mijn paard licht kreupel niks te zien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Askim

mijn paard licht kreupel niks te zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 14:14

ik denk dat het waarschijnlijk spierpijn is maar vraag het even aan jullie.

mij paardje is al twee keer iets kreupel geweest meestal naar 2 a 3 dagen weer weg.
ze gaat een uur per dag naar buiten wat ik te weinig vind daarom ga ik naar een andere stal gewoon met weidegang.
maar ze doet in het uur echt super gek bokken steigeren vier benen de lucht in.
en nou kan ik haar ook nog eens niet iedere dag rijden omdat de tijden veranderd zijn heb ik veel minder tijd(daarom ga ik ook ergens anders heen).
ik had dinsdag voor het laatst gereden en nou gister weer en toen had ze echt neregns last van.
nou wouden ze er vanmorgen in de wei doen toen wou ze niet lopen.
het been is niet dik en ook niet warm?
ze hebben wel haar benen uitgekrabt en niks te zien.
zou het misschien een hoefzweer, spierpijn kunnen zijn?
dit is de tweede keer dat is dit heeft.
kan iemand mij helpen heb niet super veel geld en ga al elke keer naar de dierenarts als er iets kleins heeft dus wil nog even afwachten.

Askim

Re: mijn paard licht kreupel niks te zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 22:19

kan niemand mij helpen?
mijn vriend is er vanavond geweest en toen was het wel dik en warm.
ze wil er ook niet op lopen!

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:58

zou je dan niet een da bellen?? als het dik en warm is is er niet niets, je zegt ook al dat ie er niet op wil staan, je had allang moeten belen, het kan een hoefzweer zijn, verdraaide kogel, peesblessure noem maar op, dat kan je zo echt niet zeggen hoor!

Askim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:16

shaneen schreef:
zou je dan niet een da bellen?? als het dik en warm is is er niet niets, je zegt ook al dat ie er niet op wil staan, je had allang moeten belen, het kan een hoefzweer zijn, verdraaide kogel, peesblessure noem maar op, dat kan je zo echt niet zeggen hoor!

ik heb al iemand gebeld en moet eerst een paar dagen afwachten.
mijn paard staat normaal de hele dag buiten en nu staat ze de hele dag binnen en mag maar een uur naar buiten dus kan je wel eens rare sprongen maken.
als het na een paar dagen minder word met stappen afspuiten en klei erop doen dan zal erniet veel aan de hand zijn.
word het niet minder dan bel ik de dierenarts.
ga niet gelijk na een paar uur de dierarts bellen heb ook niet super veel geld

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:24

stel het is een hoefzweer, je belt de da is het meteen over, laat je je paard onnodig met pijn lopn?!?!?! bij een ontsteking gaat het ook sneller over met antibiotica kuur, misschien heeft ie wel einschus??? er zijn meer redenen om meteen te bellen dan het niet te doen... en met dat uurtje naar buiten maak je het waarschijnlijk alleen maar eregr, beter is of de hele dag en het allerbeste is nog aan het handje stappen recht toe recht aan op het harde en koelen!

Askim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:44

shaneen schreef:
stel het is een hoefzweer, je belt de da is het meteen over, laat je je paard onnodig met pijn lopn?!?!?! bij een ontsteking gaat het ook sneller over met antibiotica kuur, misschien heeft ie wel einschus??? er zijn meer redenen om meteen te bellen dan het niet te doen... en met dat uurtje naar buiten maak je het waarschijnlijk alleen maar eregr, beter is of de hele dag en het allerbeste is nog aan het handje stappen recht toe recht aan op het harde en koelen!

ben zelf niet dom hoor een een hoefsweer is het al niet dan moet jeten eerste een ander geluid horen als je er opslaat en het moet pijn doen!
ten tweede ik kon s'middags niet naar mij paardje toe om te kijken daarom was ik heel ongerust en had ik een berichtje gestuurd.

en einschuss dan heeft ze eerst mok en dat heeft ze al helemaal niet.
en weet ook dat je moet stappen op een harde ondergrond en goedkoelen en dan het liefst drie keer per dag.
doe zelf sinds een maand een opleiding paardenverzorging dus dan krijg je dat soort dingen ook.

had al een dierenarts gebeld en die heeft het advies gegeven om eerst een paar dagen aan te kijken.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:58

Heeft ze niet vastgelegen in de stal? Wat is er precies dik en warm?

