is paard ziek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dinniej

is paard ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 14:36

hallo,
ik rijd op een paard van de manege, maar ze heeft absoluut niet het karakter van een manegepaard. Ze heet Prisca, is geloof ik 11 jaar en erg snel. Ze is altijd een eigen springpaard geweest (ze sprong Z). Ze is verkocht omdat ze niet meer over een oxer durfde.
Laatst reed ik op haar en toewn was ze erg sloom en vantevoren op stal was ze ook al heel erg "down". Ik vraag mij af; is Pris misschien ziek? Ze liep niet kreupel of ongelijk en keek op stal ook niet naar haar buik maar toch voelt er iets niet goed. Please can anyone help me?

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:40

De informatie die je geeft zegt erg weinig. Elk paard kan ook een keer geen zin hebben.

Ze zullen het op de manege best in de gaten houden als er iets is.

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:47

Vraag het anders even aan de manege eigenaren.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:34

dit hoort bij medisch ik tem wel even.. Misschien dat je daar meer reacties krijgt

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:00

steek een termometer in zijn kont, kan best zijn dat ie wat verhoging heeft, of wat koliekerig is geweest, manege eigenaren zijn een stuk makkelijker met paarden dan mensen met 1 paardje, ze moeten hun geld er mee verdienen he dus als ze enigzins kunnen lopen lopen ze gewoon in de lessen mee....

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:13

Ik zou me er niet al te veel zorgen om maken. Je kunt zijn temperatuur opnemen, die schommelt normaal tussen de 37 en 38 graden. Als het paard geen verhoging of koorts heeft zou ik me geen zorgen maken. Iedereen heeft zijn dag wel eens niet Is het over een week nog zo dan zou ik het even melden bij de manege-eigenaar of je instructeur. Succes!!!

ellepel

Re: is paard ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:51

offer je lesgeld op en ga een uurtje met haar wandelen..
beetje afleiding van het lessen doet vaak wonderen...

kan best zijn dat ze gewoon zat is van elke dag hetzelfde doen en daarom wat down is..

als ze z gesprongen heeft en wedstrijd ervaring heeft wil t ook vaak wel helpen om deze paarden helemaal op te doffen alsof ze naar een wedstrijd gaan, wassen knotjes maken etc...

vaak voelen de paarden zich dan weer even helemaal happy.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:59

Ik zou het wel even melden bij de manege eigenaar maar me verder niet te veel zorgen maken. Paarden hebben ook gewoon soms hun dat niet. Of voelen zich niet zo lekker zonder dat ze echt ziek zijn. De mensen op een manege zijn vaak best wel druk misschien dat ze ni4et in de gaten hadden dat Prisca een beetje suf was.

Wat attent van j0ou dat je er op let, volgnde keer zou ik het gewoon meteen tegen de instructeur zeggen dat ze het paard wat extra in de gaten houden.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:37

Even off toppic... Is paard ziek?
Ik dacht even dat een marrokaan dit had geschreven....

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 12:06

Arrabel schreef:
Even off toppic... Is paard ziek?
Ik dacht even dat een marrokaan dit had geschreven....

Nee, ik schrijf het meer als een soort van krantenkopje omdat het anders zo lang wordt.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:10

hahahahahaha, maakt niet uit, we snappen het.

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 09:17

Inmiddels, een week later, heb ik weer op Pris gereden en het ging weer wat beter, maar helemaal goed liep ze nog niet. Ook heb ik er een eigenaar van een ander paard op de manege die er veel verstand van heeft gevraagd naar te kijken, en die denkt dat Prisca last van haar rug heeft. Nu ik dat weet, zou dat heel goed kunnen, want ze zetten steeds vaker beginners op haar en ze ontspant van zichzelf ook al heel moeilijk. Heeft iemand dan misschien een idee hoe ze ontspannener wordt?