'kokhalzend' veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

'kokhalzend' veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 18:19

Ik heb een hengstveulen van bijna 8 maanden.
Maar de laatste tijd is er steeds iets raars met hem aan de hand nadat hij gegeten heeft. Het is echt alleen na het eten.
Hij staat samen met mijn 3,5-jarige merrie (niet zijn moeder overigens, hij is al afgespeend) die nogal dominant is, en zo ook tegenover hem. Ze krijgen gemende basis- en veulenbrok, een kilo per dag samen. Dat krijgen ze in de wei, daar staat een voerbak voor ze, en ze eten dus uit dezelfde. Mijn veulen eet wel flink door, en ik weet niet of het daar aan kan liggen.

Ik heb al 3x hetzelfde meegemaakt na het eten en ik vond het nogal eng;
Nadat hij gegeten heeft (ook al is de bak nog niet helemaal leeg) zonderd hij zichzelf een beetje af. Lijkt een beetje in z'n eigen wereld te zitten met een hangend hoofd. Hij schudt steeds zachtjes met zijn hoofd heen en weer en ik hoor hem duidelijk boeren. (van ver achterin zijn keel uit), dan legt hij zijn oren helemaal plat in z'n nek, begint te shaken op z'n benen en ik hoor en zie hem duidelijk slikken, boeren, en als het ware kokhalzen.
Dit duurt 2 seconden en dan is het weer over en gaat hij weer met z'n hoofd schudden en boeren. Hij wil absoluut NIET aangeraakt worden en na een paar minuten herhaalt het zich weer; dat zogenaamde kokhalzen. In totaal houdt dit ongeveer zo'n 10 minuten aan, en dan zie ik hem zichtbaar opknappen en wil hij weer kroelen en begint overdreven aan mijn handen te likken.
Daarna is er helemaal niks meer aan de hand en is hij weer helemaal zichzelf; hij speelt, hij dolt en hij kroelt weer als vanouds.

Toch vind ik het een beetje eng.. Zou hij te snel alles naar binnen schrokken? Dat er iets in z'n keel vast zou zitten lijkt me vrij sterk want dan zou hij gaan schuimbekken lijkt me..
Wie kent dit?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:21

Slokdarmverstopping.
Na laten kijken door DA, er kan een aangeboren afwijking zijn aan de slokdarmspieren.

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:24

als hij overdreven aan je handen gaat likken kan dit een teken zijn van zout en vitaminen/mineralen tekort.

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 18:25

Ibbel schreef:
Slokdarmverstopping.
Na laten kijken door DA, er kan een aangeboren afwijking zijn aan de slokdarmspieren.

Bedankt voor de supersnelle antwoorden!
Maar zou hij dat dan ook niet hebben met het eten van gras? (hij staat 24/7 buiten op de wei)

luvlambiekJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:27

ik hep dit nog nooit meejgemaakt...
gelukkig want dat wil ik ook niej.
ik zou niej weten waarom hij dit doet... als ik jouw was zow ik de dierenarts erbij halen

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:30

ik zou ook maar even de dierenarts er bij halen voor de zekerheid,je weet maar nooit.
en Luvlambiek geen msn taal he

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:31

Mazzel-meid schreef:
Ibbel schreef:
Slokdarmverstopping.

Bedankt voor de supersnelle antwoorden!
Maar zou hij dat dan ook niet hebben met het eten van gras? (hij staat 24/7 buiten op de wei)

Nee, gek genoeg komt dat vrijwel alleen voor bij krachtvoer. Ik heb er zelf ook zo een gehad

fen

Re: 'kokhalzend' veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 19:53

Ja, ik zou ook aan slokdarmobstructie denken. Dat komt door te gulzig te eten (dus daardoor meestal alleen bij brok). In ernstige gevallen moet je de DA bellen. Wat je eventueel kunt doen om het te voorkomen, is een grote steen (of likblok) in de voerbak leggen, dan kunnen ze niet zulke grote happen nemen, en moeten ze meer moeite doen om aan de brokjes te kunnen.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 19:55

Is hij niet aan het luchtzuigen ?
Vooral omdat hij het na krachtvoer doet.
Ze hoeven de tanden niet altijd ergens op te zetten.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 19:58

ik denk ook aan slokdarmverstopping, ik heb het vaker gezien en vaak groeien veulens er wel weer overheen zonder dat de DA hoeft in te grijpen

De tip van de steen in de voerbak is een goeie, deden wij ook

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:00

apart verhaal! maar zou toch maar is met de dierenarts overleggen!..