Askim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 00:03

oosterhoff schreef:
Heeft ze niet vastgelegen in de stal? Wat is er precies dik en warm?

iets boven tegen haar kogel maar is niet overdreven dik en ook niet al te een heel erg goed verschil qua warmte met het andere been.
volgens mij haar pijpbeen griffelbeen.
ze ligt wel in haar stal.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:05

wordt de kreupelheid minder als je er een stuk mee gelopen hebt?

Askim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 00:16

oosterhoff schreef:
wordt de kreupelheid minder als je er een stuk mee gelopen hebt?

mijn vriend is er een beetje vaag over
Van dat ik haar uit stal haalde tot een paar minuten gelopen te hebben werd het wel iets minder, maar na het afspoelen en nog meer stappen is het een beetje hetzelfde gebleven dus niet minder geworden dan na de eerste keer stappen.

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 08:25

stapt ze helemaal moeilijk of is ze duidelijk kreupel aan het ene been?
Toen je vertelde dat ze niet kon lopen, ging het nl even door me heen dat hij ook bevangen kan zijn.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:18

ja en dan laat je toch een dierenarts komen, alleen is het alleen maar voor je eigen geruststelling. De diagnose van de dierenarts, geeft toch meer duidelijkheid, dan al die antwoorden hier lijkt me. Vanaf hier is het toch lastig om te zeggen wat je paard heeft, hoe goed bedoelt ook hoor .

Ik bedoel mijn paard liep niet eens kreupel, maar het werd na bewegen iets dik boven de kogel, dat leek dus onschuldig maar was wel een gescheurde pees + artrose in de kogel. Ik bedoel maar.............. en dan heb ik het nog niet over de kosten en de tijd die daarmee gepaard gingen.

Nou sterkte en ik hoop dat het snel goed komt hoor!!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:39

We kunnen van achte onze PC geen van allen in dat been kijken helaas. maar ik denk zelf altijd zo: als mijn paard onregelmatig loopt of licht kreupelt dan kijk ik het twee dgen aan met stappen en afspuiten en dn wil ik ook echt verbetering zien, zo niet dan moet de DA komen,
Als mijn paard acuut kreupel is met een dik been dan bel ik meteen de DA.

Heb je in een rechte lijn in draf op het harde gekeken hoe je paard liep? Vaak kan je in stap helemaal de ernst niet zien namelijk.
En een hoefzweer kan zoms heel erg onopvallend zijn daar heof je aan de buitenkant niks van te zien of voelen.

Hoe moeilijk hij loopt en hoe meer hij ligt hoe meer pijn het dier dus heeft. ik wacht met lichte kreupelheid gerust een paard dagen voor ik een DA bel maar als als ik inschat dat het dier in stap al pijn heeft dan wacht ik er niet mee.

Het kan wel 100 dingen zijn, hij kan zicg simpel vrestapt hebben tot bedenk maar wat. Dat kan geen bokker je vertellen meid.

Kan je de DA niet gewoon eerst bellen en om advies vragen ? Dat doe ik ook vaak als ik er niet zeker van ben of het nodig is dat hij komt.

Ik kan goed gebrijpen dat je je geld niet wilt verspillen maar het hoort er nu een keer bij als je een paard hebt meid. EEn DA bellen is in mijn ogen nooit geldverspilling. Beter een keer te veel dan een keer te weinig.

Succes ermee.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 13:15

misschien goed lezen?
heb al een dierenarts gebeld en die zei kijk een paar dagen aan en bel Maandag weer terug is er geen verbetering dan kan ik komen!!

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:54

ben ik weer, een paard hoeft geen mok te hebben om einschuss te krijgen!! bij het tikken op de hoef hoor je ook geen andere geluid bij een hoefzweer!!! weet niet hoe je dat bedacht heb hoor?!?!?!

Askim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 17:59

shaneen schreef:
ben ik weer, een paard hoeft geen mok te hebben om einschuss te krijgen!! bij het tikken op de hoef hoor je ook geen andere geluid bij een hoefzweer!!! weet niet hoe je dat bedacht heb hoor?!?!?!

nou ten eerste heeft mij dierarts dat verteld zou hij niet uit zijn duim zuigen en het moet pijn doen.
en einschuss heeft ze zeker niet.
maar volgens mij denk jij dat je dierarts bent??
maar maakt niet uit ze loopt al weer een stuk beter gelukkig!!