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:29

die voederbieten en keukenafval zou ik zowiezo maar gaan weglaten ik ben d'r absoluut geen voorstander van..

wie weet krijgt je dier nu wel bepaalde grontes die giftig voor hem zijn, met name veel loof van aardappels en bepaalde groenten zijn echt slecht voor paarden....

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:22

heeft ze een deken op? loopt ze in de blubber?

JantinaO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 19:40

Bedankt voor jullie reacties!

Suzan1: Ze heeft op stal geen deken op, maar buiten wel. Ook als ze eens een dag geen deken op heeft (wanneer het weer ietsjes beter is), dan heeft ze er ook last van.
Ze loopt inderdaad in een rijbak die gedeeltelijk zeer nat is (grote plassen water). En Wynona speelt daar graag in.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:19

Veel krachtvoer voor een knollie die niets doet.

Bij ons kanonskogeltje halfje biks na arbeid , stimix (geen haver in)
2x per dag wortelen 3x per dag hooi.
1x per week slobber

Geef je bij haar meer biks; you get a rodeo lesson

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:26

[/quote] Ze loopt inderdaad in een rijbak die gedeeltelijk zeer nat is (grote plassen water). En Wynona speelt daar graag in.[quote]

nat is niet erg, maar als het een erg zware bodem is dan zou dit een behoorlijke aanslag op haar spieren kunnen zijn. Bij dit weer zou ik zeker een lekkere warme deken op doen, want als ze het koud krijgt gaat ze nog meer rennen om zichzelf warm te houden.
Als het pijnlijk blijft kun je haar beter binnen houden en een DA vragen.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:18

Ik zou ook de groente en zo weglaten. dat kan slecht zijn voor een paard waardoor gifstoffen hoefbevangenheid en/of spierbevangenheid kan veroorzaken. Ik heb een twee en halfjarige die krijgt op een dag flink wat hooi en daarnaast 2 x per dag een halve kilo conditiebrok en 1 1/2 muesli. Maar is overdag buiten. Weliswaar met deken. Die zou ik op laten als een dag de zon eens schijnt.
Ik zou er een DA naar laten kijken

JantinaO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 17:06

Hoi allemaal, ik wil jullie nogmaals bedanken voor jullie reacties.
Afgelopen maandag hebben we de DA erbij gehaalt en die heeft eerst een paar ataxie testjes gedaan. De kruistest met de benen was goed, maar de weerstand van de staart was wat minder. In elk geval, volgens de DA zou ataxie onwaarschijnlijk zijn, omdat ze dan ook niet goed op de kruistest had gereageerd.
Doordat Wynona zo snel gegroeid is, en er verder nog nix mee gedaan is, is de ontwikkeling van de spieren, metname achterop de rug, achter gebleven.

Uit de bloedproef die de DA gedaan heeft is gebleken dat Wynona de spierenzymen behoorlijk van slag had. Dit resulteert in (inderdaad) een soort van bevangenheid. Hiervoor heeft ze Vit. A voorgeschreven. Tevens moet Wynona met een naar beneden gebogen hoofd gelongeerd worden, om de rugspieren achterop te sterken.

We zijn benieuwd!

Groetjes,

Jantina

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 23:25

vitamine a?? waarom, bij mij op de kliniek geven we e met selenium...

JantinaO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 23:35

Geen idee, volgens de DA is dat wat uit de bloedtest kwam. Maar ik moet haar morgen toch nog even bellen (de DA), dan zal ik het haar wel even vragen...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 01:33

Gelukkig is er verder niks ernstigs aan de hand of zo.