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 08:58

IK dacht net als Ibbel (en sommige anderen) ook meteen aan een slokdarmverstopping.
Als je hem na hebt laten kijken en zeker weet dat er lichamelijk niet mis is, dan moet je denk ik inderdaad zorgen dat hij langzamer gaat eten. Hetzij een steen/zoutblok in de voerbak, hetzij wat gehakseld hooi/stro door het voer heen, maar misschien kun je ook ipv uit een voerbak gewoon op het gras voeren? Zeker als het wat kleinere brokjes zijn, dan moet ' ie wat meer moeite doen om ze tussen het gras uit te peuteren zeg maar.

Succes, ik hoop voor je dat het geen aangeboren afwijking blijkt te zijn.

[edit] typefout verbeterd[/edit]

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:04

of misschien twee voerbakken, ver genoeg uit elkaar dat hij niet meer zo snel hoeft te eten....

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:23

Je kunt het voer ook in een soort speelbal doen, waardoor er telkens klein porties naar buiten vallen en hij dus niet sne kan eten. Maar ik weet niet of dit ook in de wei kan.

Rosie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:29

Zoals de anderen zeggen. Eet hij te snel en krijgt hij te veel lucht mee?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 10:48

bij gras is dit niet, omdat dat in kleine beetjes tegelijk gaat. krachtvoer gaat met grotere hoeveelheden in één keer, en is uiteindelijk ook geen natuurlijk paarden voer. ik denk ook aan een probleem in zijn slokdarm. even na laten kijken, voeren met de DA erbij, zodat die goed kan zien wat het paardje precies doet.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:45

Theoretisch gezien kan een paard niet boeren en meestal als ze het wel doen is er inderdaad wat mis. Je zou kunnen proberen hem slobber te geven en dan kijken of hij het nog doet. Verder ga ik met de rest mee en is het eerste dat bij mij ook opkomt slokdarmverstoping.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:34

hij eet denk ik te snel, omdat de andere paard dominant is, als je ergens alleen voert kan hij rustig op zn gemak eten. onze veulen hoest ook afen toe als hij te snel eet.( maar dit is anders als jou verhaal)
als hij het dan nog doet, kun je de DA er bij halen, als hij gevoert wordt, dan kan hij/zij het zelf zijn wat er pesies gebeurt.
ik zou wel maatregelen nemen, want het klinkt niet echt gezond, succes

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:32

Ik heb het topic even gelezen. Klinkt inderdaad als slokdarmverstopping als gevolg van snel en gulzig eten. Laat ze niet uit dezelfde bak eten. Zet ze apart tijdens het eten van brokjes. Zo hoeft het allemaal niet zo haastig. Verder kun je een steen o.i.d. in de voerbak doen, dan moet hij langzamer eten. Heeft hij slokdarmverstopping dan helpt het om de halsstreek wat rustig te masseren.

Je kunt altijd even overleggen met de DA. Al is het maar voor de zekerheid.

Het lijkt mij zo op een afstand absoluut geen luchtzuiger toe. Ik heb een luchtzuiger en haar geluid/gedrag lijkt daar niet op.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:10

Geef je paardjes apart te eten.
hij moet veel te snel naar zijn kunnen, eten wil hij voldoende krijgen.
Gras en hooi wordt lang zo snel niet gegeten en dus kan hij rustiger slikken.
Alle paarden zijn gek op brok en als het onder je neus gekaapt wordt is er 1 remedie om toch zoveel mogelijk te eten en dat is ;schrokken.
Die van ons staan altijd apart en kunnen dus in eigen tempo eten.
Probeer het een paar dagen want hij moet leren dat hij rustig kan eten,
Heb 2 jaarlingen ,een tinker en een shetmoor.
Tinker eet bijna 2x zo snel als die shetmoor,maar omdat ze apart staan kunnen ze allebei rustig eten.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:19

klinkt indd. als een slokdarmverstopping, en zal er zeker naar laten kijken. Ik heb het 3x meegemaakt, het paard viel tegen de boxwanden aan en het bix kwam weer uit de neus. Het arme dier ging er bijna aan onderdoor. Het tweede paard had een prop kuil in zijn keel vast, waardoor hij speeksel bleef aanmaken en zo zijn eigen longen vol liet lopen. Hij is er na een ventulpominkuur weer bovenop gekomen, maar dat was ook bijna einde verhaal.

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:41

Hoi,

Ik herken precies wat jij beschrijft! Vorig jaar had mijn veulen hier ook ongeveer 1 keer per week last van. Het bleek een maagzweer te zijn.

Ik heb de maagzweer behandelt met medicijnen en heb het gedrag nooit weer gezien.
Dus zoals ik het lees en gezien mijn letterlijk dezelfde ervaring denk ik dat het een maagzweer is.